Prešovský miniobchvat konečne kompletne sprejazdnili

Moderátor: Moderátori

Prešovský miniobchvat konečne kompletne sprejazdnili

Odoslaťod Tomas PO » 17. Júl 2017 13:42

Prešovský miniobchvat konečne kompletne sprejazdnili

15. júl 2017 o 11:41 (aktualizované 15. júl 2017 o 11:53) LENKA HANIKOVÁ, SITA

PREŠOV. Prešovský miniobchvat v sobotu o 10.00 sprejazdnili. Zmizli zákazové značky a pustili prvé vozidlo na novú cestu. Na sprejazdnenie sa prišlo pozrieť aj pár zvedavcov.

Stavba za 43,2 milióna eur

Nový úsek preložky cesty 1/68 odbočka Škultétyho - ZVL v Prešove, tzv. malý obchvat mesta, je od sobotňajšieho predpoludnia teda už kompletne spustený.

Od začiatku júla mohli motoristi najprv naplno využívať kruhový objazd, po štvrtkovom oficiálnom otvorení bol v piatok ráno spustený nadjazd pri ZVL a od sobotňajšej 10:00 sprístupnili aj zvyšnú časť tejto stavby v úseku od Tatran handball arény po ZVL.

Stavba za 43,2 milióna eur, ktorá sa po problémoch s pôvodným zhotoviteľom stavala päť rokov, má zlepšiť plynulosť dopravy jej odklonením mimo centrálnej časti krajského mesta.

Predpokladaná intenzita dopravy na tomto cestnom úseku je pritom približne 13- až 15-tisíc vozidiel denne.

Komunikácia bude prevádzať tranzitnú dopravu z Košíc smerom do Popradu do uvedenia diaľnice D1 Prešov západ – Prešov juh do prevádzky.

Stať by sa tak malo v roku 2021.

Mimoriadnu situáciu prehodnotia

Primátorka Prešova Andrea Turčanová (KDH) na slávnostnom otvorení uviedla, že očakáva zlepšenie dopravnej situácie, pričom mesto na základe analýzy stavu prehodnotí odvolanie mimoriadnej situácie, ktorú v súvislosti s dopravou vyhlásilo.

Zároveň ale podotkla, že celkovo dopravnú situáciu v meste môže vyriešiť iba dokončenie rýchlostnej cesty R4 z Prešova smerom na hranicu s Poľskom.

A čo druhý úsek?

V tejto súvislosti štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček informoval, že prípravu výstavby tohto úseku trasy ministerstvo zintenzívnilo pred štyrmi rokmi ako súčasť celkového riešenia dopravnej situácie v Prešove.

„Za toto obdobie sa nám podarilo získať stavebné povolenie na prvý úsek prešovského obchvatu. Druhý je pripravený vo vysokom štádiu a sme pripravení ho súťažiť vo veľmi dohľadnej dobe,“ povedal Stromček s tým, že úsek je aj naďalej prioritou podľa programového vyhlásenia vlády.

Dlhová brzda

Ministerstvo ale naďalej rieši otázku jeho financovania.

„Jedna z možností je dlhová brzda na to, aby uvoľnili pravidlá, aby sme mohli dostať viac financií zo štátneho rozpočtu, lebo to je dnes jediný finančný zdroj, z ktorého môžeme realizovať tieto stavby,“ dodal štátny tajomník.

Ako informoval predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík (Smer), ako poslanec Národnej rady SR spoločne s ďalšími poslancami podali návrh na prípravu ústavného zákona o zrušení dlhovej brzdy od 15. októbra.

„Začala sa debata na túto tému, v ktorej sa objavili informácie, že ide o navýšenie dlhu. Ja ale hovorím, že nejde o navýšenie dlhu, ale o to, aby sa znižovali medziregionálne rozdiely medzi Bratislavou a regiónmi Slovenska, zvlášť medzi bratislavským a prešovským regiónom. Bez diaľnic a obchvatov to nebude možné,“ skonštatoval župan, podľa ktorého je uvoľnenie dlhovej brzdy najrýchlejšou cestou k nájdeniu zdrojov na výstavbu.

Návrh preto plánujú predložiť opäť na septembrovej schôdzi.

„Verím, že vyhrá zdravý rozum a nájde sa 90 poslancov, aby sa dlhová brzda zrušila a do dvoch rokov sa môže začať stavať severozápadný obchvat R4 v oboch etapách,“ uviedol Chudík.

Stavba sa pripravuje

Štátny tajomník MDVaRR dodal, že ministerstvo už má dokončené dopravné prieskumy a stavba sa zatiaľ pripravuje tak ako pôvodne v štyroch pruhoch.

Čaká ju ale ešte opätovné posudzovanie expertnej skupiny ministerstva financií.

Po prvotnej analýze ministerstvo navrhovalo stavať severný obchvat R4 v polovičnom profile, s nákladmi nižšími približne o 160 mil. eur pri odhadovaných nákladoch 535 miliónov eur.

„Každá stavba sa stavia nie na rok, alebo na dva, ale na desaťročia. Preto k nim tak aj musíme pristupovať,“ uviedol Stromček.

V Prešove sa koncom mája oficiálne rozbehla aj stavba juhozápadného ochvatu D1, kde podľa Stromčeka prebiehajú prípravné práce a stále sa čaká na ukončenie procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), ktoré má byť hotové do konca roka.

„Berieme do úvahy, že existujú lehoty, aby sa k tomu mal každý možnosť vyjadriť. My si veríme a myslíme si, že to dotiahneme. Do tej doby ale neprichádza k omeškaniu, lebo robíme prípravu stavby,“ informoval štátny tajomník.

Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/20604283 ... z4n5mNpNyz
ta neznam ci ne hej
Obrázok používateľa
Tomas PO
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 975
Založený: 03. Okt 2006 23:43
Bydlisko: Presov

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 9 hostí.

cron