Kšefty okolo diaľnice. Zarobí na nich firma blízka človeku z

Moderátor: Moderátori

Kšefty okolo diaľnice. Zarobí na nich firma blízka človeku z

Odoslaťod rbarat » 25. Júl 2017 07:58

Kšefty okolo diaľnice. Zarobí na nich firma blízka človeku z kauzy Bonaparte?

Štát zmenil opatrenia na ochranu prírody pri stavbe D4, budú drahšie. Zarobí na tom firma blízka človeku z kauzy Bonaparte?

Nepodarilo sa kúpiť ani vyvlastniť 7,5-hektárový pozemok za 4 eurá za štvorcový meter, tak kúpime 36 hektárov po 20 eur za meter. A od tých istých majiteľov. A ešte od nich kúpime pozemky okolo toho prvého, čo najskôr nechceli predať. Zdá sa vám to nelogické? No štátu nie.

Takto nejako by sa totiž dal zhrnúť výkup pozemkov na vytvorenie biotopov pre vzácne vtáky, ktorým domovy narušila diaľnica D4. Po zmenách v opatreniach zarobí milióny eur predajom pozemkov firma, ku ktorej má blízko bývalý šéf Krajského stavebného úradu Andrej Mede. Práve on povolil komplexu Bonaparte kolaudáciu.

Kompenzačné opatrenia
Štát v súčasnosti nakupuje alebo vyvlastňuje pozemky, ktoré budú slúžiť na pomoc vzácnym vtákom, ako je napríklad orliak morský, haja tmavá či bocian čierny. Plánuje ich zalesniť alebo zatrávniť a vytvoriť tak týmto vtákom náhradné prostredie na život. Ich domovy totiž naruší výstavba diaľnice D4.

Tá má viesť v okolí Bratislavy od Jaroviec k Ivanke. V roku 2014 schválila vláda plán kompenzačných opatrení, teda vytvorenia plôch, kde môžu ohrozené druhy spokojne žiť. Pôvodne sa mali rozkladať na 82,6 hektára a štát na ne plánoval vynaložiť takmer 9,7 milióna eur. V apríli o tri roky však došlo k zmene.

Zrazu bolo treba 186 hektárov takmer za 11 miliónov eur. Dôvodom boli „zdĺhavé a neisté majetkovoprávne vyrovnania niektorých lokalít pre realizáciu kompenzačných opatrení podľa pôvodného návrhu“. To sa píše v rozhodnutí ministerstva životného prostredia, ktoré takto dalo súhlas na zmenu opatrení. Ako neskôr spresnil Tomáš Ferenčák z ministerstva, udialo sa tak pre problémy s výkupom pozemkov v Čunove.

Nie a potom áno

V dokumente z roku 2014 sa v kompenzačnom opatrení číslo 1 spomína 7,5-hektárový pozemok v Rusovciach neďaleko rusovského kanála. Znalecký posudok podľa našich informácií ohodnotil toto pole na 4 eurá za štvorcový meter, stál by teda takmer 300-tisíc eur. Pozemok patrí spoločnosti ROT, v ktorej je 20-percentným spoločníkom mestská časť Rusovce a zvyšok má eseročka Relax Pro. Jej spoločníkom je zasa akciovka s názvom CHRAUS. Podľa Obchodného registra je teraz v likvidácii. ROT odmietla pozemky za cenu zo znaleckého posudku predať.

„K dohode neprišlo z dôvodu neprimerane nízkej navrhovanej ceny, ktorú Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a. s., ponúkla našej spoločnosti aj ostatným dotknutým vlastníkom. Proti rozhodnutiu o vyvlastnení predmetného pozemku sme sa odvolali, neskôr bolo toto konanie zastavené na žiadosť NDS, a. s.,“ hovorí Samuel Polakovič, konateľ firmy ROT. Napriek počiatočnému nesúhlasu sa po zmene v kompenzačných opatreniach v hľadáčiku NDS ocitli aj väčšie a podľa znaleckých posudkov podstatne drahšie pozemky tejto firmy.

Napríklad takmer 37-hektárový pozemok priamo na hraniciach s Rakúskom, ktorý ROT vlastní spolu s rusovským podielovým družstvom Dunaj. Toto pole ohodnotil znalec na 20 eur za štvorcový meter a NDS zaň podľa zverejnených faktúr vyplatila spoločnosti ROT vyše 5,2 milióna eur. To je suma za 70 percent pozemku, lebo zvyšok má podľa listu vlastníctva stále družstvo Dunaj.

Podľa Michaely Michalovej z Národnej diaľničnej spoločnosti sa nakoniec dohodli s firmou ROT aj na kúpe pôvodného 7,5-hektárového pozemku. A ako nám potvrdil Samuel Polakovič, o ďalších rokujú. Tie majú spolu ďalších vyše 21 hektárov. A na sume 4 eurá za meter asi neostanú. Mimochodom, všetky pozemky, o ktoré má štát prostredníctvom diaľničiarov v Rusovciach záujem, patria firme ROT.

Mede z Bonaparte

Zaujímavé sú však mená ľudí, ktorí figurujú v spoločnosti CHRAUS. Tá je teraz už v likvidácii. Predsedom dozornej rady tejto firmy je Andrej Mede, muž mediálne známy ako prednosta Krajského stavebného úradu, ktorý v roku 2011 odklepol povolenia pre komplex Bonaparte. Ten stavala firma Ladislava Bašternáka a mala problémy s kolaudačným rozhodnutím. Konanie jej predtým zastavil stavebný úrad nižšej inštancie, pretože pri výstavbe sa nepostupovalo podľa stavebného povolenia a projektovej dokumentácie.

O Andrejovi Medem sme v našom týždenníku písali už v minulosti. Aj o tom, že bol členom Ústrednej rady SDKÚ a zároveň prednostom Krajského stavebného úradu v Bratislave. Jeho brat Václav bol v minulosti krajským šéfom SMK, neskôr prešiel do štruktúr Bugárovej strany Most-Híd. Tá v súčasnosti ovláda rezort dopravy aj životného prostredia. Václav mal silnú pozíciu vo vedení Bratislavského samosprávneho kraja ešte za župana Bajana a veľmi dobre si rozumel aj s predstaviteľmi strany Smer.

Obaja bratia žijú v Rusovciach, v jednej z uličiek Pieskového honu, ktorá je uzavretá pred nevítanými návštevami veľkou bránou stráženou kamerovým systémom. Okrem nich podľa údajov v Obchodnom registri bývajú v privátnej zóne ďalší ľudia figurujúci v spoločnostiach CHRAUS alebo ROT. Jedným z nich je Igor Unger, ďalším Samuel Polakovič.

Kto sa nabalí

Pozemok, ktorý diaľničiari firme ROT už vyplatili, je od pôvodne navrhnutých pozemkov relatívne vzdialený. Leží až na hraniciach s Rakúskom a už teraz sa nachádza v lokalite iného chráneného vtáčieho územia - Sysľovských polí. Podľa katastra ide o ornú pôdu. „Orlovi aj dropovi, ktorému spomínané územie slúži, vyhovovala činnosť, ktorá sa na tom pozemku robila doteraz. Nebol dôvod čokoľvek meniť. Pod rúškom ochrany prírody, keď sa tvária, ako zväčšujú plochy na ochranu, ide o to, aby sa niekto nabalil,“ myslí si poslankyňa za SaS Anna Zemanová, ktorá na problém s kompenzačnými opatreniami upozorňuje.

„Stále počúvame, že je tu nedostatok peňazí na cestnú infraštruktúru, a zrazu má NDS 5 miliónov navyše, ktoré vyplatí za 70-percentný podiel v pozemkoch, a javí sa ako nadbytočná,“ krúti hlavou jej kolega Miroslav Ivan. Ako obaja dodávajú, zvláštne je aj to, že ďalšie kompenzačné opatrenia pre narušenie prostredia, ktoré vzniklo pri hlavnom meste, sa budú robiť v obciach v okrese Dunajská Streda a dokonca Komárno, desiatky kilometrov od miest, kde D4 naruší životné prostredie.

Zase niekto z Mostu

„Napríklad od obce Veľké Kosihy NDS odkúpila 3,2 hektára asi za 450-tisíc eur. Starostom obce je okresný predseda Mosta-Híd (Lajos Csóka - pozn. red.). Tie pozemky prakticky už boli močiarmi, nebol tam teda podľa mňa dôvod vykupovať ich,“ krúti hlavou Zemanová.

„Náhradné plochy mohli byť navrhnuté len na miestach, kde existujú hniezdne teritóriá dotknutých vtáčích druhov, v prípade orliaka je takýchto miest na Dunaji len päť,“ vysvetľuje Ferenčák z ministerstva životného prostredia. A dodáva, že ako náhrada za nezrealizované plochy pri Čunove boli vybraté funkčne ekvivalentné územia pri Veľkých Kosihách, severovýchodne od hniezdiska orliaka v obci Trávnik, v Kameničnej, severozápadne od Apálskeho ostrova, kde je umiestnené hniezdisko orliaka, a v Kľúčovci, kde v minulosti hniezdila jedna z posledných hají tmavých. Nové kompenzačné opatrenia ešte neoznámili Európskej komisii, vraj v súčasnosti pripravujú oznámenie.

http://plus7dni.pluska.sk/Kauzy/Ksefty-okolo-dialnice.-Zarobi-na-nich-firma-blizka-cloveku-z-kauzy-Bonaparte
rbarat
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 471
Obrázky: 3
Založený: 10. Jún 2005 12:15
Bydlisko: Ba

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.