Koalícia pretláča rýchlu cestu na juhu, hoci to nie je najvý

Moderátor: Moderátori

Koalícia pretláča rýchlu cestu na juhu, hoci to nie je najvý

Odoslaťod DrX » 03. Aug 2017 20:12

Koalícia pretláča rýchlu cestu na juhu, hoci to nie je najvýhodnejšie

Ministerstvo dopravy by v budúcom roku mohlo vypísať tender na výstavbu tunela Soroška

3. aug 2017 o 18:44 Marek Poracký
Vláda pretláča pokračovanie R2, hoci jej to analytici neodporúčajú.(Zdroj: SME/Ján Krošlák)
Písmo:A-|A+111

BRATISLAVA. Ešte v polovici júla vládni analytici od ministra financií Petra Kažimíra (Smer) odporučili, aby sa rýchlostná cesta na juhu Slovenska od Zvolena po Košice stavala efektívnejšie.

Vládna koalícia sa však ich odporúčania rozhodla ignorovať. Rozhodla sa pretlačiť výstavbu rýchlostnej cesty R2 na juhu Slovenska v pôvodnom rozsahu. Informovala tom vo štvrtok popoludní vládna koalícia po stretnutí koaličnej rady.

V najbližších rokoch by sa tak mohol stavať úsek napríklad pri Mýtnej či tunel cez Sorošku. „Mňa vôbec nezaujíma názor nejakého úradníka,“ reagoval premiér Robert Fico (Smer) na návrh analytikov z ministerstva financií o efektívnejšej výstavbe R2.
Prečítajte si tiež: Vláda má dosť peňazí na diaľnice. Zákon meniť nepotrebujeme, tvrdí rozpočtová rada
Čo navrhli analytici

Úradníci z Útvaru Hodnota za peniaze, ktorý pri ministerstve financií vznikol vlani, navrhli viaceré riešenia. Jedným z nich napríklad bolo, aby ministerstvo dopravy stavalo len niekoľko úsekov z autostrády.

Namiesto nich totiž podľa prepočtov stačilo rozšíriť už postavenú cestu I. triedy a dobudovať obchvaty niektorých miest. Prípadne stavať len polovičný profil štvorprúdovej autostrády.

Dotklo by sa to napríklad úsek od Kriváňa po Lovinobaňu alebo úseku od Rožňavy po Turňu nad Bodvou, ktorého súčasťou je aj tunel Soroška. Aj v tomto prípade ekonómovia ministerstva financií navrhli zváženie možnosti rekonštrukcie a rozšírenia cesty I. triedy s prípadnými stúpacími pruhmi cez Sorošku.

Po tomto kroku sa však na juhu Slovenska spustila vlna kritiky. Napríklad starosta Mýtnej Pavel Greksa sa chcel vzdať svojej funkcie, minulý týždeň miestni obyvatelia zablokovali cestu pri Soroške. Na proteste sa zúčastnil aj minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd), ktorý chce stavať tunel len s jednou tunelovou rúrou.

„Podľa našich výpočtov jedna rúra bude stačiť na plynulé zabezpečenie dopravy v tejto časti na 15 až 20 rokov. Už robia geológiu na tunel, prebiehajú tu nejaké práce,“ citovala agentúra TASR minulý piatok Érseka.

Úsek by mal byť pripravený na výstavbu v budúcom roku, spresnilo ministerstvo dopravy neskôr pre denník SME.
Debata o dlhovej brzde

Z čoho sa však úsek zaplatí, nie je jasné. Všetko bude podľa ministerstva závisieť aj od výsledku debaty o uvoľnení pravidiel dlhovej brzde. Na výstavbu všetkých nevyhnutných autostrád vláda potrebuje asi šesť miliárd eur

Na jar jej rozpočtová rada vláde odkázala, že peňazí má dosť a otvárať dlhovú brzdu nepotrebuje.
Prečítajte si tiež: Vláda má dosť peňazí na diaľnice. Zákon meniť nepotrebujeme, tvrdí rozpočtová rada

Ministerstvo financií plánuje, že by sa náš dlh do roku 2020 mohol znížiť na 46 percent. Ak to splní a zároveň by si aj požičala dodatočných 6,1 miliardy eur, náš dlh by stále bol nižší než 53 percent.

Štát pri pri výstavbe polovičných profilov nemusí ušetriť toľko peňazí, ako si predstavuje. Aj v prípade budovania jednej tunelovej rúry na Soroške a priľahlých úsekov bude musieť zaplatiť asi 300 miliónov eur. Okrem razenia jednej tunelovej rúry totiž popri nej musí postaviť únikovú štôlňu.

Aj preto sa z celkovej výstavby neušetrí polovica, ale len asi tretina. Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák preto považuje takúto výstavbu za ekonomický, technický a prevádzkový nezmysel.
Prečítajte si tiež: Štát ide hľadať peniaze na diaľnice, keď eurofondy skončia
Ďalšie úseky

Mimovládny Inštitút pre dopravu a hospodárstvo považuje naopak takúto výstavbu za dobrú. „Peniaze, ktoré ušetríme, môžeme použiť na výstavbu nielen iných úsekov, ale aj na lepšie cesty prvých tried, či zlepšenie obchvatov miest,“ povedal šéf Inštitútu Ondrej Matej.

Štát plánuje dokončiť napríklad výstavbu diaľnice D1. Na výstavbu úsek medzi Turnami a Hubovou potrebuje nájsť asi 700 miliónov eur. Nedávno spustil súťaž na výstavbu úseku rýchlostnej cesty R3 medzi Tvrdošínom a Nižnou.

Výstavbu úseku má zaplatiť Národná diaľničná spoločnosť z vlastných peňazí, ktoré dostáva napríklad z predaja diaľničných známok, či mýta.

„NDS nateraz má zdroje na vyhlásenie súťaže a dočasné financovanie výstavby v budúcom roku, pokračovať bude v hľadaní zdrojov na výstavbu pre rok 2019. O úvere na túto stavbu NDS neuvažuje,“ povedala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Čítajte viac: https://ekonomika.sme.sk/c/20618376/koa ... ejsie.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.

cron