Odsunutie dokončenia diaľnice je výsmechom do tváre Ružomber

Moderátor: Moderátori

Odsunutie dokončenia diaľnice je výsmechom do tváre Ružomber

Odoslaťod MVO » 08. Sep 2017 07:06

Odsunutie dokončenia diaľnice je výsmechom do tváre Ružomberčanov
Výrazné predĺženie výstavby diaľničného úseku pri Ružomberku o ďalšie štyri roky považuje Ružomberská radnica za absurdné. Žiada vyvodenie personálnej zodpovednosti.

RUŽOMBEROK. Národná diaľničná spoločnosť zverejnila na sociálnej sieti nový predbežný odhad na ukončenie výstavby úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová. Stanovili ho na koniec roka 2021 s predbežným odhadom až na rok 2022.

„Počas realizácie úseku diaľnice pri západnom portáli tunela Čebrať sa vyskytli nepredvídateľné geologické podmienky, ktoré mali za následok prehodnotenie trasovania tejto časti diaľnice,“ vysvetlili v stanovisku diaľničiari.

Zhotoviteľ, ktorý zabezpečuje aj projektovú dokumentáciu, navrhol dva varianty trasovania, ktoré bolo potrebné posúdiť procesom EIA, teda posúdenia vplyvov na životné prostredie a zdravie ľudí. Koncom júla spracovateľ doručil správu EIA Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

„Nasleduje pripomienkovanie špecialistami z NDS. Po zapracovaní vznesených pripomienok zo strany NDS bude správa EIA predložená na ministerstvo životného prostredia a široká verejnosť bude oboznámená s jej obsahom,“ priblížili diaľničiari.

Zároveň prebiehajú rokovania so zhotoviteľom o zmluvných možnostiach pokračovať v realizácii diaľnice na základe záverov, ktoré vyplynú z EIA. Celý proces posudzovania vplyvov spôsobí výrazné omeškanie pôvodného termínu dokončenia, ktorý mal byť rok 2019.

Predbežný odhad ukončenia realizácie sú roky 2021 alebo 2022.

Vyhováranie sa je už neúnosné
Michal Praženica, asistent ružomberského primátora, povedal, že podľa názoru radnice ide o výsmech do tváre všetkých Ružomberčanov, obyvateľov regiónu a celej motoristickej verejnosti. Mesto Ružomberok preto žiada ministra dopravy a výstavby o vyvodenie personálnej zodpovednosti. „Neustále vyhováranie sa na proces EIA je už za pomyselnou hranicou únosnosti. Na jar roku 2015 už bola známa nová trasa tunela Čebrať, ktorá bola skutočnými odborníkmi predstavená ako riešenie na obídenie geologicky aktívnych území. Začal sa proces EIA, ktorý bol z nepochopiteľných príčin v júni 2016 NDS zastavený,“ povedal primátor Ružomberka Igor Čombor.

Upozornil na to, že nový proces EIA mal byť podľa pôvodných prísľubov dokončený v októbri 2017, no už teraz je všetkým jasné, že to nebude skôr ako na jar roku 2018.

Nič zo sľúbeného sa nekoná
Národná diaľničná spoločnosť mala plán na urýchlené začatie výstavby diaľnice, ktorý v Ružomberku na mestskom úrade prerokovala koncom minulého roka. Užívanie diaľnice bolo naplánované na jún 2019.

„Počas procesu EIA ako jeho súčasť a požiadavka mali byť vykonané dva geologické prieskumy, povrchový a podpovrchový. Materiál z geologických prieskumov sa mal zabudovať do telesa diaľnice, čo by urýchlilo jej výstavbu. Nič z toho sa však nekoná,“ pokračoval ružomberský primátor.

Mondi spúšťa novú výrobu
Praženica upozornil aj na to, že v roku 2020 spoločnosť Mondi SCP spustí výrobu na novom papierenskom stroji, ktorý je strategickou investíciou vlády.

„S tým súvisiaci ďalší nárast dopravy bude pre Ružomberok bez dobudovania diaľnice doslova ekologickou katastrofou,“ pripomenul.

„Pôvodná výstavba úseku podľa zmluvy mala trvať 3,5 roka. Nový odhad Národnej diaľničnej spoločnosti na predbežný sklz je v kontexte vydaného vyhlásenia a už vybudovaných mostných betónových konštrukcií skutočne absurdný,“ povedal primátor.

„Žiadame ministra dopravy a výstavby o vyvodenie personálnej zodpovednosti voči vedeniu Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá zjavne koná účelovo a v rozpore s prijatým rozhodnutím a národným cieľom z programového vyhlásenia vlády čo najskoršie dobudovať diaľnicu D1,“ znie stanovisko z ružomberskej radnice.

Potrebujú aj severojužné odklonenie dopravy
Diaľničiari hovoria, že práce na mostných objektoch sú už takmer hotové. Nestavajú sa ale cestné časti, pretože tie majú viesť po násypoch vytvorených zo zeme získanej z razenia tunela Čebrať.

Mesto Ružomberok sa bude trápiť dopravou ešte prinajmenšom štyri roky. Otázne je, do akej miery výstavba diaľnice D1 uľaví veľkému ružomberskému dopravnému problému. Mesto totiž potrebuje odchýliť aj tranzitnú dopravu z juhu na sever, teda vodičov smerujúcich do Donovál, na Oravu a Poľsko.



Čítajte viac: https://myruzomberok.sme.sk/c/20643028/ ... z4s44p4cAh
MVO
diskutujúci
 
Príspevky: 186
Obrázky: 12
Založený: 20. Jún 2014 13:08

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.