Problém na kľúčovej diaľnici. Budú musieť predĺžiť tunel pri

Moderátor: Moderátori

Problém na kľúčovej diaľnici. Budú musieť predĺžiť tunel pri

Odoslaťod mirecko255 » 11. Sep 2017 15:00

Diaľničiari sľubujú, že pri Strečne nič podobné nehrozí.

Už zhruba o dva roky, v decembri 2019, sa mali šoféri dočkať vytúženého diaľničného spojenia Košíc s Bratislavou – s výnimkou mimoriadne problematického úseku Turany-Hubová a západného obchvatu Prešova – no nestane sa tak.

Vážny problém vznikol už dávnejšie na úseku, kde sa to až tak neočakávalo – na obchvate Ružomberka medzi Hubovou a Ivachnovou. Podľa pôvodných plánov mal byť hotový už v júni tohto roka.

Termín sa však výrazne posunie, pretože budú musieť vo veľkej miere predĺžiť tunel popod kopec Čebrať, vyplýva z informácií, ktoré portálu Aktuality.sk poskytla Národná diaľničná spoločnosť.

Zároveň jej predstavitelia tvrdia, že vo vôbec najdlhšom budovanom diaľničnom tuneli – Višňové pri Strečne – sa podobné ťažkosti nezopakujú.

Čo sa vlastne stalo?

S výstavbou ružomberského obchvatu sa oficiálne začalo v decembri 2013. Stavba si mala vyžiadať 227 miliónov eur.

Už v nasledujúcom roku sa však ukázal problém, ktorý vraj nebolo možné vopred odhaliť. Na západnej strane Čebraťa nad obcou Hrboltová sa začal zosúvať svah. „V roku 2014 sa v dôsledku výrazných klimatických zrážok preukázala aktivita zosuvov v oblasti pred západným portálom výrazne negatívnejšia ako sa predpokladalo na základe výsledkov z podrobného inžinierskogeologického prieskumu pred začatím výstavby,“ zhrnula hovorkyňa diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová.

Pri Ružomberku síce skúmali podložie vrtmi z povrchu, ale tie nie sú natoľko spoľahlivé, ako prieskumná štôlňa, akú vyhĺbili pred výstavbou Višňového. „Na tuneli Višňové bola realizovaná prieskumná štôlňa, ktorá predstavuje podrobný podpovrchový prieskum prostredia,“ zdôvodnili diaľničiari, prečo by pri Strečne plány podobná udalosť narušiť nemala.

Zároveň však platí, že štôlne sú príliš drahé, aby sa hĺbili pri výstavbe kratších tunelov.

Niekoľkoročné omeškanie

Keďže zabezpečovať svah pred zosuvmi nemá podľa diaľničiarov zmysel, uprednostňujú, aby problémové územie stavbári obišli vďaka predĺženému tunelu. Namiesto pôvodných 2,1 kilometra by mal merať zhruba o 1,6 kilometra viac. Počítajú s tým obidva varianty, ku ktorým sa prikláňa diaľničná spoločnosť.

Takéto výrazné zmeny však nie sú možné bez dôkladného skúmania vplyvov na životné prostredie – takzvaného procesu EIA. Diaľničiari očakávajú, že by mohol byť hotový do konca tohto roka, no samotnú stavbu odovzdajú do užívania podľa aktuálnych odhadov až v decembri 2021.

Pri výstavbe by mali využiť aj zhruba 150 metrov tunela, ktoré už boli vyrazené z východnej strany Čebraťa od Likavky.

Mosty za 62 miliónov eur

Mimo problémovej časti už stavbári postavili cesty či mostné konštrukcie v celkovej hodnote takmer 62 miliónov eur.

O koľko sa pôvodná cena projektu (227 miliónov eur) zvýši predlžovaním tunela, zatiaľ známe nie je.

„Maximálny cenový dopad zmeny vedenia trasy diaľnice je v súčasnosti predmetom zmluvných rokovaní so zhotoviteľom," poznamenala Michalová.

Prekliaty Rojkov?

Ak sa podarí dokončiť všetky rozostavané úseky podľa aktuálne platných plánov, tak južný obchvat Žiliny (Hričovské Podhradie Lietavská Lúčka) dostavajú v októbri 2018, tunel Višňové (Lietavská Lúčka - Dubná Skala) v decembri 2019, obchvat Prešova v júni 2021 a obchvat Ružomberka možno v decembri 2021.

Takzvaný lievik však ostane na úseku Turany-Hubová medzi Martinom a Ružomberkom. Politici tam chceli ušetriť peniaze a zrušili pôvodný plán vybudovať takmer šesť kilometrov dlhý tunel Korbeľka. Trasu zmenili na povrchovú.

Keďže sa však výrazne dotkla chráneného rašeliniska pri Rojkove, spustil sa dlhotrvajúci spor s ochranármi. Slovenská strana napokon povrchový variant predsa len obhájila aj v Bruseli, potom však prišla ďalšia rana.

Na inom mieste – pri Šútove – sa zosunula pôda a povrchový variant padol.

Výstavba tunela si vyžiada veľa času (spomína sa rok 2026), ešte vážnejšou sa javí byť komplikácia, že na diaľnice už Slovensko nemá peniaze.

https://www.aktuality.sk/clanok/520088/ ... uzomberku/
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 413
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.