Vlaky sú za rok o desatinu plnšie

Moderátor: Moderátori

Vlaky sú za rok o desatinu plnšie

Odoslaťod Lorenc » 11. Okt 2017 08:18

Vlaky sú za rok o desatinu plnšie

Vlaky začínajú praskať vo švíkoch. Týka sa to najmä rýchlikov na vyťažených ťahoch, ale aj ranných a podvečerných osobných vlakov. Po tom, čo výrazne zvýšilo počet cestujúcich vo vlakoch štátneho dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) bezplatné cestovanie pre študentov a dôchodcov, do vlakov sa vracajú aj platiaci cestujúci. Za prvých osem mesiacov tohto roku ZSSK prepravila o 10,4 percenta viac ľudí ako v roku 2016.

K zvyšovaniu poštu cestujúcich prispieva aj znižovanie nezamestnanosti, ktoré súvisí so zvyšovaním dochádzania do zamestnania. Mnohí pracujúci najmä v okolí väčších miest presadajú z áut práve do vlakov. Nárast počtu cestujúcich vo vlakoch ZSSK sa týka len vlakov vo verejnom záujme, ktoré sú dotované zo štátneho rozpočtu. Komerčné InterCity (IC) vlaky v štatistike nárastu počtu cestujúcich zahrnuté nie sú. Za prvých osem mesiacov štátne vlaky prepravili viac ako 47 miliónov cestujúcich.


"Naším strategickým plánom je zrealizovať viac vlakových kilometrov, prepravovať viac cestujúcich a lepšie využívať kapacity a majetok spoločnosti,“ informoval Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. Spolu so stúpajúcim počtom cestujúcich narastajú aj tržby štátneho dopravcu. Ich medziročný nárast za prvých osem mesiacov dosiahol bez započítania tržieb získaných z IC vlakov 7,32 percenta.

Do vlakov sa tak vracajú najmä platiaci cestujúci. "ZSSK k 31. 8. 2017 eviduje vyše 1 milión zákazníkov (1 093 774) zaregistrovaných na bezplatnú prepravu, ktorí počas obdobia od januára až do augusta tohto roka zrealizovali 17,3 milióna ciest. Pri hodnotení vývoja bezplatnej prepravy môžeme v súčasnej dobe hovoriť o jej zastabilizovaní,“ povedal v septembri pre denník Pravda Tomáš Kováš, hovorca ZSSK.

Po započítaní počtu cestujúcich prepravených v IC vlakoch môže byť nárast ešte vyšší. To je však spôsobené aj odchodom súkromného dopravcu RegioJet z trate medzi Bratislavou a Košicami. Žlté vlaky súkromníka opustili hlavnú trať na konci januára tohto roka. Hlavným dôvodom bolo obnovenie prevádzky komerčných InterCity (IC) vlakov štátneho dopravcu. Ten po odchode RegioJetu nahradil jeho vlaky, čím zvýšil počet spojov, ktoré jazdia bez štátnej dotácie.

ZSSK tvrdí, že stúpa aj produktivita zamestnancov, čo znižuje náklady. "Produktivita práce z výkonov (osobokilometer/za­mestnanec) medziročne vzrástla o 17,60 percenta, pričom úspora nákladov na osobokilometer vo verejnom záujme (pri porovnaní prvých polrokov 2017 a 2016) predstavovala 10,85 percenta,“ informuje štátny dopravca. Podľa Patrika Horného, podpredsedu predstavenstva a riaditeľa úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK, tak môže dopravca za každé štátom investované euro prepraviť viac ľudí ako pred rokom.

Štátny dopravca si začiatkom januára tohto roku priznal nedostatky v nakupovaní cestovných lístkov cez internet a pripravil zjednodušenie systému. Cestujúci už tak nemusia vypĺňať zvlášť údaje o cestujúcom a údaje o platiteľovi. Zlepšil sa aj nákup prostredníctvom mobilnej verzie internetovej stránky predajcu. V minulom roku predaj lístkov cez mobilný telefón fungoval len na vybraných tratiach.

Cestujúci si už navyše nemusia cez internet kúpené lístky tlačiť. Stačí si ich uložiť napríklad do mobilného telefónu. Napriek tomu sa niekoľko čitateľov denníka Pravda sťažovalo, že najmä vo vnútroštátnych nočných vlakoch im sprievodca elektronický lístok nechcel uznať a stále požadoval tlačenú verziu.

S vrátením cestovného lístka sa však stále viaže čakanie na vrátenie cestovného. V minulosti boli cestujúci na hlavnej trati medzi Bratislavou a Košicami v žltých vlakoch zvyknutí na okamžité vrátenie peňazí.

https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... nu-plnsie/
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.