Pri stavbe železničného tunela niekto ukradol 2-tisíc kubíko

Moderátor: Moderátori

Pri stavbe železničného tunela niekto ukradol 2-tisíc kubíko

Odoslaťod bzzi » 11. Nov 2017 00:31

Pri stavbe železničného tunela niekto ukradol 2-tisíc kubíkov pôdy a 20-tisíc ton skál, ale vinníka nenašli

https://dennikn.sk/937870/pri-stavbe-zeleznicneho-tunela-niekto-ukradol-2-tisic-kubikov-pody-a-20-tisic-ton-skal-ale-vinnika-nenasli/

Modernizáciu koľajníc za 260 miliónov eur si orgány činné v trestnom konaní všimli hneď dvakrát: prvýkrát okresná vyšetrovateľka riešila v súvislosti s tunelom zmiznutie materiálu za 100-tisíc eur, neskôr stavbu preverovala Národná kriminálna agentúra.

Keď sa v roku 2009 začala modernizovať železničná trať medzi Novým Mestom nad Váhom a Zlatovcami, bol to významný míľnik. Na trase bol naplánovaný aj železničný tunel, prvý na Slovensku po desiatkach rokov.

Prerábka trate na 160 kilometrov za hodinu je hotová, do prevádzky ju spúšťal v roku 2013 minister dopravy Ján Počiatek. Doteraz si dvakrát vyslúžila pozornosť policajtov.

Naposledy stavbu operatívne preverovali odborníci z Národnej kriminálnej agentúry.

„Nie je dôvod na začatie trestného stíhania akéhokoľvek trestného činu uvedeného v Trestnom zákone,“ zhrnuli výsledky na Prezídiu Policajného zboru.

Prípadom sa zaoberali už v roku 2015. Kedy ho uzatvorili, ani čo presne riešili, nie je jasné.

Jednou z možností mohlo byť, že ich zaujala najdrahšia časť celej zákazky, takmer 2-kilometrový tunel Turecký vrch. Kriminalisti mohli riešiť, či pri jeho razení náhodou materiál vyťažený z tunela nebol oficiálne vyvážaný ako odpad, ale v skutočnosti ho železniciam nafakturovali ako nákup materiálu na stavbu.

V roku 2011 zmizol materiál

Úsek do Zlatoviec je súčasťou projektu rýchlejšej železnice z Bratislavy do Žiliny. Keď sa dokončí, majú tu vlaky po celej trase premávať rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu.

Zmluvu o stavbu za v hodnote vyše 260 miliónov eur uzatvárali v ére ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer). Policajtov prvýkrát zaujala krátko potom.

V súvislosti s ňou v roku 2011 vyšetrovali zmiznutie materiálu. Výšku škody, ktorá vznikla firme OHL (vedúci stavebného konzorcia), nakoniec určili na 120 800 eur. Vec riešili na okresnom riaditeľstve v Trenčíne, vypočuli 20 svedkov, robili obhliadky, zháňali dôkazy. Spis má 911 listov.

Trestné konanie prerušili

„Dňa 18. 3. 2011 vyšetrovateľka odboru kriminálnej polície okresného riaditeľstva Policajného zboru v Novom Meste nad Váhom začala trestné stíhanie na tom skutkovom základe, že doposiaľ nezistený páchateľ v presne nezistenom čase v období od 31. 08. 2010 do 04. 03. 2011 z recyklačnej základne (...) pri severnom portáli železničného tunela presne nezisteným spôsobom odcudzil 2-tisíc kubických metrov ornej pôdy a 20-tisíc ton upravenej rozdrvenej skalnej hmoty,“ priblížila trenčianska krajská policajná hovorkyňa Elena Antalová.

Konanie prerušili v roku 2012, s odkazom, že sa nezistili skutočnosti oprávňujúce vykonať trestné stíhanie proti určitej osobe. Neskôr trenčianskych kolegov žiadali o náhľad do spisu kriminalisti z Bratislavy.

Veľkú a náročnú modernizáciu železnice sprevádza množstvo ťažkostí. Niektoré úseky, vrátane vyššie spomínaného, prešetroval aj Európsky úrad boja proti korupcii (OLAF).
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 549
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.