Otvorili diaľnicu pri Žiline, skráti cestu na sever o 4 min.

Moderátor: Moderátori

Otvorili diaľnicu pri Žiline, skráti cestu na sever o 4 min.

Odoslaťod bzzi » 02. Dec 2017 11:26

Otvorili diaľnicu pri Žiline, skráti cestu na sever o 4 minúty

https://dennikn.sk/959223/otvorili-dialnicu-pri-ziline-skrati-cestu-na-sever-o-4-minuty/

Nová 4-kilometrová diaľnica ako jediná z plánov druhej Ficovej vlády nemeškala, zato je najdrahšia. Celá vedie po mostoch a v tuneli.

Šoféri môžu od soboty jazdiť po novom severo-západnom obchvate Žiliny smerom na Kysuce. Národná diaľničná odovzdala do užívania 4,25-kilometrový úsek D3 Žilina, Strážov - Brodno. Oproti dnešnej trase ušetria šoféri smerujúci na sever skoro 4 minúty, uvádza na webe Národná diaľničná.

"Je to dobrou správou pre obyvateľov regiónu, ktorým sa bude ľahšie dýchať a hlavne jazdiť. Zároveň sme doplnili ďalší kúsok v mozaike nášho cieľa, ktorým je európsky koridor smerom na sever," rečnil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Ministerstvo sľubuje, že nový diaľničný úsek zároveň odľahčí dopravnú situáciu v meste.

Na juhu od Žiliny zostáva D1 smerom na Martin rozostavaná. Skôr ako v roku 2020 nebude kompletne hotová po Martin určite.

Dostavaný úsek pri Žiline je súčasť budúcej D3 až do Poľska. Tá má pomôcť regiónu Kysúc, kde sú dopravné intenzity a chýbajúce diaľnice takou témou, že tam aktivisti organizujú pravidelné protestné blokády. Je to aj jedna z príčin, pre ktoré v župných voľbách prepadol doterajší župan Juraj Blanár zo Smeru.

Naliehavejšie chýbajú úseky D3, ktoré sú vyššie, a ešte sa len plánujú, alebo sú rozostavané.

Budúca D3 do Poľska je kľúčová dopravná tepna pre nákladný tranzit.

"Pretože D3 spája Poľsko a Česko, priemyselné oblasti Katovice a Ostrava," vysvetlil v rozhovore bývalý investičný riaditeľ NDS Juraj Čermák.

Diaľnica pri Žiline je unikátna z viacerých príčin. V prepočte na 1 km vychádza historicky draho, a zároveň je to jediná diaľnica z 300-kilometrového plánu druhej vlády Roberta Fica, ktorá sa postavila načas.

Vedie po mostoch a v tuneli Považský Chlmec. Ten razili zo šiestich strán naraz. V nepretržitej prevádzke na ňom pracovalo 240 robotníkov, píše ministerstvo dopravy. Tunel je dlhý 2,2 kilometra. Pre ilustráciu: Najdlhší tunel sa práve stavia tiež pri Žiline. Bude súčasťou D1, volá sa Višňové a bude dlhý 7,5 kilometra.

Dominantou úseku Strážov - Brodno je estakáda s dĺžkou 1,5 km ponad priehradu, ktorá stojí na 57 pilieroch. Tie boli postavené hlavne vo vodnej nádrži Hričov.

Novootvorenú diaľnicu začali stavať v roku 2014. Národná diaľničná si ju objednala od konzorcia pod vedením spoločnosti Eurovia za 254,9 milióna eur bez DPH.
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 549
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.