Železnice chystajú nové osobné vlaky zo Senca, potiahnu ...

Moderátor: Moderátori

Železnice chystajú nové osobné vlaky zo Senca, potiahnu ...

Odoslaťod rado » 02. Dec 2017 16:36

Železnice chystajú nové osobné vlaky zo Senca, potiahnu ich až do Petržalky

Z vlaku by sa mohol prvýkrát stať nový druh bratislavskej MHD, ktorý budú môcť využiť aj niektorí ľudia dochádzajúci z Petržalky do mesta.

VLADIMÍR ŠNÍDL, DANIELA KRAJANOVÁ, PIATOK 1. DECEMBRA 2017 23:02
ZDROJ: https://dennikn.sk/959533/zeleznice-chy ... -petrzalky

Pre ľudí zo Senca a okolia, ktorí dochádzajú do Bratislavy, majú železnice jednu dobrú a jednú horšiu správu.

Dobrá správa znie, že plánujú zaviesť nové osobné vlaky zo Senca do Bratislavy, ktoré by jazdili každú hodinu. A to počas pracovných dní v oboch smeroch.

„Týmto rozhodnutím by sme viac zahustili dopravu na trase medzi Bratislavou a Sencom, po ktorej je dlhodobý dopyt,“ potvrdzuje hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Tomáš Kováč.

Nové osobáky by boli výnimočné aj v tom, že by nezachádzali na hlavnú stanicu, ale po príchode do Bratislavy by odbočili na Nové Mesto a pokračovali ďalej do Petržalky.

Premávali by tak po nevyužívanej trase cez Prístavný most, ktorou vlaky s cestujúcimi jazdili naposledy v roku 2011.

Dôvod? Obvyklý ťah smerom na hlavnú stanicu je v súčasnosti preťažený a inžinieri majú problém naň vtesnať takmer akékoľvek nové spoje.

Rozhodne ministerstvo

A teraz tá horšia správa: železnice sa najprv pohrávali s myšlienkou, že by túto novinku zaviedli už od polovice decembra. Napokon však s novou linkou počítajú až od júna 2018.

Celý nápad musí najprv schváliť ministerstvo dopravy, kedže práve to si tento typ vlakov objednáva a platí.

„O tejto možnosti v súčasnosti rokujeme. Predpokladáme, že by k zavedeniu týchto vlakov mohlo dôjsť už k 10. júnu 2018 pri polročnej zmene grafikonu,“ dodáva Kováč.

Až štyri vlaky za hodinu

Ak by tieto osobné vlaky skutočne začali jazdiť, malo by to hneď trojitý efekt.

Po prvé: ľudia zo Senca, ale aj z Bernolákova a čiastočne i z Veľkého Biela by boli viac motivovaní, aby dochádzali do Bratislavy vlakom.

Dnes im ZSSK v špičke vypravuje každú hodinu jeden osobák a k tomu jeden až dva regionálne expresy, ktoré vychádzajú z Nových Zámkov.

Po novom by dostali navyše ešte jeden spoj. „Podľa tohto plánu už nebudú na linke Senec – Bratislava jazdiť v rannej špičke tri, ale štyri vlaky za hodinu. A v popoludňajšej špičke sa v smere z Bratislavy do Senca zvýši počet vlakov z dvoch na tri za hodinu,“ spresňuje Kováč.

Posilnia aj ťah na Trnavu

Podobným spôsobom by mohlo dôjsť aj k posilneniu vlakov na ťahu medzi Bratislavou a Trnavou. Aj v tomto prípade uvažuje ZSSK o novej linke, ktorá by podobne ako vlaky zo Senca zachádzala v smere na Nové Mesto.

„Aj pre úsek Bratislava-Nové Mesto – Trnava rokujeme s ministerstvom dopravy o možnosti zavedenia novej prímestskej vlakovej linky,“ hovorí Kováč.

Zároveň sa chystá aj jeden nový posilový vlak, ktorý by mal jazdiť z Bratislavy do Trnavy počas poobedňajšej špičky. „Pôjde o regionálny expres s odchodom z bratislavskej hlavnej stanice o 15:52. Zavedieme ho už teraz v decembri od nového grafikonu,“ dodáva Kováč.

Takéto posilnenie je dôležité aj vzhľadom na to, že situácia na diaľnici D1 sa bude zhoršovať.

Národná diaľničná spoločnosť sa chystá v nasledujúcich rokoch rozširovať počet pruhov v úseku po Trnavu, čo prinesie ďalšie výluky pre stavebné práce.

Navyše, po spustení výroby v automobilke Jaguar môžu pribudnúť aj stovky kamiónov jazdiacich medzi Bratislavou a Nitrou.

„Riešením je práve doplnenie vlakov, aby zo Senca, ale aj z Trnavy jazdili každých pätnásť minút,“ konštatoval nedávno analytik INEKO a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy Ján Kovalčík.

Z vlaku bude MHD

Druhým prínosom novej linky zo Senca bude to, že vďaka nej sa z vlaku prvýkrát stane nový druh bratislavskej MHD. Nové osobné vlaky totiž budú môcť využiť aj niektorí ľudia, ktorí každý deň dochádzajú z Petržalky na druhý breh Dunaja.

Štúdia bratislavskej dopravy (takzvaný generel), ktorú si zaplatil bratislavský magistrát, minulý rok ukázala, že najviac ľudí z Petržalky cestuje práve do oblasti Nového Mesta, kam vedie aj železnica.

„Dopravný prúd z Petržalky na východné časti mesta patrí medzi najsilnejšie v meste. Železničná trať v tomto smere má preto obrovský potenciál,“ povedal pred rokom Martin Kugla z iniciatívy Za efektívnu a ekologickú dopravu.

Navyše, vďaka tomu, že železnice sú už zahrnuté do Bratislavskej integrovanej dopravy, na cestu vlakom by stačila aj bežná „električenka“.

Je tu však jeden problém. Na území Petržalky je iba jedna stanica a tá je na tento účel nevhodne umiestnená – leží na okraji sídliska mimo najviac obývaných zón. Dnes sa využíva len na vlaky, ktoré jazdia do Viedne.

Väčšina ľudí z Petržalky, ktorí by chceli nové osobáky využívať, sa tak bude musieť najprv dopraviť autobusom ku stanici, tam prestúpiť na vlak a na Novom Meste zase na autobus alebo električku, ktoré ich odvezú do práce.

ZSSK ešte na jar hovorila, že by bolo fajn, keby niekde na území Petržalky pribudla nová zastávka vlaku. Rozhodnutie však nezávisí od nej, ale od Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré majú na starosti infraštruktúru.

ŽSR zatiaľ nad takýmto nápadom neuvažujú. Najprv chcú počkať na dokončenie veľkej štúdie Železničného uzla Bratislava, ktorá by mala povedať, ako ďalej rozvíjať železničnú dopravu v hlavnom meste. Štúdia mala byť hotová už tento rok, najnovšie ŽSR sľubujú jej dokončenie až v prvej polovici roku 2018.

Vlaky na „stanici duchov“

A do tretice: nové osobné vlaky budú znamenať dobrú správu aj pre stanicu Bratislava predmestie, ktorú v súčasnosti väčšina vlakov obchádza.

Príbeh tejto stanice už Denník N opakovane opisoval. ŽSR sa pred pár rokmi rozhodli, že do jej prestavby investujú takmer sedem miliónov eur. Pôvodne sa totiž počítalo s tým, že cez ňu budú jazdiť vlaky na stanicu Filiálka pri Trnavskom mýte, ktorú za Radičovej vlády zvažovali obnoviť.

K obnove Filiálky však nedošlo, stanica Predmestie stratila význam a železnice ju po rekonštrukcii nechali uzamknutú, lebo viac než cestujúci sa tam zdržiavali bezdomovci.

V súčasnosti na stanici Predmestie zastavujú štyri vlaky denne. Pokiaľ však ZSSK začne vypravovať nové osobné vlaky zo Senca či z Trnavy na bratislavské Nové Mesto, tieto vlaky budú môcť zastaviť aj na Predmestí, ktoré majú po ceste.

Najmodernejšia a zároveň najmenej potrebná stanica v Bratislave by tým získala aspoň aké-také zmysluplné využitie. ŽSR už pred časom sľúbili, že ju plánujú cestujúcim aj odomknúť.
Obrázok používateľa
rado
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 823
Obrázky: 5
Založený: 27. Feb 2008 21:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.