Dolnooravská metropola sa obáva dopravného kolapsu

Moderátor: Moderátori

Dolnooravská metropola sa obáva dopravného kolapsu

Odoslaťod rado » 02. Dec 2017 16:39

Odborníci sa zaoberali dopravou v meste. Množstvo áut, ktoré napočítali, je alarmujúce.

1. dec 2017 o 7:20 MARTIN PAVELEK
ZDROJ: https://myorava.sme.sk/c/20704750/dolno ... lapsu.html

DOLNÝ KUBÍN. Centrom Dolného Kubína v čase dopravnej špičky prejdú každých šesť sekúnd štyri autá. Za hodinu ich je viac ako dvetisíc, za dvanásť hodín viac ako dvadsaťtisíc.

Dopravné zápchy v okresnom meste sa stali dennou realitou. Ráno sa vytvárajú dlhé kolóny na príjazdoch do mesta, popoludní, pri návrate ľudí z práce, sa situácia opakuje. Problém spôsobujú tri dôležité za sebou idúce križovatky na ceste I/70 na Zochovej ulici.

Alarmujúce čísla

„Mesto sa už niekoľko rokov snaží v spolupráci so správcami týchto ciest, políciou a s príslušnými orgánmi nájsť riešenia, ktoré by zlepšili dopravnú situáciu,“ povedal primátor Roman Matejov.

Dalo vypracovať dopravno-inžiniersky prieskum, ktorý má pomôcť nájsť odpoveď na otázku, ako zlepšiť dopravnú situáciu v centre mesta. Robilo ho v spolupráci s odbornými pracovníkmi Žilinskej univerzity.

Odborníci sa zaoberali nielen tromi spomínanými križovatkami na hlavnom ťahu, ale aj pri železničnom priecestí vedľa Tesca a na križovatke ulíc ČSA so Štefánikovou ulicou. Množstvo áut, ktoré napočítali, je alarmujúce.

Križovatkou pred cestným mostom smerom z Kraľovian prešlo v čase od 7.15 h do 7.30 h 577 áut, od trištvrte na sedem do trištvrte na osem ich bolo 1909. Za 12 hodín od šiestej rána do šiestej večera ich napočítali 18 529.

Za mostom je situácie ešte horšia. Autá z Bysterca a Záskalia číslo zvýšili na 590 za 15 minút, 2232 za hodinu, 21 649 za dvanásť hodín. Okružná križovatka pri Lidli má podobné čísla. Pri všetkých troch križovatkách kamióny nepresiahli viac ako 12 percent z celkového počtu. Dve menšie križovatky na ulici ČSA využíva približne desaťtisíc áut za 12 hodín.

Prieskum ukázal, že cestou na Brezovec cez pracovný deň jazdilo takmer desaťtisíc áut, cez víkend necelých sedemtisíc. Štefánikovou ulicou, ktorá privádza a odvádza autá z priemyselnej zóny, prešlo v čase popoludňajšej špičky za hodinu necelých 800 áut.

„Z posúdenia vyplýva, že pri súčasnom geometrickom usporiadaní a intenzitách dopravy kapacitne nevyhovujú križovatky na ceste I/70 pred mostom a za ním,“ píše sa v správe.

Odborníci ponúkajú riešenie

Kvôli tejto situácii sa minulý týždeň stretli zástupcovia mesta s Romanom Žemberom, generálnym riaditeľom Slovenskej správy ciest (SSC). Stretnutie sprostredkoval poslanec ŽSK Igor Janckulík, ktorý je zároveň splnomocnencom vlády pre rýchlostné cesty. „Stretli sme sa preto, aby sme našli riešenie, lebo keby to riešil jeden, trvalo by to dlho a finančne by to pre neho bolo náročné.“

Martin Pitoňák, zástupca firmy DAQE Slovakia, ktorá prieskum vypracovala, ponúkol mestu riešenie. „Odporúčame sprevádzkovanie jestvujúcej cestnej dopravnej signalizácie na križovatke za mostom s doplnením o potrené prvky dynamického riadenia dopravy. Umožní vjazd vozidiel vľavo a priamo z vedľajších vstupov ulíc Radlinského a Štefánika.“ V súčasnosti sú tieto smery z dôvodu nedostatočnej kapacity nevyužívané a doprava smeruje cez okružnú križovatku, čím ju ešte viac zaťažuje.

Hneď aj vysvetlil, ako by mala fungovať. Spínače zabudované vo vozovke budú neustále odosielať zistené údaje do počítača, ktorý bude semafory riadiť. Zelená teda nebude svietiť na semafore, kde z tej strany nepôjde auto. Keď sa ich vo všetkých smeroch zíde viac, vyhodnotí najrýchlejší variant, čo by malo zabezpečiť plynulejší prejazd.

Kto to postaví?

„Kto to zaplatí a kto bude prevádzkovať?“ opýtal sa Roman Žembera. „My na to kapacity nemáme.“

Igor Janckulík navrhol, aby sa o náklady podelili mesto, SSC a ŽSK. Aj vzhľadom na to, že súčasná svetelná signalizácia patrí mestu, opravenú by malo aj prevádzkovať.

Martin Pitoňák odhadol náklady na 70-tisíc eur, v prípade riadenia chodcov na stotisíc eur. Zároveň upozornil na to, že zmena si vyžiada výnimku od ministerstva dopravy. Na základe vypracovaného projektu, posúdenia odborníkmi a pri splnení zákonných podmienok prisľúbil pomoc pri jej získaní Žembera aj Janckulík.

Chodcov obmedzia

Jedným z problémov spomínaných križovatiek sú chodci. Bez riadenia vstupujú na vozovku jednotlivo a nie v skupinách, čím výrazne spomaľujú prejazd áut.

Martin Pitoňák chce riešiť aj tento problém. „Priechod pre chodcov za mostom pri Obchodnej akadémii treba zrušiť. Získame dlhší odbočovací pruh vľavo pod železničný most.“ Zrušiť chce aj priechod od pošty ku Lidlu, ktorý využíva množstvo ľudí, pričom jeden kamión, ktorý im dá prednosť, úplne zablokuje okružnú križovatku.

„Vítam každý krok, ktorý vedie k zlepšeniu situácie v doprave v meste,“ povedal po stretnutí Pavol Heško, šéf komisie výstavby a dopravy mestského zastupiteľstva. „Ale teraz nesmieme zastať na polceste a zľaknúť sa väčšej investície. Spoločne by sa to mohlo podariť. No beriem to ako prvú etapu, lebo po nej musia nasledovať ďalšie, a to križovatka pred mostom a kruhový objazd pri Lidli.“

Potešujúcou správou je, že mesto dalo vypracovať a zaplatilo projekt svetelnej križovatky s dynamickým riadením, ktorý je teraz v procese schvaľovania. Očakáva, že na technickú realizáciu prispejú aj partneri zo Slovenskej správy ciest a Žilinského samosprávneho kraja.

Dynamicky riadená križovatka

Dynamicky riadená križovatka na základe sofistikovanej logiky riadenia a za pomoci detekčného systému vyhodnocuje v reálnom čase dopravnú situáciu a na základe množstva vozidiel prispôsobuje dĺžku zelenej, mení poradie smerov, vkladá výzvové smery podľa potreby a priority a tak pružne ovplyvňuje riadenie.Vyhodnocuje tiež, koľko vozidiel stojí v križovatke, aká je dlhá kolóna, ako dlho čakajú vozidlá, detekuje čakajúcich chodcov a mnohé iné. Na základe týchto parametrov dokáže efektívnejšie pracovať s dopravou a tak eliminovať čakacie doby, znižovať dĺžky kolón a zvyšovať priepustnosť križovatky, čo vedie k úspore času účastníkov dopravy.
Obrázok používateľa
rado
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 823
Obrázky: 5
Založený: 27. Feb 2008 21:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.