Analytici okolo Kažimíra uspeli. Severný obchvat Prešova zla

Moderátor: Moderátori

Analytici okolo Kažimíra uspeli. Severný obchvat Prešova zla

Odoslaťod DrX » 01. Jan 2018 22:22

Analytici okolo Kažimíra uspeli. Severný obchvat Prešova zlacnie

Národná diaľničná spoločnosť vypísala tender na výstavbu prvej etapy úseku rýchlostnej cesty R4. Stavať chce začať v roku 2018.

28. dec 2017 o 18:47 Marek Poracký
Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)
Písmo:A-|A+60

PREŠOV, BRATISLAVA. Spor s ministrom dopravy Árpádom Érsekom (Most-Híd) o výstavbu severného prešovského obchvatu vyhrali analytici okolo ministra financií Petra Kažimíra (Smer).

Po svojom tlaku na začiatku roka 2017 dokázali presadiť zlacnenie jeho výstavby. Štát v prvej etape ušetrí 33 miliónov eur, v druhej ďalších 79 miliónov. Bude sa stavať len v polovičnom profile, teda s dvoma pruhmi - jedným pre každý smer.
Prečítajte si tiež: Érsek chce od Kažimíra vysvetlenie, ako vyrátal úsporu prešovského obchvatu

Národná diaľničná spoločnosť tesne pred Vianocami oznámila vypísanie tendra na výstavbu spomínanej prvej etapy. Odhadla, že za výstavbu zaplatí bezmála 170 miliónov eur. Začať stavať plánuje v druhej polovici roka 2018.

Severný obchvat Prešova je súčasťou dlhej rýchlostnej cesty R4 z metropoly Šariša smerom na Poľsko.

NDS ešte v polovici roka 2017 spustila výstavbu juho-západného obchvatu mesta. Ten je pre zmenu súčasťou diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc.
Čo zlacnenie spôsobilo

Prvú časť obchvatu Prešova tvorí 4,3 kilometra rýchlostnej cesty. Jeho súčasťou je tunel, ktorý je dlhý viac ako jeden kilometer, a deväť mostov. NDS odhaduje, že jeho výstavba bude trvať viac ako tri a pol roka.

Ak sa splnia predpoklady manažérov z diaľničnej spoločnosti, stavbári by ho mali dokončiť v prvej polovici roka 2022. Podľa plánov ešte z čias druhej vlády Roberta Fica (Smer) sa mal už viac ako rok stavať.
169, 98 milióna eur

odhadla Národná diaľničná spoločnosť ako stavebné náklady na výstavbu prvej etapy severného obchvatu Prešova.

Bývalý minister dopravy Ján Počiatek odhadoval, že s jeho výstavbou začne ešte v roku 2016 a dokončí ho o tri roky. Rovnako však mal byť aj výrazne drahší.

Ministerstvo dopravy odhadovalo, že za prvú časť obchvatu metropoly Šariša zaplatí o spomínaných 33 miliónov eur viac.

„Náklady na výstavbu prvej etapy znížila NDS optimalizáciou jednotkových cien bez zmeny technického riešenia,“ napísal Útvar hodnoty za peniaze vo svojej analýze k severnému obchvatu Prešova.

Inak povedané, štát na jeho výstavbe ušetrí len na materiáli, ktorý pri výstavbe využije. Podobný prípad nastal aj v prípade výstavby úseku D1 Prešov, západ - Prešov, juh.

Štát podpísal zmluvu na výstavbu tejto časti na jar. Zákazku za 356 miliónov eur získalo konzorcium okolo spoločnosti Eurovia. Po podpise zmluvy následne stavbári súhlasili so zlacnením o viac ako 15 miliónov.
Politická dohoda

Projekt sa oproti pôvodným plánom nezmenil. Ešte na začiatku roka padlo politické rozhodnutie, že prvá časť severného obchvatu mesta bude mať štyri pruhy a tunel bez ohľadu na to, či sa dopravný problém v Prešove nedá riešiť efektívnejšou stavbou alebo kombináciou riešení.

Aj preto podľa Kažimírových úradníkov nie je možné povedať, či realizácia prvej etapy prináša najvyššiu hodnotu za peniaze pre dopravu v krajskom meste, keďže predložená analýza prínosov a nákladov porovnáva len jednu alternatívu riešenia dopravy v Prešove. Výstavba cesty sa tak neporovnávala napríklad s využívaním mestskej hromadnej dopravy.



Je to akoby celý tranzit išiel dole Terasou. Odľahčí nám to tiež miestnu komunikáciu zo Sabinova.„

Štefan Kužma, viceprimátor Prešova

Analytik Inštitútu INEKO Ján Kovalčík však vážnejší problém vidí inde. Prezentácia projektu zo strany rezortu dopravy podľa neho zostáva doteraz na úrovni povrchných vyhlásení.

Tvrdí, že dôležité výsledky dopravného modelu ministerstvo aj NDS sľubovali už v marci, potom v lete, naposledy v novembri.

„A nezverejnili ich doteraz, čo budí obavy, že skutočné prínosy R4 budú menšie, ako politici prezentujú,“ hovorí Kovalčík, ktorý viedol Inštitút stratégie na ministerstve dopravy v čase Jána Figeľa (KDH).

Vypísanie tendra je však podľa prešovského viceprimátora Štefana Kužmu dôležitým krokom k odľahčeniu dopravy v meste. Kamióny, ktoré smerujú do Poľska, prechádzajú cez miestne sídlisko Sekčov.

„Je to, akoby celý tranzit išiel dole Terasou (mestská štvrť v Košiciach. pozn. red.). Odľahčí nám to tiež miestnu komunikáciu zo Sabinova, keďže doprava sa dostane na diaľnicu,“ vraví Kužma.
Na obchvat sa pýtal aj Kiska

Štát okrem prvej etapy plánuje v budúcnosti stavať aj jeho druhú časť. V tomto prípade pôjde o viac ako 10-kilometrovú cestu. Štát ju postaví len v polovičnom profile, teda s dvoma pruhmi.
Prečítajte si tiež: Vďaka za úradníkov odtrhnutých od reality

Stavebné náklady na jej výstavbu sa odhadujú na 207 miliónov eur. Spolu s prvou časťou má severný obchvat krajského mesta stáť 424 miliónov eur. K stavebným nákladom treba prirátať aj výkup pozemkov, stavebný dozor a náklady na nakreslenie projektu.

„Na posúdenie druhej etapy by mali byť vyhodnotené aj ďalšie možnosti, ako alternatívne trasovanie obchvatu, úpravy ciest vnútri mesta a posilnenie verejnej dopravy,“ napísali z ministerstva financií.

O výstavbu prešovského obchvatu sa na prelome rokov 2016 a 2017 zaujímal aj prezident Andrej Kiska. Ten si vypýtal stanovisko od Kažimíra. V liste, ktorý mu Kiska adresoval, sa ho pýtal na hodnotu za peniaze.

Čítajte viac: https://ekonomika.sme.sk/c/20724985/ana ... acnie.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.