Ako Bratislava prisla o metro

Moderátor: Moderátori

Ako Bratislava prisla o metro

Odoslaťod rastislav5 » 23. Jan 2018 10:16

Odvážne plány, ktoré zostali iba na papieri. Ako Bratislava prišla o metro

Stotri kilometrov podzemných trás. Také boli najodvážnejšie plány v histórii plánovania bratislavského metra. Prečo sa napokon nepostavil ani jeden a projekt skončil len na papieri?

Na vizualizácii z roku 1987 je prestupná stanica Prior s dvomi úrovňami – trasou B (dolu) a trasou A (hore).

Začiatok 70. rokov minulého storočia. Ústredné vládne orgány ČSSR prijímajú rozhodnutie, že z Bratislavy sa do roku 2050 stane miliónová aglomerácia. Dopomôcť má k tomu výstavba štyroch veľkých sídel: v Petržalke, Stupave, Pezinku a Senci. Samozrejme, takéto „súmestie“ si bude vyžadovať aj nový typ dopravného systému. Ako ten najvhodnejší sa ukáže... metro.

Plány sa zoberú vážne a v roku 1972 už existujú prvé návrhy. Štyri roky nato je metro ako nosný systém MHD už zakotvený v Smernom územnom pláne Bratislavy. Mimochodom, presne v tom istom roku sa s veľkou pompou otvára metro v Prahe.

Štyridsaťpäť staníc

„Rozvojové plány spracúvané do prvej polovice 80. rokov uvažovali o rôznej dĺžke trás, najdlhší variant dosahoval 103 kilometrov,“ informuje Peter Martinko z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy. Nateraz to malo len jeden háčik. V tom čase platila v krajinách východného bloku zásada, že metro môžu mať len mestá nad milión obyvateľov. A tak sa navrhnutý systém metra „schoval“ pod názov rýchlodráha.

​Plány a návrhy vznikajú viaceré, no všetky majú jedno spoločné. Najdôležitejšou trasou mala byť tá, ktorá spojí Petržalku s Trnavským mýtom. Prvý pokus, v roku 1985, bol do roka zastavený. Projekt sa sčasti prekreslil a reštartoval o tri roky. Ako prvá mala vyrásť trasa „B“, ktorá spájala Janíkov dvor a Hlavnú stanicu. Zastávky mali byť situované napríklad pri Dunaji, Priore (dnešnom Tescu na Kamennom námestí) a na Obchodnej ulici.


​Pôvodné stanice bratislavského metra mali byť vsadené pod zem. Aj v tomto prípade sa muselo prekresľovať. Vláda v Prahe totiž škrtla dotáciu zo siedmich len na päť miliárd československých korún. Počítalo sa so štyrmi radiálami, ktoré vytvárali dve trasy A a B v celkovej dĺžke 42 km. Trasa A mala byť dlhá 26,9 km s dvadsiatimi deviatimi stanicami a trasa B mala mať dĺžku 15,1 km so šestnástimi stanicami.

https://history.hnonline.sk/nove-dejiny ... la-o-metro
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.