Štát pohrozil za pomalé razenie tunela Višňové

Moderátor: Moderátori

Štát pohrozil za pomalé razenie tunela Višňové

Odoslaťod juancarlos » 25. Jan 2018 14:15

Pomalý postup prác na diaľnici pri Žiline štátu nevyhovuje. Diaľničiari sa domáhajú 2-miliónovej sankcie od zhotoviteľa. Dostavba kritického úseku s najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku môže byť dokončená neskôr, ako určuje zmluva.

Zhotoviteľ úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, ktorým sú spoločnosti Salini Impregilo a Dúha, mal preraziť 7,5 kilometra dlhý tunel Višňové v lehote 42 mesiacov od začatia prác, teda do 27. decembra 2017. Nestalo sa tak. Zmluvná cena výstavby 13,5 kilometra dlhého úseku je 410 miliónov eur. Samotná výstavba sa začala v júni 2014.

"NDS za nesplnenie spomínaného míľnika vzniká nárok na platbu (sankciu) za omeškanie. Výška platby (sankcie) predstavuje v zmysle zmluvy o diele jednorazové odškodnenie vo výške 0,5 % z akceptovanej hodnoty diela (t. j. 2 049 000 eur). O uplatnení nároku rozhodne nezávislý stavebný dozor, ktorý posúdi všetky okolnosti, ktoré majú vplyv na uvedený nárok,“ informuje hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová.

Diaľničiari podľa jej slov evidujú nárok zhotoviteľa na predĺženie termínu prerazenia tunela. "Za stranu zhotoviteľa veríme, že k uplatneniu sankcie za nesplnenie míľnika nedôjde. Sme presvedčení o tom, že máme nárok na predĺženie lehoty výstavby a posun míľnika. Veríme, že nezávislý stavebný dozor náš nárok posúdi dostatočne relevantne a uzná ho. V prípade, že by to malo byť inak, využijeme všetky dostupné zmluvné a právne prostriedky na svoju obranu,“ informuje vo svojom stanovisku vedenie Združenia Salini Impregilo-Dúha.
Stavebné spoločnosti sa odvolávajú na nepredvídateľnú geológiu. "Je podstatné, že geológia v oboch razených rúrach je značne odlišná od geológie prieskumnej štôlne, ktorá bola k dispozícii z tendrových podkladov. Navyše ani jedna z tunelových rúr sa nerazí v pôvodnej osi prieskumnej štôlne, a teda riziko zhoršenej geológie tu bolo, je a stále bude a objednávateľ na to priebežne upozorňoval od začiatku razenia. Potvrdzujú to aj nezávislí experti, ktorých si združenie objednalo. Meškanie pri razení tunela teda spôsobili nepriaznivé a nepredvídateľné geologické pomery, s ktorými sme sa pri razbe tunela Višňové stretli. Stále však platí, že sa jedná o 15 km podzemných prác, aké historicky nikto nikdy na Slovensku nerealizoval,“ informuje združenie.

Združenie zároveň zdôrazňuje, že dané meškanie neovplyvňuje dokončenie celej stavby. Razenie tunela prebieha v plnom profile, pričom aj betonáž sa realizuje priebežne v plnom profile. Podľa dostupných informácií bola v utorok zrealizovaná betonáž približne v jednej tretine tunela.

V súčasnosti stále oficiálne platí zmluvný termín dostavby, ktorý je stanovený na december 2019. Zhotoviteľ však podľa NDS predložil aj ďalšie nároky na predĺženie výstavby, ktoré sa v súčasnosti posudzujú. "NDS už viackrát vyzvala zhotoviteľa na zvýšenie kapacít na stavbe (t. j. strojové a personálne vybavenie), ako aj predloženie akceleračného harmonogramu, ktorý zabezpečí dodržanie zmluvného termínu výstavby,“ dodáva Michalová.
Združenie stavebných firiem tvrdí, že na stavbe pracuje viac ako 900 ľudí. Od začiatku razenia sa práce vykonávajú 24 hodín denne, sedem dní v týždni. Už v minulom roku existovali odhady, podľa ktorých má stavba meškať niekoľko mesiacov. Komplikácie sa mali objaviť aj na vonkajších objektoch mimo tunela. V minulom roku bola v stavebnej firme Dúha policajná razia, pri ktorej sa kriminalisti zamerali na účtovníctvo.

Diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala je druhou časťou južného obchvatu Žiliny. Spolu s predchádzajúcou časťou D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka odkloní tranzitnú dopravu z mestských komunikácií. Vodiči sa tiež budú môcť vyhnúť rizikovému úseku na ceste prvej triedy I/18 vedúcej popod hrad Strečno.

Predchádzajúci úsek s dĺžkou 11,3 kilometra má byť podľa zmluvy hotový v novembri tohto roku. Aj tento úsek s dvoma tunelmi Žilina a Ovčiarko bude meškať. Otvorený má byť až v budúcom roku spolu s diaľničným privádzačom, na výstavbu ktorého diaľničiari spustili súťaž v máji minulého roku. Po dostavbe oboch úsekov vznikne súvislá diaľnica D1 medzi Bratislavou a Turanmi

https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... a-visnove/
juancarlos
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 735
Založený: 04. Mar 2015 21:08
Bydlisko: BA, CA, SB

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.