Semafory v Prešove budú podporovať mestskú hromadnú dopravu

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Semafory v Prešove budú podporovať mestskú hromadnú dopravu

Odoslaťod matiqos » 27. Jan 2018 11:02

Semafory v Prešove budú podporovať mestskú hromadnú dopravu
Prostredníctvom GPS budú komunikovať s vozidlami.

27. jan 2018 o 0:00 MÁRIA PIHULIČOVÁ

PREŠOV. Ďalší krok v doprave, ktorý má podporiť cestovanie mestskou hromadnou dopravou, približuje Prešov k myšlienke Smart city.

Kto si vyberie namiesto auta „mapku“, ten bude jazdiť plynulejšie aj vďaka inteligentnému riadeniu križovatiek.

Križovatky, ktoré sa prispôsobia doprave?
Koncepcia inteligentných križovatiek je jednoduchá. Vozidlá MHD a v nich sediaci cestujúci už nebudú stáť dlho pred križovatkami.

Dopravný systém ich bude koordinovať tak, aby vozidlá mali plynulý prejazd.

„V prípade, že sa budú blížiť ku svetelnej križovatke, aktívny dopravný systém to vyhodnotí a v čo najkratšom čase zaradí pre ich smer zelený signál,“ vysvetlil Milan Grejták z tlačového oddelenia Mestského úradu v Prešove.

Ďalším spôsobom bude to, že dopravný systém upozorní vodiča, že na zastávke môže pobudnúť o pár sekúnd dlhšie tak, aby mohol následne prejsť plynule cez križovatku, kde sa o chvíľu rozsvieti zelená.

Na princípe GPS
Tento aktívny systém riadenia prešovských križovatiek je aktuálne vo fáze príprav. Štúdiu mala už na stole a zaoberá sa ňou aj dopravná komisia.

V praxi bude systém fungovať prostredníctvom GPS, teda formou určovania polohy.

Do úvahy tak budú brané a pracovať sa bude s aktuálnym dopravným zaťažením na križovatkách i samotnou fyzickou polohou vozidiel, ktoré bude lokalizačný systém snímať.

Veľkou výhodou bude tiež fakt, že spomínaný dopravný systém bude mapovať i dopravné kolízie a aktuálnu dopravnú situáciu pri vstupoch do mesta. Tak bude vedieť promptne reagovať a zmeniť signálny plán.

Riešiť chcú viaceré križovatky
Dopravná štúdia sa zaoberá riešením celkovo 16 križovatiek, ktoré by mali byť do systému zapojené.

Pri každej je pritom individuálne, aké úpravy si ešte bude vyžadovať.

Dve križovatky nepotrebujú zvláštne úpravy. Desať križovatiek čaká výmena príslušných radičov a štyri križovatky budú musieť ešte upravovať.

Mesto však má v pláne zaviesť tento inteligentný systém na všetky svetelne riadené križovatky.

Plusom pri týchto zámeroch je i samotný monitorovací systém prešovskej MHD.

Vymeniť auto za MHD
Jedným z hlavných cieľov takýchto dopravných úprav je snaha motivovať cestujúcich, aby vo väčšej miere využívali mestskú hromadnú dopravu.

Išlo by pritom o unikát nielen v rámci regiónu, ale i celého Slovenska.

„Takto rozsiahly systém inteligentného riadenia dopravy v súčasnosti na Slovensku pritom neexistuje. Prešov sa jeho zavedením priblíži k uplatneniu princípov Smart City,“ tlmočil Milan Grejták.

Myslia aj na „bus pruhy“
Inteligentné riadenie križovatiek by sa do praxe malo začať zavádzať po spracovaní projektovej dokumentácie a ďalších príslušných krokoch.

Zároveň sa mesto naďalej venuje myšlienke zavedenia tzv. „bus pruhov“.

Na miestach, kde nebude možné technicky realizovať tieto prednostné pruhy pre MHD, ich bude dopĺňať práve prednostný systém riadenia križovatiek.

Stav križovatiek
Križovatky, ktoré nepotrebujú zvláštne úpravy:


Levočská – Sabinovská – Duklianska

Duklianska – Vajanského

Križovatky, ktoré ešte čaká úprava:

Ul. 17. Novembra – Škultétyho

Arm. Gen. – Jurkovičova – Pod Táborom

Vihorlatská – Arm. gen. Svobodu

Herlianska – Vranovská

Križovatky, kde budú potrebné výmeny radičov:

Levočská – Volgogradská – Marka Čulena

Clementisova – Levočská – Obrancov mieru

Levočská – Remscheidská – Janouškova

Sabinovská – Bajkalská – Jánošíkova

Škultétyho – Budovateľská

Masarykova – Škultétyho – Kuzmányho

Kuzmányho – Rusínska – Východná

Košická – Východná

Solivarská – Arm. gen. Svobodu

Rusínska – Arm. gen. Svobodu – L. Novomeského

Zdroj: https://presov.korzar.sme.sk/c/20746428 ... z55NEtYxcH
matiqos
diskutujúci
 
Príspevky: 169
Obrázky: 10
Založený: 07. Aug 2013 20:39

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.