Obchvat napokon bude iba od Hriadok po Trebišov CELY CLANOK

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Obchvat napokon bude iba od Hriadok po Trebišov CELY CLANOK

Odoslaťod MVO » 01. Feb 2018 13:20

Obchvat napokon bude iba od Hriadok po Trebišov
Nekomfortné podmienky života ľudí pri ceste I/79 stále pretrvávajú.

31. jan 2018 o 0:00 MAGDA HABUROVÁ


TREBIŠOV/DVORIANKY. Na problematiku riešenia preťaženej autodopravy na ceste prvej triedy I/79 od hraníc s Poľskom až po prechod do Maďarska pri Slovenskom Novom Meste v okrese Trebišov nie sú jednoznačné názory a stanoviská.

Kým niektorí skepticky hovoria, že je to predsa štátny záujem, tak sa nič nezmení, iní stále upozorňujú na nekomfortné podmienky ľudí bývajúcich v blízkosti trasy.

Tvrdia, že preťažené kamióny spôsobujú nielen vysokú hlučnosť, čo expertné merania nie raz dokázali, ale poškodzujú aj ich majetok, teda domy.

Počty vozidiel o čosi klesli
Nedivíme sa ani „rozumovaniu“, že vlastne štát sú predsa aj jeho občania a ich zdravie by malo mať minimálne rovnaký štátny záujem. Nepochybujme o tom.

Napríklad obcou Dvorianky iba za minuloročný december prešlo denne 822 kamiónov a 2 252 osobných áut.

V podstate minimálne kamióny pokračovali po trase smerom na juh do Maďarska, čiže prechádzali aj obcami Hriadky, Vojčice, mestom Trebišov, obcami Veľaty a Čerhov.

Je pravda, že oproti roku 2010 ich počet o čosi klesol, avšak najvypuklejšie sa do tejto štatistiky zapísali roky 2012 a 2015, keď počet vozidiel prekročil už hranicu 4 000.

Nikto nie je prorokom, čo sa môže zmeniť a situácia sa zopakuje.

Nadmerné zaťaženie ciest
Ján Vitkovič z Košíc, ktorý má nehnuteľnosť v blízkosti tejto cesty v Dvoriankach, je známy aktivista, ktorému situácia nedáva spávať už niekoľko rokov.

Rovnako sa v tomto probléme angažuje aj Juraj Koscelanský, ktorý celý život býva pri tejto ceste.

Ale neúnosná situácia nemrzí len ich dvoch. Naopak, viacerí svoj názor povedia, ale, obrazne povedané, „mimo kamery“.

Vitkovič už napísal tisíce stránok podnetov aj na štátne úrady. Dokonca po voľbách do VÚC oslovil už aj novozvoleného košického župana Rastislava Trnku.

Očakáva, že sa i tento úrad bude problému venovať dôslednejšie i napriek tomu, že cesty prvej triedy nespadajú pod jeho gesciu.

Niet pochýb o tom, že by pomohlo váženie kamiónov, lebo zrejme by už majitelia preťažené autá po tejto ceste iste nevysielali.

„Nadmerné zaťaženie ciest nákladnou dopravou je vážnym problémom najmä v našom regióne. Vzhľadom na absenciu diaľnic a rýchlostných ciest je tranzitná nákladná doprava vedená po cestách I. triedy a regionálnych cestách II. a III. triedy, ktoré na túto dopravnú záťaž neboli navrhnuté. Nákladná doprava negatívne vplýva aj na životné prostredie obyvateľov dotknutých obcí, spôsobuje zvýšenie hlučnosti, prašnosti a otrasy,“ prišla odpoveď z košického VÚC podpísaná Petrom Resteim z odboru dopravy.

Cesta I/79 je vo vlastníctve štátu a v správe Slovenskej správy ciest (SSC) Bratislava, preto si košický samosprávny úrad k Vitkovičovej požiadavke vyžiadal stanovisko SSC.

V odpovedi stojí: „V roku 2017 Slovenská správa ciest Bratislava realizovala verejné obstarávanie na zákazku Výstavba vážnice na ceste I/79 Dvorianky, čím pristúpila k plneniu Uznesenia vlády SR č. 601/2015 zo dňa 4. novembra 2015, bod B.12.: zintenzívniť realizáciu opatrení na elimináciu preťažených nákladných vozidiel na ceste I/79 vykonaním kontrol zaťaženia nákladných vozidiel.

SSC Bratislava vybrala úspešného uchádzača na realizáciu predmetnej zákazky Výstavba vážnice na ceste I/79 Dvorianky, ale k podpisu zmluvy s úspešným uchádzačom zatiaľ nedošlo z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov.

Slovenská správa ciest Bratislava nedostala potrebný súhlas z ministerstva dopravy, pričom rokovania ohľadom financovania výstavby vážnice aktuálne prebiehajú“.

Peter Restei na záver listu sľúbil, že ďalší vývoj v tejto veci budú stále sledovať.

Štúdia realizovateľnosti za pol milióna
Už niekoľko rokov mali obyvatelia žijúci pozdĺž cesty I/79 od okresného mesta Vranov nad Topľou sľúbené, že sa pripravuje obchvat obcí a bude potom pohoda.

Vitkovič sa v tejto veci opäť ohlásil na VÚC v Košiciach a pýtal si ich aktuálne stanovisko.

Z odboru dopravy pohotovo reagovali, pričom ho odkázali na Štúdiu realizovateľnosti Cesta I/79 Vranov nad Topľou – štátna hranica SR/Ukrajina, ktorú pre SSC spracovala spoločnosť Dopravoprojekt, a. s. Bratislava.

Kompletný materiál má 162 strán, uvažuje o troch variantoch. Týka sa 20 obcí a miest (až po ukrajinskú hranicu).

V štúdii ako dopravné zdôvodnenie stavby stojí: Riešenie problému pre rozhodnutie a určenie postupnosti výstavby, modernizácie a rekonštrukcie úsekov ciest hlavnej dopravnej tepny na trase Vranov nad Topľou až po obec Čierna.

Rôzne pohľady na život ľudí
V závere sa dozvedá, že okrem úseku Hriadky – Trebišov sa stavať nič nebude, ostatné úseky ostávajú v zámere rekonštrukcie súčasnej cesty v obciach a ich lokálne riešenie, čo je suma sumárum údajne lacnejšie, ako stavať obchvaty. Celý dokument realizovateľnosti stojí štát vyše pol milióna eur.

Natíska sa teda otázka, či zvolený čisto ekonomický pohľad na tento problém je kóšer

. Samozrejme, odborníci, teda spracovatelia štúdie, odporúčajú tzv. pohľad vypočítanej finančnej návratnosti a z tohto aspektu je obchvat nielen Dvorianok neefektívne stavať.

Avšak existuje množstvo iných pohľadov na život ľudí v obciach pri tranzitnej trase po ceste I/79, ale nie všetko je možné merať finančnou návratnosťou.

Aktivista Vitkovič sa obzvlášť diví, keď samotné ministerstvo dopravy rozhodnutím rezortného vedúceho hygienika pred časom nariadilo realizáciu obchvatu v obci Dvorianky.



Čítajte viac: https://dolnyzemplin.korzar.sme.sk/c/20 ... z55r2Rmclo
MVO
diskutujúci
 
Príspevky: 102
Obrázky: 1
Založený: 20. Jún 2014 14:08

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.