Hodnota za peniaze znížila cenu diaľnice pri Lučenci o 40M

Moderátor: Moderátori

Hodnota za peniaze znížila cenu diaľnice pri Lučenci o 40M

Odoslaťod mireceq » 16. Feb 2018 15:12

Hodnota za peniaze znížila cenu diaľnice pri Lučenci ešte pred vyhlásením tendra o 40 miliónov
Dennik N, DANIELA KRAJANOVÁ, PIATOK 16. FEBRUÁRA 2018 11:49

Začína sa súťaž o stavbu štvorpruhovej rýchlostnej cesty od Mýtnej na Lučenec. Chýbajú presné dáta o tom, či je to najvýhodnejšie riešenie.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) ohlásil brífing, na ktorom má oznámiť štart tendra na stavbu autostrády R2 od Mýtnej po Lovinobaňu. Má to byť 13-kilometrová štvorpruhová rýchlostná cesta. V ideálnom prípade sa začne stavať koncom tohto roka.

Obrázok

Dobrá správa je, že predpokladané náklady na stavbu klesli o takmer 40 miliónov eur. Pôvodný odhad rátal s cenou 205 miliónov eur, aktuálne prepočty už iba so 168 miliónmi eur. Zlacnenie stavby prišlo po tom, ako sa na projekt bližšie pozreli analytici Útvaru hodnoty za peniaze na ministerstve financií Petra Kažimíra.

„Odhadované náklady na vybudovanie úseku NDS (Národná diaľničná spoločnosť) oproti návrhu z novembra znížila o 37 milióna eur udržateľným znížením jednotkových cien,“ píšu analytici vo svojej správe.

Ako je dramatické zníženie odhadov možné, nie je jasné. Naposledy takto nečakane zlacnel odhad na stavebné práce pre prvú časť budúceho severného obchvatu Prešova.


Nižšie stavebné náklady sú jediná dobrá správa, ktorú analytici v projekte rýchlostnej cesty našli. Nevedia presne vyhodnotiť, či sa táto investícia Slovensku oplatí. Konštatujú len, že zlacnenie na to vylepšuje vyhliadky.

Kažimírovi analytici vysvetľujú, že tender sa začína skôr, ako si štát premyslel, aké riešenie by bolo najlepšie. „Projektu chýba aktualizovaná dopravná prognóza a analýza nákladov a prínosov (…). Posúdená bola len jedna alternatíva riešenia kvality a bezpečnosti dopravy na danom úseku.“

Inak povedané, neexistujú presné a aktuálne dáta o tom, koľko áut sa na novú autostrádu reálne odkloní a či by na zlepšenie bezpečnosti dopravy na jestvujúcej ceste prvej triedy nebolo lepšie túto rozšíriť alebo stavať novú autostrádu v užšom profile s dvoma pruhmi.

Podklady od diaľničiarov nezohľadňujú ani to, čo sa bude diať s dopravou, ak sa medzičasom dostavajú ďalšie časti D1 od Žiliny na Košice alebo sa vylepší infraštruktúra na Maďarsko. Samotná R2 od Mýtnej, ktorá sa bude končiť medzi obcami Podrečany a Tomášovce, nebude nadväzovať na žiadnu hotovú časť R2.

Do podmienok tendra sa má vpísať možnosť zrušiť súťaž, ak na projekt nedostane ministerstvo dopravy peniaze od ministerstva financií. Jeho analytici teraz čakajú na ďalšie údaje.

„Podľa existujúcej dopravnej prognózy prejde v roku 2040 navrhovaným úsekom R2 asi 11 -tisíc vozidiel denne. NDS sa zaviazala model a dopravné prieskumy pred podpisom zmluvy aktualizovať,“ píše Útvar hodnoty za peniaze.
mireceq
diskutujúci
 
Príspevky: 188
Obrázky: 8
Založený: 30. Okt 2012 16:49

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.