Na budúcoročnú podporu železničnej dopravy získa rezort o ta

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Na budúcoročnú podporu železničnej dopravy získa rezort o ta

Odoslaťod mirecko255 » 03. Jan 2024 08:33

Na budúcoročnú podporu železničnej dopravy získa rezort o takmer 230 miliónov eur navyše

Na rozvoj a modernizáciu dopravnej infraštruktúry pôjdu budúci rok skoro dve miliardy eur. Peniaze potečú zo štátneho rozpočtu, z európskych prostriedkov a Plánu obnovy a odolnosti SR

Kým niektoré rezorty sa budú musieť budúci rok čo sa týka rozpočtu uskromniť, ministerstvo dopravy získa napriek finančným ťažkostiam štátu o 317 miliónov eur viac, ako to bolo v tomto roku. Celkovo bude hospodáriť s bezmála dvoma miliardami eur. K tomu získa navyše z európskych zdrojov aspoň 260 miliónov eur.

Výdavky budú výrazne nižšie
Rezort dopravy počíta podľa ministra Jozefa Ráža budúci rok s nižšími výdavkami, ako to bolo v tomto roku. V roku 2024 totiž predstavujú „len“ 2,23 miliardy eur, čo je o viac než 604 miliónov eur menej. „Z toho výdavky zo štátneho rozpočtu sú 1,97 miliardy eur, zvyšok predstavujú zdroje z rozpočtu Európskej únie (EÚ), respektíve z Plánu obnovy a odolnosti SR,“ spresňuje minister J. Ráž.

Oproti minulému roku zdroje zo štátneho rozpočtu vzrástli celkovo o 317 miliónov eur. Ako zdôrazňuje ministerstvo dopravy, finančné zdroje sú rozdelené tak, aby boli naplnené nielen základné potreby všetkých dopravných typov, ale aj bytovej politiky a elektronických služieb i poštových služieb.

Celkové výdavky na dopravu a rozvoj bývania sú v budúcom roku plánované v objeme 3,49 miliardy eur, a to vrátane finančných zdrojov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), Slovenskej správy ciest (SSC), Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a Štátneho fondu rozvoja bývania (ŠFRB). Rozvoj a elektronizáciu územného plánovania a výstavby už od tohto roku zabezpečuje Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR (UUPV).

Podpora dopravnej infraštruktúry
Rezort chce v rámci svojich finančných možností intenzívne pracovať na vytýčených cieľoch definovaných v programovom vyhlásení vlády. Do dopravnej infraštruktúry nasmeruje v nasledujúcom roku 1,88 miliardy eur, a to zo zdrojov štátneho rozpočtu, z európskych prostriedkov, ako aj zo zdrojov plánu obnovy.

„Z toho je na výstavbu a obnovu cestnej infraštruktúry vyčlenených 733 miliónov eur,“ zdôrazňuje hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková s tým, že túto sumu investujú v súlade so schváleným Harmonogramom prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry vrátane rekonštrukcie a modernizácie mostov na cestách I. triedy.

Rezort mieni naďalej podporovať aj rozvoj bývania. Na tento účel vyčlenil 51,2 milióna eur. Peniaze získa aj oblasť územného plánovania a výstavby, a to konkrétne sumu 61,5 milióna eur. Financie majú podporiť najmä zníženie administratívnej záťaže, zjednodušenie stavebného povolenia pomocou elektronizácie procesov a digitalizáciu dát v oblasti územného plánovania a výstavby.

Kým nevznikne samostatné ministerstvo zamerané na cestovný ruch, podporí rezort dopravy spomínaný segment financiami v objeme 45,7 milióna eur. V tejto sume sú započítané výdavky na príspevok za poskytnutie ubytovania odídencovi z Ukrajiny.

Železničná doprava získa viac
Železnice na Slovensku roky bojujú s výrazným nedostatkom financií. Už predošlí šéfovia rezortu dopravy vrátane exministra Andreja Doležala často upozorňovali na niekoľko miliardový investičný dlh, ktorým trpí železničná infraštruktúra. Práve nedostatok peňazí bol a naďalej je brzdou rozvoja a modernizácie železničnej osobnej i nákladnej dopravy.

Ministerstvo dopravy však získalo zo štátneho rozpočtu na podporu železničnej dopravy na nasledujúce mesiace aspoň o čosi viac financií. Či to bude stačiť na vykrytie nevyhnutných výdavkov vrátane rastúcich nákladov v súvislosti s infláciou, ukáže čas. V každom prípade na výstavbu a obnovu železničnej infraštruktúry je na budúci rok vyčlenených 107 miliónov eur.

„Tieto peniaze sú určené na projekty zo schváleného Harmonogramu prípravy a výstavby projektov železničnej infraštruktúry,“ dodáva P. Poláčiková s tým, že na prevádzku železníc a zabezpečenie dopravných služieb vo verejnom záujme je v roku 2024 vyčlenených celkovo 920 miliónov eur.

Spomínaná suma predstavuje medziročný nárast zdrojov o 227 miliónov eur. „Z týchto zdrojov sa zabezpečuje okrem prevádzky aj odložená údržba železničnej infraštruktúry,“ vysvetľuje hovorkyňa rezortu dopravy.

Letecká a lodná doprava
Iné sumy už budú „lietať“ budúci rok v oblasti štátnej leteckej dopravy. Tá bude hospodáriť s rozpočtom šesť miliónov eur. Tie sú určené na štátnu pomoc v oblasti leteckej dopravy, bezpečnú prevádzku leteckej infraštruktúry a kvalitné poskytovanie letiskových služieb a letových prevádzkových služieb.

Ministerstvo dopravy má pod palcom lodnú dopravu, a to či už osobnú alebo nákladnú. Ako však rezort dopravy vysvetľuje, zo štátnej pokladnice sú činnosti vnútrozemskej vodnej dopravy financované minimálne, a to vo forme spolufinancovania.

Prevažnú časť finančných zdrojov na rozvoj vnútrozemskej vodnej dopravy tvoria zdroje Únie, konkrétne Program Slovensko 2021 – 2027 a Nástroj na prepájanie Európy 2021 – 2027.

„Jednou z priorít ministerstva doprav v oblasti lodnej dopravy je zabezpečiť celoročnú splavnosť na vodných cestách zaradených v sieti TEN-T. Na to je však potrebné aktualizovať legislatívu v oblasti vnútrozemskej plavby,“ zdôrazňuje P. Poláčiková.

Budú aj európske zdroje
Na budúci rok bude rezort dopravy hospodáriť aj so 70 miliónmi eur z rozpočtu EÚ a so 164,2 miliónmi eur z Plánu obnovy a odolnosti SR. Zároveň počíta s presunutím prostriedkov Európskych štrukturálnych a investičných fondov (EŠIF) vo výške 104 miliónov eur Štátnemu fondu rozvoja bývania za účelom poskytovania zvýhodnených úverov na obnovu bytových domov.

Fondy EŠIF predstavujú dôležitý nástroj investičnej politiky Únie. Celkovo sa z úniového rozpočtu vyčlenilo niekoľko sto miliárd eur za účelom investovania do stoviek programov. Tie sa týkajú napríklad kľúčových infraštruktúr v oblasti širokopásmového pripojenia, dopravy, alebo vzdelávania, sociálneho začlenenia či vytvárania nových pracovných miest.

https://www.trend.sk/ekonomika/buducoro ... eur-navyse
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 416
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: vladik67 a 51 hostí.