Mimoriadny rok pre slovenské železnice. Najviac vlakov a naj

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Mimoriadny rok pre slovenské železnice. Najviac vlakov a naj

Odoslaťod mirecko255 » 03. Jan 2024 08:33

Mimoriadny rok pre slovenské železnice. Najviac vlakov a najviac kilometrov v histórii kazia meškania

Štátny vlakový dopravca očakáva za uplynulý rok rekordné tržby z prepravy.
Vypravil najviac vlakov v histórii a najazdil najviac kilometrov.
Počet ľudí vo vlakoch však ešte za najsilnejším rokom zaostáva.

Od 10. decembra jazdia vlaky na Slovensku podľa nového grafikonu. Ten nepriniesol také zmeny ako reformný cestovný poriadok v roku 2022, podľa ktorého jazdili vlaky počas celého roku 2023. Podľa sekčného šéfa stratégií na ministerstve dopravy Rastislava Cenkého je to normálne, keďže k zásadným zmenám nemôže dôjsť každý rok a musí sa zachovať istá kontinuita.

Avšak reformný grafikon, aj keď ho sprevádzala vlna kritiky najmä z regiónov, priniesol želaný efekt. Jazdilo viac vlakov s využitím menšieho množstva personálu za menej peňazí.

„Vyriešili sme tak dva z troch problémov. Tretí problém je stav infraštruktúry, a na to sa chceme zamerať práve teraz,“ povedal v rozhovore pre HN Cenký. To, že sa vlakovú dopravu podarilo aj po hlbokom páde počas pandémie opäť nakopnúť, potvrdili aj čísla štátneho dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko. Síce ešte nemajú dáta za celý rok 2023, no k októbru boli ich očakávania tržieb z prepravy na úrovni 93 miliónov eur, čo je o štyri milióny viac než v rekordnom predcovidovom roku.

Ďalší krok: infraštruktúra
Čo sa týka počtu prepravených cestujúcich, ten už za historicky najlepším rokom zaostáva. Kým ešte na začiatku roka očakávali železničiari, že vo svojich vozidlách prepravia 79 miliónov ľudí, ku koncu roka 2023 svoj odhad zreálnili na 72 miliónov cestujúcich, čo je zhruba toľko ako pred šiestimi rokmi. V roku 2023 bolo vypravených najviac vlakov v histórii spoločnosti, a to dokopy 674-tisíc. Zmeny od roku 2022 sa dotkli celkovo viac ako 200 vlakov a za prvý polrok roku 2023 boli vykonané štyri rozsiahle zmeny grafikonu.

„Železničná spoločnosť Slovensko vo všeobecnosti zaznamenala nárast počtu cestujúcich, a to najmä na najviac využívaných tratiach, kde bol zároveň zvýšený dopravný výkon. Negatívom boli nastavené krátke obraty súprav vlakov v cieľových staniciach, ako aj skrátené prestupné časy v uzlových staniciach,“ povedal hovorca spoločnosti Dominik Drevický.

Podľa Cenkého prinieslo pridávanie vlakov so sebou aj problémy, napríklad to, že vlaky meškali a ľudia to citlivo vnímali viac než predtým.

„Bolo to však spôsobené aj zlým stavom infraštruktúry. Ďalším krokom je práve riešenie tohto problému. Bolo napríklad zaujímavé sledovať aj to, ako sa s razantným nárastom množstva výkonov vyrovnali železničiari. Niekde sa k tomu postavili čelom a niekde to dokonca sabotovali, ale v každom prípade sa z toho treba poučiť,“ povedal odborník. Do železníc plánuje štát podľa plánovaného rozpočtu naliať v tomto roku o desiatky miliónov viac ako vlani.

Vlaky toľko nemeškali
Meškania vlakov boli v prvých dňoch podľa nového grafikonu menšie než rok predtým. Za prvé štyri dni zavedenia meškalo viac ako päť minút zhruba 13 percent vypravených vlakov. Priemerné meškanie bolo 1,98 minúty. V roku 2022 za rovnaké obdobie neprišlo načas 25 percent vlakov a meškali priemerne viac ako päť minút. Treba však dodať, že vtedy ich spoločnosť vypravila takmer o dve stovky viac.

Nový cestovný poriadok, ktorý platí pre vlaky od 10. decembra, nevzbudil vášne tak ako ten predvlaňajší a jeho ambície sú aj na základe zverejnených plánov Železničnej spoločnosti nižšie než v tomto roku. Počítajú s menším počtom vlakov, kilometrov aj ľudí. Najväčšie zmeny nastali na južnej trati medzi Bratislavou a Komárnom, ktorú po novom obhospodaruje český Leo Express.

Nielenže tu prevádzkuje najväčšie množstvo liniek, aké tu kedy boli, zmenil sa aj režim obsluhy jednotlivých staníc. Niektoré vlaky, regionálne expresy nezastavujú všade, ako to bolo doteraz.

Na revanš však pribudli prímestské linky, ktoré zastrešujú dopravu len na posledných niekoľko kilometrov pred Bratislavou, teda zo satelitných obcí ako Kvetoslavov, Miloslavov, Rovinka či Nové Košariská. Okrem toho sa aktuálny cestovný poriadok nesie v duchu výluk, ktorých je, respektíve pribudne, na tratiach viac.

https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... a-meskania
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 416
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.