Stavba na megakrižovatke D1/D4 sa rozbehne aj s obmedzeniami. Pozrite sa, ako vyzerá plán stavebných prác
Denne prejde po diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou pri Zlatých pieskoch zhruba 60-tisíc áut.
V roku 2024 tam budú prebiehať rozsiahle stavebné práce, čo skomplikuje dopravu.
Namiesto diaľnice D1 sa autá presmerujú na obchádzkové vetvy, ktoré budú užšie a pomalšie.
Poľská firma Budimex strávila na stavbe križovatky D1/D4 svoj prvý rok. Toto obdobie sa nieslo v duchu projektantských prác a prípravy terénu. Zbúrali sa niektoré megaboardy a staré budovy, začali sa zakladať prvé mosty a dokončuje sa archeologický výskum.
Gro prác sa rozbehne v ďalšom roku, pričom prídu aj prvé veľké obmedzenia. Tie sú nevyhnutné, keďže diaľnica D1 pri vjazde pred Zlatými pieskami sa celá rozoberie, nadvihne a rozšíri. Doprava sa tak dočasne bude musieť presmerovať na obchádzkové vetvy, na ktorých sa už pracuje.
Prídu aj pokuty
K menšiemu obmedzeniu dôjde už 8. januára, keď sa má dočasne uzavrieť cyklotrasa Jurava medzi Seneckou cestou a mostom Vajnory. Okrem toho sa mal ešte v septembri zatvoriť zjazd do mestskej časti Vajnory, avšak na poslednú chvíľu to diaľničiari zmenili s tým, že o novom termíne dajú včas vedieť.
Uzavretie napájača je nutné z dôvodu budovania novej obslužnej komunikácie k stavenisku. V novembri sa mali začať už aj práce na demolícii mosta nad diaľnicou, ktoré potrvajú do leta. Tie však zatiaľ nebadať.
V budúcom roku sa práce na megakrižovatke D1 a D4 rozbehnú naplno
Harmonogram výstavby jednotlivých objektov
Hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková informuje, že výraznejšie obmedzenia v doprave na najbližšie obdobie nie sú plánované. „Napriek tomu v roku 2024 k nim dôjde. No o konkrétnych termínoch a detailoch budeme verejnosť v predstihu informovať,“ povedala.
V projekte stavebného povolenia z roku 2016 boli plánované pri obchádzkových vetvách len dva pruhy. To by však pri vjazde do Bratislavy spôsobilo s veľkou pravdepodobnosťou dopravný kolaps. V takomto režime by totiž doprava musela fungovať viac mesiacov. Budimex preto musel projekty prerábať a urobiť obchádzky v troch pruhoch. Tie však budú užšie a rýchlosť na nich bude regulovaná.
Manažér poľskej firmy Grzegorz Domaradzki nedávno v rozhovore pre HN prezradil, že na týchto vetvách bude počas výstavby z dôvodu zachovania bezpečnosti premávky aj úsekové meranie rýchlosti. „Ak pôjde auto príliš rýchlo, urobí sa fotografia.
Napríklad na obchvate Prahy sú takéto zariadenia bežné. Radar nafotí EČV tohto auta. A ak pôjde rýchlejšie ako napríklad 80 kilometrov za hodinu, dostane domov pokutu,“ povedal Domaradzki s tým, že prvé obmedzenia by mali prísť na jar. Týkať sa majú práve napájania kolektorov na diaľnicu D1.
Železničiari pridajú vlaky
Ako sa situácia s dopravou vyvŕbi, bude známe až v roku 2024. V každom prípade sa dá predpokladať, že cesty do hlavného mesta z východného smeru budú pre vodičov dlhšie. Ako alternatíva sa tak núka nasadnúť do vlakov.
Na tento scenár sa zase pripravili železničiari, ktorí plánujú rozširovať kapacity vo vlakoch do a z Bratislavy. V grafikone si Železničná spoločnosť Slovensko nechala miesto na ďalšie spoje, ktoré bude vypravovať „od dňa vyhlásenia“. O ich spustení musí rozhodnúť ministerstvo dopravy.
K 54 osobným vlakom, ktoré tu dnes premávajú, by tak mohlo pribudnúť ďalších 12 osobákov: šesť v jednom a šesť v druhom smere na trase Galanta – Bratislava, hlavná stanica. Na úseku medzi hlavným mestom a Leopoldovom sa zase počíta v pracovných dňoch s predĺžením ôsmich párov regionálnych expresov z Nitry so zastávkou v Hlohovci, Leopoldove a Trnave.
Pri diaľkovej doprave by sa mali nasadiť tri páry expresov na linke medzi Bratislavou a Vrútkami, respektíve Martinom. Odchody z Bratislavy budú o 8.27, 10.27, 18.27 h a príchody do metropoly o 6.33, 15.40 a 17.33 h.
„ZSSK očakáva zvýšený počet cestujúcich smerom do a z Bratislavy. Aktuálne v rámci regionálnej dopravy docestuje do Bratislavy zo smeru Trnava zhruba šesťtisíc cestujúcich denne. Zo smeru Galanta docestuje do Bratislavy približne päťtisíc ľudí,“ povedal Dominik Drevický z odboru komunikácie. V rámci diaľkovej dopravy je to zhruba 7 500 cestujúcich denne. Na porovnanie, na diaľnici tu denne prejde zhruba 60-tisíc áut.
V rámci prác sa zrekonštruuje diaľnica D1 na úseku Bratislava – Triblavina, zároveň sa na tomto 3,6 kilometra dlhom úseku časť rozšíri na osem pruhov a skompletizuje sa aj informačný systém.
https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... bnych-prac