Roky aj desiatky miliónov navyše. Kedy budú mať mestá hotové

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Roky aj desiatky miliónov navyše. Kedy budú mať mestá hotové

Odoslaťod Peťo_PO » 12. Feb 2024 11:04

6. feb 2024 o 16:05  
Roky aj desiatky miliónov navyše. Kedy budú mať mestá hotové obchvaty? (rebríček)
Problémom je aj zlé plánovanie.


Jozef Ryník
redaktor

Výstavba diaľnic na Slovensku je drahá a pomalá. Platí to o obchvatoch miest, ktoré sú ich súčasťou. Vlani sa mal dokončiť napríklad obchvat Tvrdošína. Termín sa však posunul o niekoľko mesiacov a náklady sa zdvihli o niekoľko miliónov eur.

A to je ešte ten lepší prípad. Obchvaty väčších krajských miest sa predražujú o desiatky až stovky miliónov eur a meškajú roky.

V akom stave sú v súčasnosti rozostavané obchvaty krajských miest? Pozrite si rebríček INDEXU, zostavený podľa aktualizovanej ceny.

V článku sa dozviete:
prečo obchvat Žiliny mešká,
o koľko sa predraží diaľnica okolo Ružomberka,
prečo je prešovský obchvat drahší ako košický.

6. Obchvat Tvrdošína
Dĺžka: 5,6 km
Staviteľ: Hochtief SK, Porr, Hydroekol Dolný Kubín
Pôvodná cena: 62,1 milióna eur bez DPH
Aktualizovaná cena: 76,8 milióna eur bez DPH
Odhadované predraženie: 3,5 až 15 miliónov eur bez DPH
Začatie a ukončenie: marec 2021 – leto 2024 (odhad)
Odhadované meškanie: 1 rok


Obchvat Tvrdošína má len 5,6 km. (zdroj: NDS)
Obchvat malého okresného mesta na Orave odbremení frekventovanú cestu do Poľska, ktorú zaťažuje najmä kamiónová doprava. Pôvodne mal byť hotový v júni minulého roka, no diaľničiari oznámili, že pre tvrdšie horniny a preložky plynu sa termín predĺži o niekoľko mesiacov, pričom stavba sa zároveň predraží.

Podľa Hospodárskych novín si stavební dodávatelia pýtajú od štátu o 15 miliónov eur viac. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) im zatiaľ zaplatila 3,5 milióna eur. Obchvat by sa mal podľa diaľničiarov dokončiť tento rok v lete alebo na jeseň.


5. Obchvat Žiliny (s tunelom Višňové)
Dĺžka: 13,5 km
Zhotoviteľ: Skanska SK a jej sesterské firmy z Česka a Poľska
Pôvodná cena: 254,8 milióna eur bez DPH
Aktualizovaná cena: 322,6 milióna eur bez DPH
Odhadované predraženie: 67,8 milióna eur
Začatie a ukončenie: 2015 – 2025 (odhad)
Odhadované meškanie: 6 rokov


Obchvat Žiliny s tunelom Višňové zdražel výrazne (zdroj: NDS)
Výstavbu obchvatu Žiliny, čiže úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové spomalili najmä komplikácie pri tuneli Višňové, ktorý sa stavia už takmer dekádu.

Vymenil sa tam staviteľ, keď štát zo stavby pre nedodržiavanie termínov vyhodil pôvodného víťaza tendra, konzorcium talianskej firmy Salini Impregilo a slovenskej Dúhy. Nahradila ich Skanska, pričom zdržanie a oprava chýb stojí štát desiatky miliónov eur.

Ako upozornili Hospodárske noviny, v januári NDS podpísala so zhotoviteľom ďalší zmluvný dodatok v hodnote viac než 17 miliónov eur. Týka sa zdražovania stavebných materiálov v rokoch 2021 a 2022. Za práce nad rámec zmluvy, napríklad na hrubšiu betonáž, si doteraz Skanska vypýtala takmer 30 miliónov eur.

Podľa NDS sa dodatkami do začiatku februára zvýšila cena za výstavbu Višňového na 278 miliónov eur.

Ďalších 54 miliónov by pritom mali stáť technológie do tunela a podľa Hospodárskych novín bude NDS doplácať okolo 1,3 milióna eur aj za vyťaženú horninu, ktorá sa už roky skladuje na pozemkoch firmy Prefa Sučany.

Navyše, stále prebieha medzinárodná arbitráž o doplatky v desiatkach miliónov eur pôvodnému staviteľovi tunela.

NDS o finálnej cenovke nechce špekulovať. „Zverejňovanie akýchkoľvek predbežných informácií by sa mohlo dotknúť právneho postavenia NDS v spore,“ tvrdí hovorca spoločnosti Tomáš Ferenčák.

4. Juhovýchodný obchvat Košíc
Dĺžka: 6,8 +14,3 km (1. a 2. úsek)
Staviteľ: Eurovia SK
Odhadovaná, respektíve pôvodná cena: 140 miliónov + 132,6 milióna eur bez DPH (1. a 2. úsek)
Aktualizovaná cena: 140 miliónov + 228,4 milióna eur bez DPH (1. a 2. úsek)
Odhadované predraženie: 95,8 milióna (2. úsek)
Začatie a ukončenie: marec 2022 – august 2025 (2. úsek)
Odhadované meškanie: 5 mesiacov (2. úsek)


Juhovýchodný obchvat Košíc (zdroj: NDS)
Druhá etapa rýchlostnej cesty R2, čo je 14,3-kilometrový úsek Košice, Šaca – Košické Oľšany, ktorá obíde mesto z východu a bude smerovať na juh, zdražela zatiaľ len mierne. Vlani sa NDS a Eurovia SK pre rozsiahlejší archeologický prieskum dohodli na zvýšení ceny o 1,4 milióna eur.

Hospodárske noviny však píšu, že obchvat zdražel vplyvom inflácie už v roku 2022 o bezmála štyri milióny eur.

Podľa aktualizovaného harmonogramu ministerstva dopravy má konečná cena druhého úseku narásť o viac ako 95 miliónov eur na 228,4 milióna eur. Vo výslednej sume sú zarátané aj náklady na projektovú prípravu a výkup pozemkov.

Podľa hovorkyne ministerstva Petry Poláčikovej sú ceny v harmonograme len orientačné: „Ich prípadné zvýšenie bude predmetom rokovaní so zhotoviteľmi.“

Na doplnenie, prvý úsek obchvatu Košíc s dĺžkou 6,8 kilometra by mal podľa lanského odhadu NDS stáť 140 miliónov eur. Prvý úsek pritom v príprave zaostáva za druhým, súťaž na dodávateľa má byť vyhlásená až v tomto roku. Druhý úsek sa začal stavať skôr, pretože na ňom nebude tunel a umiestnený bude prevažne na rovine.

Ak spočítame aktualizovanú cenu druhého úseku a odhadované náklady na prvý úsek, tak juhovýchodný obchvat Košíc môže stáť viac ako 368 miliónov eur.

Na porovnanie, 15-kilometrový severovýchodný obchvat mesta (Budimír – Bidovce) stál 197 miliónov eur a bol dokončený v roku 2019 po troch rokoch výstavby.

3. Severný obchvat Prešova
Dĺžka: 4,3 km + 10,2 km (1. a 2. etapa)
Zhotovitelia: konzorcium firiem Eurovia, Váhostav, TuCon, spoločnosť SMS.
Pôvodná odhadovaná cena: 263 miliónov eur bez DPH (2. etapa)
Vysúťažená cena: 337,8 milióna eur bez DPH (2. etapa)
Aktualizovaná cena: 147 miliónov eur + 337,8 milióna eur bez DPH (1. a 2. etapa)
Začatie a ukončenie: september 2023 – koniec roka 2027 (2. etapa)


Severný obchvat Prešova je drahší aj pre terén. (zdroj: NDS)
Vlani na jeseň bola po viac ako štyroch rokoch sprístupnená prvá etapa prešovského obchvatu. Stála napokon 147 miliónov eur, čo bolo o štyri milióny viac ako pôvodná cena z roku 2019.

Na prvú etapu nadväzuje druhá časť s tunelom Okruhliak, stavať ju začali koncom minulého roka. Tender vyhrala spoločnosť Eurovia s cenou 337 miliónov eur, ktorá bola len o milión eur lacnejšia než druhá najnižšia ponuka od Doprastavu.

Ponuky však boli oveľa vyššie než odhad NDS, ktorá vypočítala, že úsek bude stáť 263 miliónov eur. Suma sa podľa nej zvýšila najmä pre nárast cien stavebnín a stavebných prác.

Pre úplnosť, ak k dvom úsekom severného obchvatu Prešova pripočítame v roku 2021 dokončenú jeho juhozápadnú časť s dĺžkou 7,9 kilometra a cenou 356 miliónov eur, tak sa finálne náklady vyšplhajú nad 840 miliónov eur.

2. Obchvat Ružomberka
Dĺžka: 14,9 km
Zhotovitelia: OHL ŽS, Váhostav-SK
Pôvodná cena: 227,3 milióna eur bez DPH
Aktualizovaná cena: 633,3 milióna eur bez DPH
Odhadované predraženie: 406 miliónov eur bez DPH
Začatie a ukončenie: 2013 – 2025 (odhad)
Odhadované meškanie: 8 rokov


Obchvat Ružomberku už zdražel dvojnásobne. (zdroj: NDS)
Náklady na tento úsek diaľnice D1 môžu oproti pôvodnej cene 227 miliónov eur z roku 2013 narásť na viac ako dvojnásobok. Obchvat Ružomberka z Hubovej do Ivachnovej sa predražuje (a tiež mešká) najmä pre nevhodné pôvodné trasovanie cez zosuvné územie.

Trasovanie sa v roku 2017 zmenilo, vďaka čomu sa predĺžil tunel Čebrať. Diaľničiari vtedy v dodatku k zmluve dohodli zvýšenie ceny o 61 miliónov eur.

Po náraste cien surovín a energií v roku 2022 bola dohodnutá cena zvýšená na 307 miliónov eur. A vlaňajší harmonogram výstavby ciest uvádza celkové náklady vyše 630 miliónov eur.

1. Obchvat Bratislavy
Dĺžka: 59 km + 3,6 km (obchvat a križovatka)
Zhotoviteľ: konzorcium španielskej firmy Cintras rakúskej Porr, Budimex
Pôvodná cena z obchvat bez križovatky D1/D4: 1,9 miliardy eur
Vysúťažená cena za križovatku D1/D4: 127 miliónov eur bez DPH
Aktualizovaná cena za celú stavbu: 1,76 miliardy eur + 110 miliónov bez DPH (obchvat a križovatka)
Začatie a ukončenie: 2016 – koniec roka 2025 (odhad)
Odhadované meškanie: 1 rok (obchvat), zatiaľ žiadne (pri križovatke)


Obchvat Bratislavy stál skoro dve miliardy eur. (zdroj: Ministerstvo dopravy)
Keď na jeseň 2021 dokončili bratislavský obchvat, vysvitlo, že „sa zabudlo“ na križovatku novej diaľnice D4 s existujúcou dé-jednotkou.

Súťaž na jej výstavbu vyhrala poľská firma Budimex, spolu s rozšírením dé-jednotky na šesť riadnych jazdných pruhov po exit Triblavina vyjde na vyše 110 miliónov eur.

Ak k tomu prirátame náklady za výstavbu obchvatu hlavného mesta, teda novej diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 do Holíc pri Dunajskej Strede (1,76 miliardy eur), výsledná suma je takmer 1,9 miliardy eur. To je, zhodou okolností, aj pôvodná odhadovaná cena za D4 a R7.

Čítajte viac: https://index.sme.sk/c/23278359/dialnic ... hvaty.html
Obrázok používateľa
Peťo_PO
diskutujúci
 
Príspevky: 83
Obrázky: 151
Založený: 10. Nov 2015 17:04
Bydlisko: Prešov

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 43 hostí.