Otočka na železniciach: peniaze zamieria na juh

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Otočka na železniciach: peniaze zamieria na juh

Odoslaťod DrX » 26. Feb 2024 21:06

Otočka na železniciach: peniaze zamieria na juh

Hospodárske noviny26 Feb 2024Tomáš Garai tomas.garai@mafraslovakia.sk

Stovky miliónov eur z plánu obnovy mali ísť na zrýchlenie trate pri Poprade. Projekt sa nestihol, financie tak pôjdu do zanedbanej južnej trasy.

Bratislava – Keď sa Európska únia rozhodla po krízach napumpovať do ekonomiky stovky miliárd eur, pre Slovensko to znamenalo 6,4 miliardy eur navyše. Dobrá správa pre krajinu však znamenala v niečom aj problém – peniaze treba minúť v pomerne krátkom čase. A tak sa stalo, že naše železnice museli spraviť pri čerpaní peňazí otočku. Pôvodne totiž chceli polovicu financií určených na vlakovú dopravu minúť na zrýchlenie trate pri Poprade.

Keďže však megaprojekt za stovky miliónov eur nestihli pripraviť, peniaze napokon poputujú na viaceré menšie opravy na roky zanedbávanú južnú trasu. Opráv sa môže dočkať napríklad úsek pred Fiľakovom, kde musia vlaky pre zlé koľaje výrazne brzdiť. Výsledkom rekonštrukcie trate aj niektorých mostov má byť to, že rýchliky pôjdu 120 kilometrov za hodinu. V dezolátnom stave sú zas úseky pri rieke Hron. „Vyžehlia“sa tu rýchlostné prepady, a teda rozbité časti, pre ktoré musia vlaky často ísť len 30-kilometrovou a nižšou rýchlosťou. Ide o jeden z mála projektov, kde sa už vysúťažil aj dodávateľ. Jedna z najväčších investícií v rámci plánu obnovy pôjde na dolný Zemplín k trase pri Čiernej nad Tisou, kde sa prekladá tovar z Ukrajiny na vlaky smerujúce na Západ a naopak. Z bruselského koláča sa však ujde napríklad aj Bratislave. Zrekonštruovať by sa mali koľaje v Ružinove a vo Vrakuni.

Namiesto 160-ky pri Poprade koľaje na juhu. Európske peniaze mieria k Volvu a ukrajinským hraniciam.

Bratislava – Brusel sa pred štyrmi rokmi rozhodol podporiť ekonomiku európskych štátov nad rámec štandardných eurofondov. Slovensko tak dostalo v rámci plánu obnovy 6,4 miliardy eur, ktoré mali ísť na rôzne reformy a zelené riešenia.

Dobrá správa pre krajinu však znamenala v jednom aj problém, keďže sa museli za pomerne krátky čas pripraviť projekty. Čerpať totiž zo zdroja môžeme len do roku 2026.

Po úvodnom ohlásení megainvestícií začali pomaly kandidáti na finančnú injekciu vypadávať. Nestíhalo sa. Najznámejším zo zlyhaní je nová nemocnica Rázsochy. Železnice zase nepochodili so zrýchlením trate pri Poprade na 160 kilometrov za hodinu. Na tú mala ísť pritom nemalá suma – zhruba 220 miliónov eur, čiže prakticky polovica dostupných financií určených na koľaje. Zásobník museli po fiasku železničiari vyplniť inými stavbami. Namiesto severu sa tak na čulý pracovný ruch môžu tešiť zanedbané južné koľaje.

HN vybrali z tohto zoznamu niekoľko stavieb, ktoré by chceli železničiari začať súťažiť už čoskoro.

1. Trať na Zemplíne

Úsek: Veľký Horeš – Streda nad Bodrogom

Výška investície: 44,3 milióna eur

Dĺžka: 10,4 kilometra

Plánované vyhlásenie tendra: marec 2024

Plánované ukončenie výstavby: január 2026

Juhovýchodný cíp Slovenska je známy najmä svojím prekladiskom v Čiernej nad Tisou, kde sa prekladá tovar z Ukrajiny na vlaky smerujúce na Západ a naopak. Práve na Dolný Zemplín by mala ísť jedna z väčších investícií v rámci plánu obnovy.

Úsek medzi Veľkým Horešom a Stredou nad Bodrogom postavili pred viac ako 40 rokmi a v súčasnosti je v zlom stave. Kvôli opotrebovaným koľajniciam a deformovanému zvršku, za ktoré môžu záplavy rieky Bodrog, sa musela znížiť rýchlosť trati z pôvodných sto kilometrov za hodinu na 70.

Po výmene koľajníc tam vlaky budú môcť jazdiť rýchlosťou 120 kilometrov za hodinu. Železničiari chcú začať rekonštrukciu súťažiť v marci.

2. Trať neďaleko Volva

Úsek: Nižná Myšľa – Ruskov Výška investície: 23,4 milióna eur Dĺžka: 6,6 kilometra

Plánované vyhlásenie tendra: marec 2024

Plánované ukončenie výstavby: august 2025

Ďalšia investícia má putovať tiež na juhovýchod, avšak bližšie ku Košiciam. Koľaje, ktoré socialisti položili ešte v 50. rokoch, sú dôležitým spojením v smere na Ukrajinu. Rýchlosť sa tam pohybuje namiesto štandardnej stovky na úrovni 80 kilometrov za hodinu. Rekonštrukcia zahŕňa aj spevnenie podmývaného podložia a upravia sa aj priľahlé zastávky. Problémom však je, že sa bude rekonštruovať len jedna z dvoch koľají, keďže vzhľadom na vek bude potrebovať generálku v blízkom čase pravdepodobne aj tá druhá. Rekonštrukcia jednej koľaje pritom vyjde drahšie, ako keby sa modernizovali obe koľaje spolu, na čo mal upozorniť aj projektant.

3. Menej železničiarov v Leviciach

Úsek: Levice – Veľké Kozmálovce Výška investície: 26,5 milióna eur Plánované vyhlásenie tendra: marec 2024

Plánované ukončenie výstavby: január 2026

Južná trať medzi Bratislavou a Košicami má svoje resty. Železničiari preto plánujú v dohľadnom čase zrealizovať hneď niekoľko investícií. Dočkať sa jej môžu aj Levice, kde plánuje štátna firma naliať viac než 20 miliónov eur do bezpečnosti.

Výhybky tam boli obnovované pred elektrifikáciou stanice v rokoch 1984 až 1988, v súčasnosti teda dožívajú. Okrem ich výmeny sa majú zmodernizovať aj zabezpečovacie zariadenia, čo zníži nároky na pracovníkov.

4. Zrýchlenie pri Fiľakove

Úsek: Fiľakovo – Holiša

Výška investície: 21,6 milióna eur Dĺžka: 8,4 kilometra

Plánované vyhlásenie tendra: január 2024

Plánované ukončenie výstavby: august 2025

Vlaky musia kvôli zlým koľajam brzdiť aj pred Fiľakovom. Ide pritom tiež o úsek na významnej trati, na ktorej jazdia aj rýchliky. Výsledkom rekonštrukcie koľají aj niektorých mostov má byť 120 kilometrov za hodinu. Investícia už oproti plánu železničiarov mešká a financovanie je tak v pásme ohrozenia. Súťaž na zhotoviteľa mala bežať už od januára.

5. Koľaj na Pohroní

Úsek: Hronský Beňadik – Nová

Baňa

Výška investície: 37,4 milióna eur Dĺžka: 11,2 kilometra

Plánovaný podpis zmluvy: apríl

2024

Plánované ukončenie výstavby: marec 2025

Koľaje na trati, ktorá vedie pozdĺž rieky Hron, sú v dezolátnom stave. Ide o jednu z mála kandidátov na plán obnovy, kde sa už aj vysúťažil dodávateľ a k vyhláseniu výsledkov došlo v priebehu februára. Železničiari akceptovali ponuky od ôsmich uchádzačov. Najlepšiu dal Strabag, ktorý sľúbil, že problémové koľaje dá do poriadku za 37,4 milióna eur. Na rekonštrukciu bude mať firma podľa súťažných podkladov 330 dní.

Rýchlejšie parametre koľaje nedostanú, zostane tam pôvodne navrhovaná rýchlosť 80 kilometrov za hodinu. „Vyžehlia“sa však rýchlostné prepady. Inak povedané, rozbité časti trate, pre ktoré musia vlaky často pribrzdiť na 30 kilometrov za hodinu aj menej. Znížiť by sa mali aj náklady na údržbu.

V rámci projektu sa urobí sedem výhybiek, zrekonštruuje sa jeden most a osem premostení sa upraví. Obnovia sa aj nástupištia a osvetlenie na stanici v Hronskom Beňadiku a na zastávke v Tekovskej Breznici.

6. Peniaze aj pre Bratislavu

Úsek: Bratislava Nové Mesto – Ústredná nákladná stanica

Výška investície: 21,6 milióna eur Dĺžka: 3,9 kilometra

Plánované vyhlásenie tendra: marec 2024

Ukončenie výstavby: október 2025

Z bruselského koláča sa ujde aj pre hlavné mesto. Zrekonštruovať

by sa mali koľaje v Ružinove a vo Vrakuni. Namiesto dnešného maxima 60 kilometrov za hodinu, ktoré však nie je príznačné pre celú dĺžku trate, by tam v budúcnosti mali vlaky jazdiť osemdesiatkou. Nebude sa to týkať iba problematického priecestia na Ivanskej ceste.

Kým železničiari sľubujú tender vyhlásiť už budúci mesiac, stále im chýbajú potrebné povolenia, čo zaraďuje aj tento projekt do rizikovej skupiny.

7. Megaprojekt na východe

Úsek: Bánovce nad Ondavou – Humenné

Výška investície: 221 miliónov eur Dĺžka: 33,5 kilometra

Začiatok výstavby: marec 2023 Plánované ukončenie výstavby: august 2025

Projekt je dôležitý, lebo kvôli tomuto 30-kilometrovému úseku bez trolejí musia jazdiť regionálne expresy na celej trase medzi Košicami a Humenným s dieselovým pohonom. Okrem elektrifikácie tam vlaky aj zrýchlia o 20 kilometrov za hodinu. Projekt umožní spojiť Humenné, Michalovce, Trebišov a Košice rýchlikmi každých 60 minút oproti súčasnému intervalu 120 minút.

Železničiari podpísali zmluvu s košickou firmou Eltra, ktorá sľúbila dielo postaviť za 216 miliónov eur. Predpokladaná hodnota diela bola pritom takmer o 50 miliónov menej. Eltra elektrifikuje aj medzi Haniskou a Moldavou nad Bodvou za 58 miliónov eur. Firma patrí pod český ED Holding, ktorú spoluvlastní český miliardár Daniel Křetínský.
Article Name:Otočka na železniciach: peniaze zamieria na juh
Publication:Hospodárske noviny
Section:PREDNÁ STRANA
Author:Tomáš Garai tomas.garai@mafraslovakia.sk
Start Page:1
End Page:1
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 40 hostí.