Stránka 1 z 1

Štát zvažuje postaviť druhú koľaj na trati Bratislava – Komá

OdoslaťOdoslané: 19. Apr 2024 12:39
od aquila
Štát zvažuje postaviť druhú koľaj na trati Bratislava – Komárno.

„Toto je veľmi dobrý príklad pre PPP projekty,“ povedal Robert Fico po kontrolnom dni u ministra dopravy Jozefa Ráža. Takéto projekty sa podľa neho dajú využiť aj na opravy mostov.

Trať medzi Komárnom a Bratislavou je podľa premiéra mimoriadne vyťažená, a to až tak, že „tam už nie sme schopní nasadiť ďalšie vlaky“.

Osobnú dopravu na tejto trati zabezpečuje spoločnosť Leo Express, objednáva a platí si ju štát.

Za rekonštrukciu sa nedávno prihováral napríklad primátor Komárna Béla Keszegh, podpisy na petíciu za zdvojkoľajnenie zbieral zas poslanec PS Marek Lackovič, ktorý bol starostom Hviezdoslavova.

Mosty

Premiér hovoril aj o balíku 500 mostov, ktoré potrebujú opravu a o ktorých by sa dalo uvažovať ako o PPP projekte.

„Nateraz by sme chceli ponúknuť zahraničnému partnerovi balík 500 mostov, ktoré by niekto zrekonštruoval, štát by to potom splácal,“ hovoril Fico.

PPP znamená, že dielo dodá súkromník, ktorý si naň aj získa financie. Štát mu potom práce postupne spláca. Platí však navyše napríklad úroky z bankového financovania.

Jedným z takýchto väčších projektov na Slovensku je nitrianska R1 s obchvatom Banskej Bystrice. Ten podľa údajov z éry jeho prípravy vychádza celkovo na takmer 4 miliardy, z toho cena financovania sa odhadovala na takmer 1,5 miliardy eur. V cene PPP projektov však je už aj údržba a prevádzka.

Druhý pilier na dopravu?

Fico zároveň avizoval, že ministerstvo dopravy potrebuje nájsť ďalšie zdroje. Z tohto dôvodu sa podľa jeho slov pripravujú „inovatívne myšlienky, ktoré by sa týkali využívania málo využívaných súkromných vkladov a súkromného kapitálu na Slovensku“.

Minister Ráž podľa Fica navrhne vláde aj oslobodenie od diaľničných známok pre obchvaty, týkať by sa to malo Bratislavy, Popradu, Žiliny, Košíc, Nitry a Prešova.

Premiér zároveň pochválil Ráža za prípravu nového zákona o strategických investíciách, ktorý má zrýchliť ich prípravu a výstavbu. Vyčíta sa mu však aj nadmerný zásah do vlastníckych práv či riziko oslabenia vplyvu Útvaru hodnoty za peniaze. Parlament má o ňom definitívne hlasovať na budúci týždeň.

https://e.dennikn.sk/minuta/3949812?ref=mwat