Pri kľúčovej diaľnici D1 sa rozpadá most. Štát ho opraví, no

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Pri kľúčovej diaľnici D1 sa rozpadá most. Štát ho opraví, no

Odoslaťod mirecko255 » 26. Apr 2024 09:53

Pri kľúčovej diaľnici D1 sa rozpadá most. Štát ho opraví, no za cenu komplikácií

- Ak tunel Branisko kvôli údržbe uzavrú, vodičom nezostáva nič iné než využiť starú cestu cez horský priechod.
- Práve tú však čoskoro tiež čaká rekonštrukcia.
- Konkrétne pôjde o most cez tok Svinka, ktorý je v dezolátnom stave.

Tunel Branisko idú uzavrieť. Vodiči ho musia obísť po ceste číslo 18 cez horský priechod. Takýchto a podobných správ si šoféri za posledné roky mohli prečítať niekoľko desiatok. Napríklad minulý víkend to bolo kvôli znečisteniu kamier a čiar.

Obchádzková trasa však bude potrebovať tiež svoju generálku. Konkrétne sa podrobí opravným prácam jeden z mostov, ktoré sa na ceste prvej triedy nachádzajú, sa dostal do šiesteho stupňa stavebno-technického stavu, čo v preklade znamená „veľmi zlý“. Na spektre spoľahlivosti je horší už len siedmy – havarijný stav, keď by cestári museli dané premostenie rovno uzatvoriť.

Slovenská správa ciest o tom informovala vo svojom zámere, ktorý v stredu zverejnila na stránke envirorezortu, kde sa k nemu môže vyjadriť verejnosť.

Rozpadnutý most
Katastrofický stav ukazuje aj priložená fotodokumentácia mosta, na ktorej vidieť rozpadnutý betón s vytŕčajúcou železnou konštrukciou. S jeho opravou by cestári chceli začať až v budúcom roku na jar a potrvať by mala do októbra.

Počas realizácie stavebných prác dôjde k dočasnému obmedzeniu dopravy. Tá bude vedená po dočasnej obchádzkovej trase hneď vedľa. Dva smery na Poprad a Prešov sa budú striedať pomocou semaforu.

Rekonštrukcia sa týka 300-metrového úseku, ktorého súčasťou je spomínané premostenie nad vodným tokom Svinka v obci Široké. Postavený bol ešte v roku 1952.

Stará cesta číslo 18, ktorá vedie naprieč priesmykom po otvorení nášho doteraz najdlhšieho tunela v roku 2003, stratila veľkú časť dopravy. Dnes má prakticky len regionálny význam.

Naopak, tunel Branisko má dennú intenzitu o šesťtisíc áut viac než v roku 2015. Vtedy tam jazdilo denne 10-tisíc vozidiel.

Druhú rúru Braniska už štát dal preskúmať. O grant na projektovú dokumentáciu štát požiadal v rámci výzvy na výstavbu ciest s civilno-vojenským využitím, ktorú Brusel vyhlásil vlani. Tá sa týka aj projektov, ktoré budú dávať zmysel pri lepšom napojení Ukrajiny na EÚ po vojne.

Zlé mosty pribúdajú
Nejde pritom o ojedinelý prípad, keď sa kvôli zlému mostu musí doprava obmedzovať. Takýchto správ je čoraz viac, keďže mosty, ktoré boli postavené zväčša ešte za socializmu, exspirujú.

V minulom roku museli kvôli havarijnému stavu zavrieť most v Seredi a obmedziť museli aj vlaky pod ním. Známy je aj prípad rozdeleného Hlohovca, kde mali autá kvôli rekonštrukcii niekoľko desiatok kilometrov dlhé obchádzky.

Maďari majú PPP projekt na diaľničnú sieť
Podobný koncept PPP projektu na údržbu infraštruktúry zaviedli vlani v Maďarsku, a to na celú sieť diaľnic. Okrem opráv, rekonštrukcie a bežnej údržby tam má koncesionár na starosti aj výstavbu nových kilometrov.
Stavbári by tak mali dostať za 35-ročnú koncesiu zhruba 1,8 miliardy eur.
Vo vybranom združení firiem, ktoré prevzali diaľnice, figuruje aj spoločnosť Lőrinca Mészárosa, ktorého maďarské médiá nazývajú aj Orbánov oligarcha.

Vo veľmi zlom stave bolo podľa posledných dát z roku 2023 dokopy zhruba 800 mostov v správe cestárov. V pomere k všetkým objektom na asfaltkách prvej triedy je to asi 10 percent. V „zlom“ stave, teda v piatom, tiež nelichotivom stupni bolo zhruba 20 percent mostov a v havarijnom 54 kusov premostení. Celkovo bola teda v nepriaznivej kondícii zhruba ich tretina.

Aktuálny minister dopravy za Smer Jozef Ráž mladší ešte vlani avizoval, že ročne pôjde do rekonštrukcie týchto mostov 40 miliónov eur.

Financovanie chce riešiť formou PPP projektu. Opravy teda bude realizovať jedna firma alebo združenie spoločností, ktoré sa vytendruje na najbližších povedzme 30 rokov a štát bude ročne splácať určitú sumu. Ide o koncept, ktorý začal presadzovať ešte minister za hnutie Sme rodina Andrej Doležal, nevedel ho však pretlačiť cez vládu.

Ráž tvrdí, že ak sa problém nezačne riešiť, hrozí, že o desať rokov bude v nevyhovujúcom stave prakticky každý most na Slovensku.

https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... omplikacii
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 416
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.