Stránka 104 z 194

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 13. Sep 2017 08:17
od ondrejko_t
aj tak by sa nerazilo nic, lebo sa caka na EIA, ktora povie ze ano, tade pojde cesta.
Ale EIA mna osobne uz netrapi, to uz je len nutne zlo na ktore treba pockat. skor je otazka, kto to bude stavat a ako sa to vyriesi, lebo ak bude nove VO, tak Pan Boh s nami a zle prec. a ak sa aktualnemu konzorciu napriamo supne 150 melonov, tak sme si tiez nepomohli.

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 13. Sep 2017 10:07
od Lorenc
Ale EIA potrebuje EU. Lebo by nam nezafinancovalo razenie tunela keby sme nedodržali postup. Keby to šlo zo štátneho rozpočtu tak by sme si mohli raziť prieskumnú štôlňu v trase už pred polrokom.

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 13. Sep 2017 12:45
od pohodak
uz ti tu ludia vysvetlovali, ze to je kravina, EIA musi byt platna na stavebne povolenie a to potrebujes aj na prieskumnu stolnu, keby sa do toho pustili tym sposobom tak by im to prislusny stavebny urad zatrhol tak do 2 mesiacov max

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 13. Sep 2017 13:17
od expwy
Nie pohodak, je to tak ako hovorí Lorenc. Na banské dielo nepotrebuješ stavebné povolenie. Čiže prieskumná štôlňa alebo ako by sa to po banícky nazvalo by sa mohla hoci aj na plný tunelový profil raziť aj bez stavebného povolenia. Ale naozaj len raziť, všetko ostatné si už vyžaduje SP a tým aj potrebný proces EIA.

Mohli by sme s tým takto vybabrať, ale náklady na to razenie by nám EK nepreplatila a bohvie ako by sa postavili k celému projektu, ak by sme proces EIA takto obabrali, síce legálne, ale na životné prostredie je DG Enviro veľmi háklivé. Spočítali by nám to raz dva.

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 13. Sep 2017 13:29
od Lorenc
Nie pohodak, je to tak ako hovorí Lorenc. Na banské dielo nepotrebuješ stavebné povolenie. Čiže prieskumná štôlňa alebo ako by sa to po banícky nazvalo by sa mohla hoci aj na plný tunelový profil raziť aj bez stavebného povolenia. Ale naozaj len raziť, všetko ostatné si už vyžaduje SP a tým aj potrebný proces EIA.
Mohli by sme s tým takto vybabrať, ale náklady na to razenie by nám EK nepreplatila a bohvie ako by sa postavili k celému projektu, ak by sme proces EIA takto obabrali, síce legálne, ale na životné prostredie je DG Enviro veľmi háklivé. Spočítali by nám to raz dva.


Presne o tom to je. Musíme splniť požiadavky EU na financovanie, a posedliacky to nepostavíme. Malo sa to rozdeliť na objekty, ktoré by zafinancovala únia ostatok štát. Peniaze sa mohli presunúť ak by to bolo možné.

Nakoniec nám nedovolia raziť banské dielo, keď nebude DUR a potom DSP... Stále sme pri spackanom managmente. Žiadny stupeň nebolo treba obchádzať už mala byť polovica tunela popri projektovaní vyrazená ako prieskumné banské dielo.

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 13. Sep 2017 17:54
od esteen
Pri tejto diskusii sa mi vynára viac otázok. Bolo by to vôbec možné? Čo by sme tým získali? Eurofondy na Hu-Iv sú alokované v OPII, prioritná os 2. Vyradením tohto úseku by sa nám uvolnili fin.prostriedky v prioritnej osi 2, v ktorej sú zahrnuté úseky len na D1 a D3. Nie potrebnej R2, ktoré sú alokované v prioritnej osi 6. Bolo by možné presunút tieto financie do osi 6? Lebo ak nie, tak nič tým nezískame. Jedine nevyčerpanie osi 2 alebo narýchlo výmysel typu modernizácia zvodidiel.

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 13. Sep 2017 18:03
od Lorenc
Na NDS alebo Ministerstve vedia, čo všetko musia splniť aby bolo možné raziť tunel. Je pravdepodobná celá dokumentácia tak razenie by reálne mohlo začať o dva roky v 2019. Vzhľadom na premrhanú dobu by tieto úvahy o rozdelení financovania na úsek Li-Iv OPII a Hu-Li ŠR nabrali na legitimite.

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 13. Sep 2017 21:48
od Vlados
Nerozumiem prečo stále štátne orgány uvažujú ako s niečím vybabrať? Ak by konali už vtedy keď bolo jasné že je to nevyhnutné tak by nemuseli obchádzať systém. My si na všetko nájdeme výhovorku. Správne by bolo zodpovedných povešať na kandelábre a žiadne ďalšie zlyhanie/podcenenie by sa už len tak nestalo, ani hore ani dolu.

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 14. Sep 2017 07:39
od Lorenc
Nič by sa neobchádzalo okrem byrokracie únie, ktorá nám nedovolí akékoľvek razenie kým nebude EIA, a zrejme aj ďaľšie stupne. Tunel by sa razil ako prieskumné banské dielo za naše a aj by sa dokončil za naše na základe dokumentácie, ktorá sa priebežne vypracováva.

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 14. Sep 2017 07:50
od pristy27
Lorenc, tato tvoja teoria ako aj par dalsich z inych vlakien ma len jeden zadrhel. Ziadne "nase" momentalne nie su a nebudu. Takze sa uz skus zamysliet nad tym co tu pises. Bolo by to pekne ale kedze ziadne peniaze na vystavbu dialnic vyclenene nie su a tak skor ani nebudu, musi sa cakat na vsetky tieto kroky a potom nam to mozno zaplati aj EU.

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 14. Sep 2017 07:56
od Bager3
Ok budete razit priekmune banske dielo (AJ TO POTREBUJE URCITE NEJAKE POVOLENIE) viete v akom smere ? pokym nebude EIA neviete ani smer a ani presnu polohu tunela. Vlastne presnu polohu tunela neviete pokym nebude platne SP. vzdy sa moze niekto odvolat a napriklad portal sa moze posunut a meter dva co potom ? budeme platit opravu a zmenu uz vyrazeneho tunela?

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 14. Sep 2017 08:48
od Lorenc
pristy27 napísal:Lorenc, tato tvoja teoria ako aj par dalsich z inych vlakien ma len jeden zadrhel. Ziadne "nase" momentalne nie su a nebudu. Takze sa uz skus zamysliet nad tym co tu pises. Bolo by to pekne ale kedze ziadne peniaze na vystavbu dialnic vyclenene nie su a tak skor ani nebudu, musi sa cakat na vsetky tieto kroky a potom nam to mozno zaplati aj EU.


Ak by to bolo možné peniaze sa mohli presunúť na iný úsek napr. Kriváň Lovinobaňa, ktorá má ísť zo ŠR. Hlavne raziť prieskumné banské dielo sa mohlo už od marca kedy boli vydané povolenia. A to by nestálo viac ako pár 10 milionov. A celý tunel za štyri roky výstavby by stál cca 200mil. Kto chce riešenie nájde a aj peniaze. Je to o šikovnosti, strategickom myslení a kreativite managementu a politikov, ktoré však u nás akosi niesú prítomné.

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 14. Sep 2017 09:11
od pristy27
Este raz, ako bolo pisane vyssie, peniaze sa nedaju presuvat medzi jednotlivymi kapitolami ako si ty zmyslis.

Dalsia vec, co som uz pisal, peniaze v statnom rozpocte nie su ani na Krivan - Lovinobana. Aj na to chceli iba odblokovat lhovu brzdu co sa evidentne nepodari.
Takze este raz, aj keby uz vedeli ako Bager3 pise presne trasovanie, co sa este nevie a vyvrtali tu jednu ruru (alebo aj dve) tak tam presne by to skoncilo. Peniaze na to nie su vobec ziadne ani par 10 milionov.
To nie je o kreativnom mysleni ale o tvojej naivite....

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 14. Sep 2017 09:26
od Lorenc
Teba aj tak nájsť peniaze na predĺženie tunela. Neviem, či sa dajú prostriedky na zazmluvnené úseky už vo výstavbe premiestniť, ale stavba je rozdelená na objekty. Ak sa tunel nebude realizovať VHS za to nedostane zaplatené. Tzn peniaze prepadnú?

Tu sa bavíme o totálne nezvládnutom úseku zo strany NDS, MD a samého veľpremiéra FICA ako zodpovedného za všetky inštitúcie. Po tri a pol roku výstavby oznámiť, že to bude trvať ďaľších 5 rokov je hodné fakt len banana republic, a nie suverénneho štátu. Tak a hľadajú riešenie? Čakajú na eurofondy ako malé orlíča, ktoré nevie lietať na korisť, ktorú mu donesú.

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 14. Sep 2017 10:02
od fh
Fakty sú také že začalo sa stavať, zosunula sa časť kopca. Úsek je financovaný z EU, tak sa musí urobiť nová EIA. A to zaberie čas. Smola. Nedivím sa frustrácii, ale je to tak. Dlhová brzda nebude odbrzdená, peniaze nebudú. Do toho ešte Ružomberok tlačil s BB na R1 , chcú nový stredoslovenský kraj len preto aby túto cestu mali. Lebo dvaja oligarchovia každý z opačnej strany nabláznili ľudí. A nestavia sa nič. Zase frustrácia. A peniaze nie sú. Lorenc tvrdí že sa musia nájsť a že sa to dá zmanažovať. No tak daj ako. Presúvať peniaze z úseku na úsek nejde. Dlhová brzda nebude odbrzdená. To sú východiská.

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 14. Sep 2017 10:25
od Vlados
Lorenc si to predstavuje ako keď idem stavať drevený altánok... ak bude zle tak ho posuniem alebo predám. Vôbec neberie do úvahy fakt, že čo skutočne môže posunúť portál alebo trasu tunela. Kľudne sa môže stať, že bude musieť posunúť celý tunel, aj vyrazená časť a bude nový východný portál. Čo potom, nielen s tými pár 10mil. ale konzerváciou nepoužitých rúr?

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 14. Sep 2017 10:37
od Lorenc
Už to bolo pripravené v Januári.
O razení od naozaj fiktívneho východného portálu som zatiaľ nič nepočul. Na 100% prvých 1000m byšlo od západu ako je to v štúdii z 2015. Je to risk, ale ako prieskumné banské dielo je to si myslím ok. Takmer všetky tunely sú razené bez prieskumných štôlní. Žiadny iný IGHP robiť zrejme nebudú pokiaľ to nebude EÚ prudiť. Problém je že to platí Brusel keby nie tak si to doprojektujeme a popri tom by sme mali aj kvalitné údaje o geológii. Pre násypy by možno stačilo vyraziť pár stoviek metrov.

Lorenc napísal:Tu je to čierne na bielom.

Národná diaľničná teraz oficiálne čaká na to, aby novú trasu posvätil rezort životného prostredia. NDS zatiaľ zadal vypracovať podrobné prieskumy. Z verejne dostupných dokumentov vyplýva, že diaľničiari majú povolenia, aby začali raziť dve tunelové rúry v dĺžke 1,2 kilometra v novej trase. Ako prieskumné dielo. Dokumenty sú pritom z konca januára, pokyn na začiatok prác doteraz neprišiel. Dosiaľ sa robila len časť prieskumu – ten na povrchu. NDS sa bráni, že prieskumné dielo ešte nerieši, lebo ho možno nebude treba a povrchové zisťovanie bude stačiť.


Z konca januára do vydania EIA koncom októbra tj. ďaľších min 9 mesiacov v čudu.

Stavbu by to však mohlo urýchliť. „Prieskumné dielo predstavuje len časť prác na tuneli, je však jedným z prvkov, ktoré môžu prispieť k výraznému skráteniu celkovej lehoty výstavby a uvedenia diaľnice do prevádzky,“ povedala Jana Matulajová, šéfka komunikácie OHL, ktorá úsek stavia. Podľa nej stavbári s takouto geologickou úlohou v harmonograme prác počítajú a rovnako rátajú aj s využitím takto vyťaženého materiálu.


viewtopic.php?f=35&t=22617

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 14. Sep 2017 11:47
od Vceliak
Vlados napísal:Lorenc si to predstavuje ako keď idem stavať drevený altánok... ak bude zle tak ho posuniem alebo predám. Vôbec neberie do úvahy fakt, že čo skutočne môže posunúť portál alebo trasu tunela. Kľudne sa môže stať, že bude musieť posunúť celý tunel, aj vyrazená časť a bude nový východný portál. Čo potom, nielen s tými pár 10mil. ale konzerváciou nepoužitých rúr?

To, že to ide presúvať (eurofondy ) vieme, že ide. Máme s presúvaním eurofondov minimálne dve skúsenosti: Prvý krát "Fico" zrušil financovanie D1 a R1 cez eurofondy hodil ich do balíčkov PPP (od toho si sľuboval diaľnicu do Košíc do roku 2010). Druhá skúsenosť je za "Figeľa", keď nechal "vyšumieť" PPP na D1 a presunul na nich čo najviac eurofondov z iných programov, aby sa stihlo čo najviac vyčerpať z minulého programového obdobia. Aj keď nám natiahli dobu čerpania o rok (to isté aj Rumunom), aj tak sme všetko nevyčerpali.
Zdá sa že nás čaká Déjà vu .

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 14. Sep 2017 12:01
od svaco
Situácia je zlá, aj keď neverím, že sa niektoré procesy nemohli urobiť rýchlejšie. To nech posúdia lepší odborníci ako som ja.

Ale ak už sme v takejto situácii, tak poďme hľadať aspoň nejaké možné zlepšenia, ako je možné ružomberčanom pomôcť. (tie drísty, ktoré vedú Soták s Fiľom o R1 a pod to radšej ani nekomentujem, lebo to pri súčasných procesoch na Slovensku to nevidím reálne ani o 10 rokov - tu snáď vidím len možnosť R1 úseku od D1 po koniec RK, aby sa im pomohlo vo vnútornej doprave, i keď keby bola už D1, asi by došlo k výraznému zlepšeniu oproti aktuálnemu stavu).

Myslím si, že momentálne je možné pomôcť RK jedine v čo najskoršom spustení podúseku Ivachnová-Likavka aspoň v polprofile, aby aspoň časť tranzitu + niečo miestne odišlo z predimenzovaného ťahu cez mesto. A kompetentní v RK by teraz namiesto zbytočných protestov mali tlačiť na túto alternatívu a protesty spustiť až v prípade, ak im v tomto nebude vyhovené (napr. vyjadrenie z NDS, že žiadne podúseky sa spúšťať nebudú a spustí sa to až ako celok v roku napr. 2022).

Vie sa niekto k tomu podúseku kompetentne vyjadriť, prípadne či má niekto nejaké info alebo najký relevantný názor?

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 14. Sep 2017 12:12
od fh
Včeliak a ako by si tým urýchlil alebo len zabezpečil aby sa na danom úseku stavalo? Vyhlásiš tam nejaké predražené PPP? Na rozostavanom úseku kde nie je len odhrnutá ornica ako pri PPP1, ale aj kus diaľnice rozostavanej? Ak aj áno to zoberie tiež dosť času, od vyhlásenia súťaže až po začiatok realizácie môže trvať tiež pekne dlho. Môžu tam byť spory a kto sa tam pohrnie keď sa nevie čo s tunelom tam kde je zosuv. A peniaze nie sú, lebo dlhová brzda.

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 14. Sep 2017 12:39
od Vceliak
fh napísal:ako by si tým urýchlil alebo len zabezpečil aby sa na danom úseku stavalo?

Je nutné/žiadúce potrestať niekoľko úradníkov, ktorí za uvedený stav môžu (nečinnosť). Ostatný snáď dostanú rozum, a pohne sa to. Evidentne na tomto úseku chýba vôľa, lebo sa obávajú že vinu hodia práve na nich (možno).Urorníci (NDS a Ministerstva dopravy) robia iba to, do čoho ich tlačí šéfstvo). Je možné, že úradníci by to vedeli urobiť oveľa rýchlejšie, ak by boli správne motivovaný (nie len pozitívne ale aj hrozbou represie).
fh napísal:A peniaze nie sú, lebo dlhová brzda

Toto je už stokrát vyvrátený blud. Peniaze sú v štátnom rozpočte, len ich nie je možné čerpať, lebo nie je pripravená súťaž ani len na projekty, nie to ešte na samostatnú stavbu úsekov diaľníc a rýchlostných ciest.
PS: Futbalových štadiónov a hasičských zbrojníc sa predchádzajúci výrok samozrejme netýka :-)

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 14. Sep 2017 12:57
od Lorenc
Je nutné/žiadúce potrestať niekoľko úradníkov, ktorí za uvedený stav môžu (nečinnosť). Ostatný snáď dostanú rozum, a pohne sa to. Evidentne na tomto úseku chýba vôľa, lebo sa obávajú že vinu hodia práve na nich (možno).Urorníci (NDS a Ministerstva dopravy) robia iba to, do čoho ich tlačí šéfstvo). Je možné, že úradníci by to vedeli urobiť oveľa rýchlejšie, ak by boli správne motivovaný (nie len pozitívne ale aj hrozbou represie).


Ak je dohodnuté financovanie s obštrukciami byrokratickej únie tak toto prevalovanie termínov nemá nič s úradnikmi. Od januára mohli raziť prieskumné dielo. Nerazia nič. Čakajú na EIA lebo EÚ im neuvoľní prachy.

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 14. Sep 2017 13:16
od fh
Vceliak napísal:Toto je už stokrát vyvrátený blud. Peniaze sú v štátnom rozpočte, len ich nie je možné čerpať, lebo nie je pripravená súťaž ani len na projekty, nie to ešte na samostatnú stavbu úsekov diaľníc a rýchlostných ciest.
PS: Futbalových štadiónov a hasičských zbrojníc sa predchádzajúci výrok samozrejme netýka :-)


Nie sú. A nie je to blud, len tvoje želanie a krčmový žvást. V rozpočte sú ale podelené po kapitolách, na tento úsek sa ráta s peniazmi z EU.
Za cenu tých blbých štadiónov tam postavíš tak kadibudky :D (irónia) .
Ale rád by som si tu alebo inde prečítal solídne informácie o to tom kde mohlo vzniknúť zdržanie a kto to spôsobil.

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 14. Sep 2017 15:43
od Lorenc
Ale rád by som si tu alebo inde prečítal solídne informácie o to tom kde mohlo vzniknúť zdržanie a kto to spôsobil.


Viac by mohol vedieť Magnus.

Re: D1 Hubová - Ivachnová

OdoslaťOdoslané: 14. Sep 2017 19:35
od Vceliak
fh napísal:Nie sú. A nie je to blud, len tvoje želanie a krčmový žvást. V rozpočte sú ale podelené po kapitolách, na tento úsek sa ráta s peniazmi z EU.
Za cenu tých blbých štadiónov tam postavíš tak kadibudky

Nie sú, lebo ich tam minister financií nenapísal. Nenapísal ich tam (myslím štátny rozpočet na konkrétny kalendárny rok), lebo ich minister dopravy nedokáže minúť! Rezerva do ďalšieho stupňa dlhovej brzdy je naozaj veľká, nepamätám si presne, ale malo by to byť cca 400 miliónov ročne.
Tie "Kadibudky" sú tam spomínanie nie kvôli cene, ale ako rýchlo vedia úradníci vybaviť stavebné povolenia na úpravu požiarnych staníc a na tendre na striekačky.
Myslím tie pre požiarnikov a nie pre Počiatka:-)