Stránka 36 z 39

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 08. Okt 2015 22:29
od Tomas PO
kedze medzi dvoma MUK pri PP je mensia vzialenost ako X km, je tam trvale znizena rychlost (teraz v pravom jazdnom pruhu pri MUK) na 100.
BA bude mat vynimku?

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 09. Okt 2015 09:19
od zoom
Výnimku v podobe kolektorov (tou strankou/vizkami som chcel na to poukazať)

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 09. Okt 2015 15:14
od Rio13.zm
Kanky napísal:ANDi, za prejazd po D1 a D2 na uzemi BA neplati momentalne nikto, ani kamiony...mytnu jednotku na SK musia mat momentalne vsetky vozidla nad 3,5 ton, ale sdzba za prejazd BA je nulova...takto je to asi 1,5 - 2 roky, nepamam si presne...


nazdar, podla mojich informacii, ak iba tranzitujes BA, platis normalne taxu, ak mas v meste vykladku-nakladku a trva to viac ako 45min, vtedy neplatis. ak si vsimnes, pred mestom zmyzli tabulky s nalepkami do 3.5t, ale tabulky s mytom nad 3.5t zostali.

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 09. Okt 2015 22:50
od Kanky
Ahoj, odkial mas tie informacie? Podla mojich informacii je to ako som pisal...uz rok a 7. mesiac v ba neplatia vozy nad 3,5 ton...tu je link https://www.emyto.sk/web/10136/show-new ... EWS_DETAIL
Tie male znacky s pismenom M su na vsetkych vjazdoch preskrtnute, zajtra ti to mozem odfotit, ale zrejme to poznas je to od 15.03.2014 dupli si o to dopravcovia a socialni to schvalili

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 12. Okt 2015 11:58
od legal
Ineko zverejnolo zaujimavu analyzu PPP obchvatu Bratislavy http://www.ineko.sk/clanky/ppp-obchvat-bratislavy-moze-byt-predrazeny-az-o-miliardu-eur

Rozhodnutie vlády SR obstarať diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 pri Bratislave ako PPP projekt vychádzalo zo zmanipulovaných podkladov. Ministerstvo dopravy si najprv obstaralo poradcu s konfliktom záujmov a potom spolu s ním skreslilo vstupné údaje do kľúčového testu výhodnosti. Oficiálne prezentovanú hodnotu za peniaze preferovaného PPP projektu „vylepšili“ o vyše 800 miliónov eur. Vyplýva to z analýzy, ktorú dnes zverejnil inštitút INEKO.

Veľké očakávania, spájané s projektom diaľničného obchvatu Bratislavy a rýchlostnej cesty v smere na Dunajskú Stredu, sa pravdepodobne nenaplnia. Kým prvé úseky R7 z Bratislavy po Šamorín môžu byť výrazným prínosom, pri D4 hrozí, že doprave v hlavnom meste pomôže len málo. Hoci mierne odľahčí diaľnicu D1, jej kritické úseky (najmä Prístavný most) zostanú preťažené. Hrozí, že dopravné zápchy nezmiznú, iba sa presunú zo vstupov dovnútra mesta.

Viacero ťažiskových komunikácií v meste je už teraz na hranici svojej kapacity. Vzostup individuálnej dopravy podporenej novou diaľnicou môže spôsobiť ďalšie zhoršenie. Žiaľ, ministerstvo neposúdilo iné možnosti riešenia ako diaľnicu. Neoverilo, či sa väčšie odľahčenie ciest nedá lacnejšie a skôr dosiahnuť inými opatreniami, najmä komplexným zatraktívnením verejnej dopravy. Naopak, vo vládnom materiáli neuviedlo, že aj po realizácii PPP projektu za miliardy eur problémy ostanú a vyžiadajú si ďalšie náročné investície. Tie budú musieť rešpektovať zásady udržateľného rozvoja mobility a nateraz chýbajúci multimodálny prístup.

Ministerstvo dopravy včas nezabezpečilo prieskumy dopravných vzťahov a dopravný model, ktorý by ukázal, nakoľko dokáže diaľnica D4 odľahčiť najviac preťažené úseky diaľnice D1 v hlavnom meste. Po realizácii takýchto prieskumov nepočkalo na ich vyhodnotenie a spustilo obstarávanie koncesionára bez overenia vplyvu obchvatu na prerozdelenie dopravy medzi diaľnice D1 a D4.

V procese prípravy a obstarávania PPP projektu D4/R7 sa vedenie ministerstva dopravy dopustilo a stálej dopúšťa aj ďalších pochybení, o ktorých podrobne informuje dnes zverejnená analýza. K najvážnejším patrí skresľovanie vstupných údajov do povinného testu výhodnosti variantov obstarania úsekov D4 a R7, ktorým ministerstvo zmenilo (otočilo) jeho výsledok v prospech PPP. Práve takto vyfabulovaný výsledok pritom ministerstvo i vláda SR používajú na obhajovanie preferovaného PPP riešenia.

Opravou chýb a skreslení vo výpočte INEKO zistilo, že PPP variant v porovnaní s tradičným obstarávaním nie je výhodnejší o vyše 300 mil. eur, ale naopak nevýhodnejší o vyše 500 mil. eur, a to aj po zohľadnení všetkých sociálno-ekonomických prínosov zo skoršej realizácie v prípade PPP.

Keďže ekonomický rast a stúpajúci výber daní viedol tento rok k opakovanému zvyšovaniu očakávaných príjmov štátu spolu o vyše 1,9 miliardy eur (za tri roky), je zjavné, že vláda by mohla a mala hľadať zdroje na financovanie úsekov R7 a D4 zo štátneho rozpočtu už v najbližších rokoch. Ak sa porovnajú celkové náklady na realizáciu navrhovaných úsekov D4 a R7 v rovnakom harmonograme ako v prípade PPP, avšak formou verejnej zákazky, predstavuje rozdiel enormných bezmála 1,4 miliardy eur. Vyjadruje predraženie, ktoré Slovensko (súčasní i budúci daňovníci) zaplatí za dočasné nezapočítanie nákladov na realizáciu projektu do deficitu verejných financií a štátneho dlhu.

Z nateraz dostupných informácií sa teda variant PPP pre projekt D4/R7 javí ako výrazne predražený a pre Slovensko veľmi nevýhodný. Preto INEKO vyzýva ministerstvo dopravy a vládu SR nepokračovať v jeho obstarávaní až do riadneho a neskresleného posúdenia prínosov a nákladov, ako aj možností financovania úsekov D4 a R7 zo štátneho rozpočtu či z tzv. Junckerovho fondu pre strategické investície.

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 12. Okt 2015 13:18
od ANDi
Vsak pre nas na fore nic nove...

Ale toto je krasny drist :D
rezortný hovorca Martin Kóňa napísal:... Kým nebude známa táto suma, vnímame akúkoľvek kritiku výhodnosti či nevýhodnosti len ako politický útok pred prichádzajúcimi parlamentnými voľbami

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 12. Okt 2015 20:58
od Tomas PO
tak tak, ani praha ci bp nema kompletny obchvat, donedavna nemali ani ciastocny

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 12. Okt 2015 21:29
od Vlados
Pri voľbách uvidíme ako tento tunel vnímajú ovčania.

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 12. Okt 2015 21:38
od aquila
nijako.. dialnice su precenovane ako volebna tema uz od meciara... najlepsi priklad pribina a vazny

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 12. Okt 2015 22:05
od Vlados
sorry, ale nemáš úplne pravdu. Vážny vážne "padol"... nekúpil si bystricu. Teraz by mohol Fico... nekúpi si SK.

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 13. Okt 2015 10:14
od pristy27
Akoze po pravde aj teto clanok mimovladky INEKO, ktoru tvoria byvaly poradcovia SDKU je dost tendencny. Najlepsie je podla nich cakat a nestavat nic...
Tiez spochybnovat kolko dopravy D4 stiahne z D1 je tiez podla mna dost z cesty. OK, mestu ako takemu a jeho zapcham to nepomoze ale tranzit zo severu a vychodu, ale aj Polska na Madarsko a Rakusko uz nebude prechadzat po D1. Keby stavali aj severnu cast s tunelom popod Karpaty tak tranzit mohol ibist aj Sitinu pri dobrom nastaveni spoplatnenia a neupchavali by D2 a D1.

Junckerove fondy sa na to urcite nebudu dat pouzit a stale sa nevie kolko ich bude, cize dalsi nezmysel a statny rozpocet predsa sluzi na ine rozkradacky, takze z toho to nepostavia najblizsich 150 rokov.
Porovnavat financovanie cez PPP a zo statneho rozpoctu je asi trosku od veci ale je logicke ze PPP vyjde drahsie. Lebo je tam zapocitana aj marza pre koncesionara (a nie mala).
Vymysly o zatraktivneni verejnej dopravy su uplana demagogia, lebo tie autobusy tiez stoja pekne v zapchach so vsetkymi autami.
Zo zaciatku mi prisli chlapci z INEKa celkom rozumny ale po tychto vyplodoch zacinam byt voci nim skepticky.

Tym ale nechem povedat, ze PPP nebude pre koncesionara pekna ryza, od toho sa to predsa robi ;)

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 13. Okt 2015 14:45
od devil
verejna doprava vo vacsich mestach vacsinou bezi na kolajniciach. vlaky/elektricky v zapchach stat nezvyknu....ale je lepsie utopit miliardy pod dunajom ako postavit 4-5 novych el. trati, zopar zel. zastavok atd.....

btw. bolo povedane ze vacsina aut ide do BA a obchvat nepotrebuje. a tiez ND nie je len tranzit. treba predsa zasobovat BA obchody a biznis centra ci institucie a centraly tovarom.

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 13. Okt 2015 15:47
od Peterman
Pristy27, devil

V tom článku sa Ineko možno až príliš zameralo na nedostatočne využitie nového obchvatu. Lebo ta diaľnica je potrebná tak či tak, možno v prvé mesiace nepreberie toľko zataze, ale postupne sa naplní (podobne to vyzeralo aj s mostom Apollo); budu ju využívať okrem tranzitu aj ľudia z zakolia Šamorína a DS na cestu do Volkswagenu, či priemyselnej zóny na Záhorí, ale mozno aj do centra aby sa vyhli zápche na terajšom obchvate; ludia bývajúci Rakúskych a maďarských dedinách na cestu do východnej casti BA a ďalej; ako aj tí z východného okolia na cestu na letisko Schwechat, do Rakúska a Maďarska, aj do Petržalky a cestu na smer DS a KN. Skôr sa malo zamerať na predraženie ako také.

Poznám dobre situáciu pri výstavbe diaľnic v A a D (nebudem to tu zbytočne rozoberať - to je naveľa a nadlho), a preto si trúfnete povedať, že predraženie je asi v rozmedzí 420-560 mil €.

A to sú peniaze za ktoré by mohla byt postavená napr. R2 Kriváň - Lučenec

Takto by to asi riešili Nemci i Rakúšania aj pri 3-4 násobnej cene pracovnej sily. Nechali by stavebným firmám primeraný zisk a bolo by to ekonomicky efektívne a v rovnováhe pre všetky zúčastnené strany

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 14. Okt 2015 07:56
od pristy27
Peterman napísal:Pristy27, devil

V tom článku sa Ineko možno až príliš zameralo na nedostatočne využitie nového obchvatu. Lebo ta diaľnica je potrebná tak či tak, možno v prvé mesiace nepreberie toľko zataze, ale postupne sa naplní (podobne to vyzeralo aj s mostom Apollo); budu ju využívať okrem tranzitu aj ľudia z zakolia Šamorína a DS na cestu do Volkswagenu, či priemyselnej zóny na Záhorí, ale mozno aj do centra aby sa vyhli zápche na terajšom obchvate; ludia bývajúci Rakúskych a maďarských dedinách na cestu do východnej casti BA a ďalej; ako aj tí z východného okolia na cestu na letisko Schwechat, do Rakúska a Maďarska, aj do Petržalky a cestu na smer DS a KN. Skôr sa malo zamerať na predraženie ako také.

Poznám dobre situáciu pri výstavbe diaľnic v A a D (nebudem to tu zbytočne rozoberať - to je naveľa a nadlho), a preto si trúfnete povedať, že predraženie je asi v rozmedzí 420-560 mil €.

A to sú peniaze za ktoré by mohla byt postavená napr. R2 Kriváň - Lučenec

Takto by to asi riešili Nemci i Rakúšania aj pri 3-4 násobnej cene pracovnej sily. Nechali by stavebným firmám primeraný zisk a bolo by to ekonomicky efektívne a v rovnováhe pre všetky zúčastnené strany


Ved presne s tymto suhlasim, par veci "k dobru" na D4 vykonali, taktiez na R7, ale tranzitu by asi pomohol aj nadvazujuci usek od Race az po hranicu s Rakuskom, ci Rakuska S8 aspon aj v polprofile. To je ale hudba buducnosti a ak zaratame aj nasu beznu marzu stavitelom tak ten tunel sa asi nebude dat u nas postavit nikdy, lebo cena bude nerealna.

Mne sa nepacilo, ze ten clanok Ineka bol uz celkovo proti vystavbe lebo to stava cervena vlada a ta je zla uz z principu a vsetko co vytvori musi byt nasledne zle. Porovnavaju hrusky s jablkami a tvrdia ze jablka su lacnejsie.
A tym padom je lepsie nekupovat vobec ovocie :D

devil napísal:verejna doprava vo vacsich mestach vacsinou bezi na kolajniciach. vlaky/elektricky v zapchach stat nezvyknu....ale je lepsie utopit miliardy pod dunajom ako postavit 4-5 novych el. trati, zopar zel. zastavok atd.....

btw. bolo povedane ze vacsina aut ide do BA a obchvat nepotrebuje. a tiez ND nie je len tranzit. treba predsa zasobovat BA obchody a biznis centra ci institucie a centraly tovarom.


Vlaky suhlasim, pokial si dobre pamatam tak urcita skupina ludi ich dostala "zadarmo". Cize preferencia tam je. Elektricky su takym polovycatym riesenim. Ich problem je ze sa vo vacsine pripadov krizuju urovnovo s cestnou dopravou, cize ciastocne sa ich zapchy mozu dotykat, tak isto ako aj kolizie s cestnymi vozidlami. V pripade zleho pocasia - sneh, kalamita, strahane elektricke vedenie, pokial teda idu na povrchu sa ich tiez dotyka. OK, Metro, o tom bohuzial mozeme snivat, nakolko v BA sa preslo 50 projektami od tazkeho metra az k dnesnej standardnej elektricke a ni tu sa nedari do Petrzalky nejako dostavat. Metro pokial je vedene pod povrchom je v tomto pripade super riesenim, pretoze je uplne nezavisle od vonkajsich podmienok. Ok, cistaocne by pomohla aj mimourovnove alebo podzemne vedenie elektriciek. Bohuzial na taketo veci sa vobec nemysli, lebo je to drahe a na tych 5-10 krat do roka to "netreba".

K tej druhej casti ano, vacsina ide do mesta ale to neznamena ze vsetci idu na "Hviezdoslavovo namestie". Vacsie obchodne centra su umiestnene viacej od centra a viem si predstavit obsluzit aj taky Aupark zo skladov od Senca cez D4 a Panonskej, pokial sa mozem vyhnut zapcham na D1 a Pristavnom moste. Casovo to moze byt uspora.

Coho sa skor bojim je most Lafranconi a Sitina po dostavani D4 a R7, pretoze si staci pozriet ake tam vznikaju dnes zapchy ako rano tak aj po obede uz dnes a to je tam iba prelozeny mostny zaver kovovymi tabulami a rychlostou znizenou na 60. Po obede zapchy az po Aupark a to kazdy den. Ked sa rozlozi doprava na D1 a D4 a D4 k tomu naviaze este ludi prichadzajucich po R7 od Komarna, tak tu nastane lievik bez moznosti alternacie trasy (ak neratam odbocenie na most SNP a popri Riverparku a PKO nazad na D2).

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 14. Okt 2015 18:28
od peterle
"ak zaratame aj nasu beznu marzu stavitelom tak ten tunel sa asi nebude dat u nas postavit nikdy, lebo cena bude nerealna."

Sa písalo o Višňovom.

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 14. Okt 2015 20:07
od Vlados
@peterle, asi si nepostrehol rozdiel medzi vysúťaženou cenou, štátnou expertízou a stavebnými nákladmi PPP ponuky..

@pristy27, prínos južnej časti D4 je väčší ako servernej. Radšej nech sa nič za takú cenu nestavi! Raz sa to opäť podarí vyhrať nad lobistami takže je tu nádej, že sa dielo postaví za zlomok ceny PPP (ako to bolo napr. v prípade Višnového... počítam aj to čo bude preplatené z EÚ príspevku, veď aj to sú naše dane). Chcem vedieť či by si kúpil dom/byt, ak by si niekde bývať potreboval. Vedel by si že sused kúpil za bežnú cenu 100-150 tis. a Ty by si identický mohol kúpiť za 400-600tis. plus úroky? Ja by som v tomto prípade radšej doživotne býval v podnájme za 500-700-1000€.

Ak by sa akože PPP započítali do štátneho dlhu, tak by červené prasce nemali čo vidlami prehadzovať.. Nech sa postaví D4 ako skutočné PPP, nech koncesionár vyberá mýtne 100€ za prejazd a príde si na rovnaké love ako plánuje!

Mostu Lafranconi a Sitina sa obávaš, našťastie globálny dopravcovia nie. Ak to nepôjde cez BA, pojde to cez BP alebo Brno, a keď nie tadiaľ tak Krakov alebo Prahu alebo vlakom, loďou... Doprava Senec - Aupark by nemala byť závislá na diaľnici.

PS: Aj dnes som stál pred Lafranconi, ale to neznamená že si nechám zapredať obličku.

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 14. Okt 2015 20:49
od peterle
To som naozaj nepostrehol a ani nemohol, lebo nič z toho na tunel o ktorom je reč neexistuje.

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 14. Okt 2015 21:42
od Vlados
aha, neuviedol som "ako to bolo pri Višňovom" (podobne to bude aj pod Karpatmi).

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 15. Okt 2015 07:52
od pristy27
Vlados napísal:@peterle, asi si nepostrehol rozdiel medzi vysúťaženou cenou, štátnou expertízou a stavebnými nákladmi PPP ponuky..

@pristy27, prínos južnej časti D4 je väčší ako servernej. Radšej nech sa nič za takú cenu nestavi! Raz sa to opäť podarí vyhrať nad lobistami takže je tu nádej, že sa dielo postaví za zlomok ceny PPP (ako to bolo napr. v prípade Višnového... počítam aj to čo bude preplatené z EÚ príspevku, veď aj to sú naše dane). Chcem vedieť či by si kúpil dom/byt, ak by si niekde bývať potreboval. Vedel by si že sused kúpil za bežnú cenu 100-150 tis. a Ty by si identický mohol kúpiť za 400-600tis. plus úroky? Ja by som v tomto prípade radšej doživotne býval v podnájme za 500-700-1000€.

Ak by sa akože PPP započítali do štátneho dlhu, tak by červené prasce nemali čo vidlami prehadzovať.. Nech sa postaví D4 ako skutočné PPP, nech koncesionár vyberá mýtne 100€ za prejazd a príde si na rovnaké love ako plánuje!

Mostu Lafranconi a Sitina sa obávaš, našťastie globálny dopravcovia nie. Ak to nepôjde cez BA, pojde to cez BP alebo Brno, a keď nie tadiaľ tak Krakov alebo Prahu alebo vlakom, loďou... Doprava Senec - Aupark by nemala byť závislá na diaľnici.

PS: Aj dnes som stál pred Lafranconi, ale to neznamená že si nechám zapredať obličku.


K tomu Visnovemu mas pravdu v tom, ze vysutazena cena je polovicna voci expertize ale hodnotil by som to radsej az ked sa to dostavia ak sa do dostavia a tiez ako to bude postavene...
Ale v kazdom pripade sa s jeho vystavbou nikto neponahlal lebo cena podla expertizy bola naozaj vysoka. Z priebehu vystavby som, ale trosku skepticky a uvidime ci nebudu tiez nejake dodatky.
Tunel Karpaty je ale planovany az 10 Km dlhy, cize este asi o 2 Km dlhsi, cena stavebnych nakladov bude teda este vyssia, aj ked geologicke pomery by mali byt lepsie.

Co sa tyka ale aj tejto severnej a aj juznej casti na tento obchvat nebudes nikdy moct vyuzit eurofondy, cize cakanie je uplna hlupost. A niekde som cital ze najdrahsia dialnica je ta nepostavena...
Uplne sa s tymto stotoznujem. Junckerov fond je tiez nepouzitelny takze ti ostava iba statny rozpocet alebo nejaka forma statnej akciovky s vkladom z inych zdrojov.
Ty uz vies teraz cenu co nas to bude stat? Chcel by som ta upozornit ze toto je cena statnej expertizy, vysutazena moze byt aj o dost nizsia ako pri Branisku, aj ked tomu osobne az tak moc neverim.
K tej tvojej teorii s podnajmom si treba pozriet vily v okolo Ciernej vody, Rusoviec a podobne. Ludia sa niekedy neuspokoja s podnajmom ;)

Globalny dopravcovia sa neobavaju nikdy nicoho, lebo ich to nezaujima...
Staci si pozriet ake masy kamionov chodia po D2. Zda sa mi ze v poslednej dobe asi aj kvoli kontrolam v Rakusku na hraniciach sa ich pocty trochu zvysili.
Ale uvidime ked D4 postavaju a teda ak ju postavaju...
Ta tvoja teoria s presmerovanim dopravy nejako ale nefunguje. Preco teda tie kamiony stoja aj tak na Pristavnom moste v zapche a nejdu cez tu tvoju Budapest alebo Brno? Nie som si uplne isty ako sa kamion dostane z Budapesti alebo Viedne do Krakova.
Suhlasim s tebou, ze viacej by sa mohlo vozit vlakmi a lodami ale bohuzial sa nevozi.
Neviem ako inak by si chcel zo Senca do Auparku ist ak nie pod dialnici... Po Ivanku mas sice staru cestu a potom mozes kluckovat cez mesto, prest mostom Apollo a paralelne s dialnicou po Einsteinovej.
Ale pre kamion to asi nebude uplne vhodna trasa.

No a preco si stal na Lafranconi, ked sa toho ti tvoji globalni dopravcovia neobavaju?
Ale to ako som ja pisal nevyriesi ani D4, skor zhorsi, ale asi az casom.
Takze o svoju oblicku sa bat nemusis ;)

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 15. Okt 2015 08:57
od rastislav5
Ja to vidim takto:

1. Obchvat a R7 vyriesi len malu cast problemov s dopravou v Bratislave. Ak sa podari vysutazit dobra cena (tu som ale na zaklade nedavnych tendrov skepticky), postavme ho, ale inak by sme sa mali zamysliet, ci sa za tie peniaze neda Bratislave pomoct ucinnejsie. Okrem toho ak bude cena prilis vysoka, nezostane na dolezite projekty inde na Slovensku.

2. Ocakavania, ze obchvat vyrazne zlepsi dopravu, su naivne. Niekde ju dokonca zhorsi (viac aut privedenych do Bratislavy z R7 bude viac zapchavat cesty vzdialenejsie od obchvatu, napr. zapadnu cast mesta). Nemam presne cisla, ale prognoza poctu automobilov na cestach v Bratislave je rastuca. Rastie nielen pocet automobilov ale aj pocet km najazdeny automobilom za den. Hlavnymi dovodmi su pohodlnost, slaba MHD, klesajuca spotreba aut, nizke ceny benzinu, stupajuce mzdy, financne nastroje ulahcujuce kupu auta (napr. Skoda Rapid sa da kupit na operativny leasing za 200 eur mesacne - to si moze dovolit velka cast bratislavcanov) atd. Odhadujem ze kym sa obchvat postavi, doprava sa natolko zhorsi, ze otvorenie obchvatu ju vrati len do stavu aky priblizne pozname dnes (niekde to bude samozrejme lepsie, niekde horsie). Samozrejme bez obchvatu by to bolo horsie, ale obchvat nebude znamenat zlepsenie, len odlozenie problemu o par rokov.

3. Bratislave by sa dalo trochu pomoct odklonenim tranzitnej dopravy. Podla mapy TEN-T http://ec.europa.eu/transport/themes/in ... -pl-sk.pdf (posledna mapa c. 6.4), odhadujem, ze velka cast tranzitujucej dopravy prechadza cez 5 velkych uzlov - Budapest, Vieden, Brno, Katowice/Krakow a Kosice. Z tychto uzlov pokracuje dalej roznymi smermi (alebo z roznych smerov vstupuje do tychto uzlov). Patuholnik uzlov tvori vnutri mriezku dopravy, ktora prechadza Bratislavou. Je to 5 relacii: Budapest-Brno, Budapest-Katowice, Vieden-Katowice, Vieden-Kosice a Brno-Kosice. Odklonenie niektorych z tychto relacii je v rukach susedov a ich vystavby dialnic(najma Vieden-Kosice cez Madarsko, Vieden-Katowice cez Cesko a Budapest-Brno cez Rakusko), lebo Slovensko je male a Bratislava je umiestnena na jeho okraji, ale zostavajuce 2 relacie je mozne odklonit na nasom uzemi. Relacii Budapest - Katowice velmi pomoze dobudovanie tunela Visnove, ale dalej by sa malo investovat aj do strednej a juznej R3. Tym sa pomoze aj Bratislave. Podobne dobudovanie R6 Puchov - Lysa pod Makytou a dalej R49 na ceskej strane odkloni relaciu Brno-Kosice mimo Bratislavy (aj tu pomoze tunel Visnove a dalsie otvarane useky D1)

4. Vsetky horeuvedene navrhy su len ciastocnymi a slabymi rieseniami dopravneho problemu v Bratislave. Systemove riesenie zatial chyba. Nerozumiem, preco v doprave na Slovensku ale aj vo svete (az na vynimky ako napr. Singapur) stale dominuje socialisticky pristup, totiz ze v naroku na miesto na ceste sme si vsetci rovni bez ohladu na nase potreby. Pritom miest na ceste je obmedzeny pocet. Podnikatel vezuci tovar by podla mna rad zaplatil par eur za to, ze nemusi stat v zapche hodinu. Sice v luxusnom aute, ale rovnaku hodinu ako dochodca na skodovke vedla neho. V zapche su si rovni bez ohladu na to, aku cenu ma ich cas. Trpi tym mnoho oblasti, napr. ekologia, ekonomika atd.
Pritom ked uz sme v datovom veku a mame satelitne myto pre kamiony, nie je velky technicky problem rozsirit ho na vsetky cesty a vsetky auta a dynamicky menit cennik usekov podla vyskytu zapch. Ako dalsi krok by bolo potrebne vyhradit pruhy pre MHD, aby ti, ktori si nemozu dovolit cestovat autom v zapchach, mali moznost rychlo a lacno dostat sa do ciela.
Iste, riesenie nevyzera velmi popularne, ale ako sa spoplatnili parkoviska v centre, musi sa v buducnosti spoplatnit aj miesto na ceste. Ludia nebudu stracat cas v zapchach, no budu musiet zmenit aj svoje zvyky. Rozmyslia si, ci sa radsej neprestahuju kvoli praci na druhy koniec mesta (lebo to bude ovela vyhodnejsie ako kazdodenne cestovanie) a budu nakupovat vacsie nakupy v blizsich obchodoch, cezpolni odstavia svoje auta pred drahymi centralnymi usekmi a dalej budu pokracovat MHD atd. Z takehoto myta bude velky vynos, ktory sa moze pouzit na zrusenie spotrebnej dane z benzinu a nafty (ktora je tak ci tak v prichadzajucej dobe elektromobilov problematicka), takze dochodcovia na dedinach budu mat obcasne cestovanie autom dokonca vyhodnejsie ako v sucasnosti. Najdrahsie useky ukazu, kde sa statu oplatia stavat cesty. Verim, ze nejaka politicka strana si takyto alebo podobny kapitalisticky pristup k doprave osvoji a presadi, inak sa zapchy budu len zvacsovat a my tu na fore lamentovat.

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 15. Okt 2015 19:08
od Vlados
pristy27 napísal:K tomu Visnovemu mas pravdu v tom, ze vysutazena cena je polovicna voci expertize ale hodnotil by som to radsej az ked sa to dostavia ak sa do dostavia a tiez ako to bude postavene...
Ale v kazdom pripade sa s jeho vystavbou nikto neponahlal lebo cena podla expertizy bola naozaj vysoka. Z priebehu vystavby som, ale trosku skepticky a uvidime ci nebudu tiez nejake dodatky.
Tunel Karpaty je ale planovany az 10 Km dlhy, cize este asi o 2 Km dlhsi, cena stavebnych nakladov bude teda este vyssia, aj ked geologicke pomery by mali byt lepsie.

Co sa tyka ale aj tejto severnej a aj juznej casti na tento obchvat nebudes nikdy moct vyuzit eurofondy, cize cakanie je uplna hlupost. A niekde som cital ze najdrahsia dialnica je ta nepostavena...
Uplne sa s tymto stotoznujem. Junckerov fond je tiez nepouzitelny takze ti ostava iba statny rozpocet alebo nejaka forma statnej akciovky s vkladom z inych zdrojov.
Ty uz vies teraz cenu co nas to bude stat? Chcel by som ta upozornit ze toto je cena statnej expertizy, vysutazena moze byt aj o dost nizsia ako pri Branisku, aj ked tomu osobne az tak moc neverim.
K tej tvojej teorii s podnajmom si treba pozriet vily v okolo Ciernej vody, Rusoviec a podobne. Ludia sa niekedy neuspokoja s podnajmom ;)

Globalny dopravcovia sa neobavaju nikdy nicoho, lebo ich to nezaujima...
Staci si pozriet ake masy kamionov chodia po D2. Zda sa mi ze v poslednej dobe asi aj kvoli kontrolam v Rakusku na hraniciach sa ich pocty trochu zvysili.
Ale uvidime ked D4 postavaju a teda ak ju postavaju...
Ta tvoja teoria s presmerovanim dopravy nejako ale nefunguje. Preco teda tie kamiony stoja aj tak na Pristavnom moste v zapche a nejdu cez tu tvoju Budapest alebo Brno? Nie som si uplne isty ako sa kamion dostane z Budapesti alebo Viedne do Krakova.
Suhlasim s tebou, ze viacej by sa mohlo vozit vlakmi a lodami ale bohuzial sa nevozi.
Neviem ako inak by si chcel zo Senca do Auparku ist ak nie pod dialnici... Po Ivanku mas sice staru cestu a potom mozes kluckovat cez mesto, prest mostom Apollo a paralelne s dialnicou po Einsteinovej.
Ale pre kamion to asi nebude uplne vhodna trasa.

No a preco si stal na Lafranconi, ked sa toho ti tvoji globalni dopravcovia neobavaju?
Ale to ako som ja pisal nevyriesi ani D4, skor zhorsi, ale asi az casom.
Takze o svoju oblicku sa bat nemusis ;)

Nemyslel som čakať na eurofondy, ale vládu ktorá nebude budovať tento úsek cez PPP. To hodnotenie neplatí ak zaplatená cena je 15x, 10x a ani 5x drahšia ako je jej hodnota (ekonomická/spoločenská).
Iba odhadujem, smerácke PPP bude niečo ako mega lúpež.

Určite im to cez Prístavný most vychádza (časovo aj finančne) a čo im nevychádza smerujú inakadiaľ.
Na 30 km jazdu nie je potrebné mať diaľnicu.

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 15. Okt 2015 19:10
od ecce
A niekde som cital ze najdrahsia dialnica je ta nepostavena...


Co je, samozrejme, iba mentalna skratka pre ludi, ktorym sa bud neche ratat opportunity cost alebo to vysledok nevychadza v ich prospech. (Riesenie: Niekedy ano a casto nie.)

--

A ak sa bavime, z coho to financovat, treba si uvedomit, ze aj splatka PPP na urovni cca. 150 mil. eur pojde zo statneho rozpoctu. To znamena, ze sice o niekolko rokov dlhsie, ale da sa to postavit "z tych istych penazi". Vsak ked sa boja o vlastnu disciplinu, nech si spravia fond, kazdy rok don posielaju nejaku sumu, napr. 200m a nech sa z toho stavia mimo rozpoctu.

Mne by sa osobne asi najviac pacilo zacat stavat prve dva useky R7, v druhej faze Jarovce-D1 a v tretej D.-Raca. Most pod Karpatmi by som videl tak za 20 rokov, ked si vyriesime ine priority na Slovensku.

Urcite necakajme, ze to vyrazne zlepsi dopravu (staci si pozriet studiu k D4), mozno s vynimkou Biskupic a spol., aj ked tam sa to zasa moze o to viac upchavat v meste, takze ktovie, ci to pomoze aj vodicom stadeto. OVela dolezitejsie sa mi zda vymysliet nejake riesenie pre Pristavny most.

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 15. Okt 2015 19:14
od PK
Rastislav:
rovnost na ceste je z jednoducheho dovodu, cas vsetkych je rovnako drahy, jednoducho nemozes tvrdit, ze 80 rokov zivota nejakeho uspesneho podnikatela je vzacnejsich ako 80 rokov zivota ucitela. Riesenie zapch a zvysovania dopravy spoplatnenim a zvysovanim cien je blbost na n-tu. Sila ekonomiky je priamo umerna mnozstvu aut a kilometrom nimi prejdenych. Spoplatnovanie ciest je to iste ako keby si si sekerou sekol do nohy aby si nebezal prilis rychlo...
Mozes si vybrat ci sa vydas cestou restrikcii, zakazov a vypalovania penazi, alebo vytvorenie pouzitelnych alternativ. Poviem ti do druheje ten spravny pristup. Ludia potrebuju jazdit a budu jazdit, to pekne vidis na tom, ze premavka v Bratislave je rovnaka ci benzin stoji 1,2 Eura alebo 1,6 Eura. Ak spoplatnis cesty dosiahnes len to, ze ludia budu platit za cesty viac a tieto peniaze budu chybat inde v ekonomike. Ludia radsej zaplatia viac za auto a odpustia si nejake obedy v restauracii, alebo nejaky relaxacny pobyt. Takto mozes zvysovat ceny za auto az do momentu, ked ludia obmedzia takmer vsetko ostatne a vsetky peniaze budu davat do auta. A mas pekny kolaps ekonomiky.
Ak si myslis, ze peniaze vybrane za myto sa nejako rozumne prerozdelia tak to sa mylis, len budu znova drahsie PPP, znova drahsie stadiony a zopar novych vil postavenych v Karibiku.
Situacia s dopravou sa da vyriesit velmi jednoducho, akurat na Slovensku nie je zaujem, bacuje tu lobbing a zaujmove skupiny. Ak by to tak nebolo tak napriklad uz davno je vyriesena krizovatka v Ivanke pri Dunaji pri Metre, alebo kruhovy objazd na vstupe do Senca z D1.
D4 je momentalne nepotrebna. Co je potrebne v Bratislave je severny obchvat. Aby sa dalo dostat z D1 na D2 bez prejazdu Bratislavou. V tom momente by sa napor na terajsi obchvat znizil zo 100.000 aut/24h na 50.000/24h pretoze polovica aut co je nutena pouzivat terajsi obchvat by pouzila severny. Podobne by to znizilo aj samotny pocet aut v Bratislave, ked momentalne auta ktore chcu ist na sever Bratislavy musia prechadzat juhom. Tie by odtial zmizli.

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 15. Okt 2015 19:58
od ecce
Kolko aut si myslis, ze ide z D1 na D2?
Pre info, tunel Karpaty sa odhaduje za 20 rokov tusim 20k aut.

Re: D4 všeobecne

OdoslaťOdoslané: 15. Okt 2015 21:01
od Kanky
Vlados napísal:Na 30 km jazdu nie je potrebné mať diaľnicu.

Bratislava potrebuje obchvat, ktory mal uz davno stat namiesto terajsieho D1+D2 prietahu mestom, ktory nikdy nemal byt dialnicou a vlastne uz ani nikdy nebude