Otázne čo si predstavuješ pod pojmom cesta I.triedy. Ak máme prihliadnúť na to, ako má vyzeráť skutočná cestná komunikácia prvej triedy, tak odrazu narážame na dosť závažný problém, a to je samotný rozsah rekonštrukcie súčasnej I/9. Jednoduchým projektom by som to teda určite nenazýval. Cesta prvej triedy totiž nie je len o výmene asfaltového povrchu. Ono v porovnaní s tým, čo všetko je tam treba spraviť, to až tak megalomanský projekt (R2) vlastne ani nie je.. Hlavne z pohľadu vodičových nervov je lepšie budovať paralelu, ako rekonštruovať cestu v megalomanskom rozsahu a obmedziť na nej premávku počas reko do jednoho pruhu pri súčasných intenzitách. Vezmi si čo dokázal spraviť 1km reko pri Trenčianskych Miticiach. A čo to asi tak spraví, ak nedajbože podobnú vec rozbehneš na viacerých miestach súčasne..
Ale pekne po poriadku. Dajme tomu, že vypustíme obchvat Drietomy, ktorý, a ruku na srdce, aj keď je potrebný, ešte nejaký čas vydrží. Dostávame sa ale k prvému (zďaleka nie jednoduchému) problému. Numero uno: rekonštrukcia 11 kilometrového havarijného stavu betónky od Drietomy po Mníchovu Lehotu vrátane poškodeného mosta ponad Biskupický kanál a minimálne dvoch problematických križovatiek (II/507 Trenčianske Stankovce a Trenčianska Turná).. A môžeme pokračovať ďalej. Trenčianske Mitice, Svinná a okolie.. okrem nevyhovujúcich šírkových parametrov, chýbajúcich odbočovacích a pripájacích pruhov tu máme havarijný až katastrofálny stav samotného cestného telesa (nenarážam ani tak na výtlky ako na tie prepadliny, zosuvy a vyjazdené koľaje) a taktiež chýbajúce obchvaty (tiež sa im tam nežije asi dva krát príjemne, keď im od rána do večera hučia kamióny pod oknami a skrz všetku premávku, chýbajúce chodníky či priechody sa musia šuchtať popri ceste alebo čakať 10 minút, než budú môcť prejsť na druhú stranu). A jedeme dál. Cesta kupodivu ubieha zo dve minútky relatívne pohodovo, až kým nenarazíme na chýbajúci pruh pre pomalé vozidlá v stúpaní na Bánovskú rovinku pri motoreste Delta. Tu už kde-tu vidieť náznaky stavebného ruchu na úseku R2 Ruskovce - Pravotice.. a aj keď malo byť už dávno hotovo, počkáme si až do septembra. Zatiaľ si musíme prejsť cez Ozorovský tankodrom a poctivo vyčkať 15-20 minút v Bánovských zápchach. Co dál? No predsa stúpanie pri Brezolupoch. To že tam osadíme uprostred kopca značenie obmedzujúce mpr na 70 km/h (aby sa nám náhodou nezdalo, že tie kamióny chodia príliš pomaly), ešte neznamená, že nám tu nechýba rozširujúci pruh v stúpaní pre pomalé vozidlá. Tá 70tka je tam inak skutočne výborná. Nie že by som ju nechcel dodržiavať, ale keď mám počas 9 z 10 prejazdov týmto úsekom pred sebou kamión (ktorý ide nanajvyš 30 km/h za hodinu) tak sa to proste nedá a musím sa veselo šuchtať za ním. To isté samozrejme platí pre obdobné úseky pri Hradišti a na Brezine pri Novákoch. Obzvlášť teda pre tie Nováky. Tam je to niekedy extrém. Ocitnúť sa uprostred kilometrovej kolóny, musieť zastaviť uprostred kopca a radiť jednotku na ceste prvej triedy, to sa môže stať skutočne iba na Slovensku..
Aby som to skrátil, cestou do Prievidze tu máme ešte nejaké "drobné" bodové závady, ďalšie problematické a nehodové križovatky (napr. II/579 Hradište, III/1772 Nitrianske Sučany, II/574 Majer - odbočka Nitrianske Rudno), nevyhovujúce šírkové parametre a chýbajúce obchvaty (Hradište, Dolné Vestenice).
Mal som dojem, že si písal o normálnej ceste I.triedy (viď. napr. I/50 u našich Českých bráškov). Ak tomuto ale hovoríš jednoduchý projekt, tak neviem.. Buď počas cestovania zámerne privieraš oči pred realitou, alebo som asi niečo zaspal, pretože v porovnaní s tým, čo na tomto úseku treba spraviť, nie je západná R2 ani zďaleka tak megalomanský projekt, ako sa môže na prvý pohľad zdať..