Stránka 1 z 1

Staci jedna dialnicna spolocnost na Slovensku?

OdoslaťOdoslané: 19. Jan 2006 19:27
od Adaios
Vo vyspelych statoch Europy uz sa pristupuje k dalsim krokom ako viac priblizit dialnice firmam tak aby mal stat menej zodpovednosti, konkretne vlady predavaju alebo planuju predat podiely svojich dialnicnych spolocnosti. Naposledy to bolo Francuzsko ktore tak ziskalo 15 mld. EUR a za podmienok garancie dalsej vystavby a udrzby dialnic je to velmi dobry sposob ako ziskat peniaze a zaroven si ponechat nejake akcie na ziskavanie dividend.

Na taketo kroky vsak najprv treba aby dialnicna siet bola v takomto state rozdelena medzi min. 2, idealne aspon 3 dialnicne spolocnosti.

Napriklad jedna by spravovala D1, D2 a D3. Dalsia D4, R1 atd. a dalsia dalsie RC - samozrejme ze sa to da rozdelit aj inak a je skor predpoklad ze predaj tychto spolocnosti by nebol skor ako za 20 rokov.

Nakoniec treba aj zdoraznit ze tym ze NDS, a.s. je sukromna akciova spolocnost tak sa pripravuje aj na variantu: predaj. Ak by bola napriklad predlzena atd. Aj ked ju zatial na 100% vlastni stat.

A pozitivny efekt vzniku viacerych dialnicnych spolocnosti je potom aj max. dobre hospodarenie a zdrava konkurencia.

V HR existuju 4 dialnicne spolocnosti.

Ja som sa rozhodol dat aj hlasovaciu otazku.

OdoslaťOdoslané: 19. Jan 2006 19:33
od aquila
urcite nie, kedze jedna aj druha spolocnost by bola statna. navyse pri km dialnicnic na slovensko to absolutne straca zmysel a uvazovat o nejakych economies of scale uz sa posuva do dimenzie sci-fi ;)

a s chorvatskom by som to vonkoncom neporovnaval ;)

OdoslaťOdoslané: 19. Jan 2006 19:52
od fh
Dosť pochybujem o potrebe ďaľšej,alebo viacerých diaľničných spoločností u nás. Sme malý štát, z Francúzskom neporovnateľný. A ani s Chorvátskom, vzhľadom na jeho obrovskú dopravu spôsobenú turizmom.
Malý trh, kde sa nie je moc o čo trhať. Ale opýtam sa. Čo v ČR ?Nie sú tam také úvahy?

OdoslaťOdoslané: 19. Jan 2006 21:27
od Adaios
Ked nie, tak nie. Ja som HR sem dal zamerne, pretoze je vidiet ze aj podobne velka krajina ma viac dialnicnych spolocnosti. Nemusi mat SR 4, stacia aj 2. :wink:

OdoslaťOdoslané: 23. Jan 2006 14:19
od B;
Kde by sa naslo dost odbornikov pre viacero NDS, ked je problem uz pri jednej ??
Toto prosim nemyslim plosne na celu NDS a viem, ze pocet odbornikov je >0

OdoslaťOdoslané: 23. Jan 2006 14:40
od Adaios
B; napísal:Kde by sa naslo dost odbornikov pre viacero NDS, ked je problem uz pri jednej ??
Toto prosim nemyslim plosne na celu NDS a viem, ze pocet odbornikov je >0


Nakoniec nemusia byt dialnicne spolocnosti statne. :wink:

OdoslaťOdoslané: 12. Júl 2006 23:47
od Koksolam
Napadlo ma, dat dva dialnicne spolocnosti, jednej severnu, druhej juznu vetvu po dobudovani nech si konkuruju.... :idea:

OdoslaťOdoslané: 13. Júl 2006 06:37
od Čavo
Mohlo by to byť zaujímavé, len ktorá by dostala úsek BA-TT? Jedine že by tá, čo by mala južnú mala aj R7, aby sa dostala do BA. :-)

OdoslaťOdoslané: 13. Júl 2006 14:31
od Dialniciar
Na Slovensku dnes stačí jedna diaľničná spoločnosť, pretože tu nie je rozsiahla diaľničná sieť a ani nebude v najbližšom období min. 10 rokov. Potom je možné začať o tom uvažovať. Pretože na to, aby ich bolo viac je potrebné, aby každá vlastnila nejaký úsek, ktorý už bude stáť a ktorý bude v zisku, teda nebudú vysoké náklady na jeho opravy atď. a okrem toho je nutné mať elektronické mýto min. pre kamióny, aby to bolo rentabilné. SR stavia diaľnice kvôli investorom, teda až ako druhý motív pre hospodárstvo SR, kým napr. Chorvátsko (HR) ho stavia priamo pre turistov, ktorý však tvoria 20-25% HDP v HR, takže HR má až 2 dôvody na to stavať diaľnice rýchlo a masívne.

Ja by som navrhol pre SR tri diaľničné spoločnosti, len by sa museli odstrániť tzv. "spoločné úseky" ako je ZH-ZV (R1, R2) alebo BB-ZV (R1, R3) alebo PO-KE (D1, R4).

Konkrétne kľudne nech má jedna spoločnosť D1 BA-KE a 1/2 profil D3. K tomu aj R5 a R6. Zostalo by jej modernizovať úsek BA-TT a investovať do nových povrchov na starých úsekoch a dostavať D1 KE-MI-hranice s UA a takisto výhľadovo dostavať druhý profil D3.

Ďalšia diaľničná spoločnosť by mohla mať napr. R1, R2, R7 BA-NZ a D4. Jej by zostalo opravovať povrch na D2, možno postaviť obchvaty okolo NR a BB na R1 a stavať ďalej R7 v smere na východ SR a dostavať (asi už rozostavanú) D4 a samozrejme riešiť R2.

Tej poslednej diaľničnej spoločnosti by som dal do správy D2, R3 a R4. Teda severo-južné prepojenie SR.

OdoslaťOdoslané: 13. Júl 2006 17:43
od Jarda
Myslím, že je rozhodně lepší jedna větší státem ovládaná společnost, než několik menších. Ale asi by nebylo špatné, kdyby některé plánované úseky byly svěřeny formou PPP soukromým koncesionářům.

OdoslaťOdoslané: 13. Júl 2006 21:46
od Koksolam
Jaroslav Štemberk napísal:Myslím, že je rozhodně lepší jedna větší státem ovládaná společnost, než několik menších. Ale asi by nebylo špatné, kdyby některé plánované úseky byly svěřeny formou PPP soukromým koncesionářům.


Stoji to podla mna na tom, kolko by stal kilometer "statnej" dialnice a kolko kilometer tej cez PPP. Skoda, ze uz nemame aspon jeden kompletny usek za sebou postavenu cez PPP a to by dalo aj predstavu ako by to slo cez PPP a ako by to ovplyvnilo mytne...
Neviem ale preco mam ten pocit, ze nova vlada nebude naklonena PPP. Skor si myslim, ze sa bude iny sposob financovania, uvery,pozicky :?:

OdoslaťOdoslané: 17. Jan 2007 16:22
od Dialniciar
Je dosť možné, že v ČR vznikne extra diaľničná spoločnosť na diaľnicu D3.

V SR tento návrh už raz bol, ešte za Mečiara, ten to vtedy zavrhol. Mohla by vzniknúť diaľničná spoločnosť, ktorá by prevádzkovala cestné ťahy D2, R1 a R2. Nevyhnutné by ale bolo aj tieňové mýto po dostavbe jednotlivých úsekov.

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2007 12:20
od Jurislav
Koksolam napísal:Napadlo ma, dat dva dialnicne spolocnosti, jednej severnu, druhej juznu vetvu po dobudovani nech si konkuruju.... :idea:


A ako by sa rozdelila R2?

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2007 15:12
od Honda
Jurislav napísal:
Koksolam napísal:Napadlo ma, dat dva dialnicne spolocnosti, jednej severnu, druhej juznu vetvu po dobudovani nech si konkuruju.... :idea:


A ako by sa rozdelila R2?


R2 je južná vetva. A člení sa na západnú a východnú.

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2007 18:55
od konstrukt
Na Slovensku by mohli založiť súkromnú diaľničnú spoločnosť a tá by podľa mňa hospodárila a stavala viac stavieb ako súčastná diaľničná spoločnosť.

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2007 19:17
od Honda
doprastavak napísal:Na Slovensku by mohli založiť súkromnú diaľničnú spoločnosť a tá by podľa mňa hospodárila a stavala viac stavieb ako súčastná diaľničná spoločnosť.


Ani by som nepovedal. Bez elektronického mýta by si nezarobila. A čo by mala stavať ? Musela by dostať do správy celú dialničnú sieť. A ešte si nie som istý či by to malo úspech. My nie sme Chorvátsko. A nikde v okolí nemajú viac dialničných spoločností - ČR má dokonca dialnice stále s ostatnými cestami spojené.

Dneska treba 200 miliárd Sk na dokončenie D1, R1 a D4. A to sú úseky, ktoré si na seba zarobia tým, čo spoja. Kamión z KIA zaplatí vždy nech bude stáť km kolko chce. Lenže dialnice dneska vynášajú pár miliárd ročne a ešte treba odrátať nejakých 500 miliónov na údržbu a opravy. Mýto by možno spravilo dvojnásobok príjmov ale stále to neni na 200 miliárd Sk do 25 rokov.

Slovensko podla mňa nie je zaujímavá krajina pra takýto projekt. Keby sme boli ostrov tak možno ano lebo by sa tu nedala vybrať iná trasa. Ani nemáme také intenzity aby si na seba zarobili najdrahšie úseky a asi jedné čo by si na seba zarobilo je D1 po Žilinu a celá R1 a možno D4. A potom by si každá súkromná firma pýtala od štátu tieňové mýto.

Cez NDS malo mať v r. 2006 PPP na D1 v stavebných nákladoch 64-96 milárd Sk. Nemá ho. A PPP je správna cesta .. nezaložiť dnešné dialnice niekomu tretiemu a keď už platiť tak len za konkrétny úsek.

Nakoniec možno sa dopracujeme aj k tomu že niekdo sprivatizuje aj NDS.

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2007 19:51
od konstrukt
Honda napísal:
doprastavak napísal:Na Slovensku by mohli založiť súkromnú diaľničnú spoločnosť a tá by podľa mňa hospodárila a stavala viac stavieb ako súčastná diaľničná spoločnosť.


Ani by som nepovedal. Bez elektronického mýta by si nezarobila. A čo by mala stavať ? Musela by dostať do správy celú dialničnú sieť. A ešte si nie som istý či by to malo úspech. My nie sme Chorvátsko. A nikde v okolí nemajú viac dialničných spoločností - ČR má dokonca dialnice stále s ostatnými cestami spojené.

Dneska treba 200 miliárd Sk na dokončenie D1, R1 a D4. A to sú úseky, ktoré si na seba zarobia tým, čo spoja. Kamión z KIA zaplatí vždy nech bude stáť km kolko chce. Lenže dialnice dneska vynášajú pár miliárd ročne a ešte treba odrátať nejakých 500 miliónov na údržbu a opravy. Mýto by možno spravilo dvojnásobok príjmov ale stále to neni na 200 miliárd Sk do 25 rokov.

Slovensko podla mňa nie je zaujímavá krajina pra takýto projekt. Keby sme boli ostrov tak možno ano lebo by sa tu nedala vybrať iná trasa. Ani nemáme také intenzity aby si na seba zarobili najdrahšie úseky a asi jedné čo by si na seba zarobilo je D1 po Žilinu a celá R1 a možno D4. A potom by si každá súkromná firma pýtala od štátu tieňové mýto.

Cez NDS malo mať v r. 2006 PPP na D1 v stavebných nákladoch 64-96 milárd Sk. Nemá ho. A PPP je správna cesta .. nezaložiť dnešné dialnice niekomu tretiemu a keď už platiť tak len za konkrétny úsek.

Nakoniec možno sa dopracujeme aj k tomu že niekdo sprivatizuje aj NDS.
Súkromná spoločnosť, ktorej majiteľom je fizická osoba hospodári oveľa lepšie ako štátna spoločnosť. Súkromná spoločnosť by mohla vybudovať južný ťah a prevádzkovať ho, mohla by dostať samostatné úseku do správy a stavby napr. rýchlostné cesty a zaviesť na nich mýto a realizovať stavby súvisiace s RC. Ale to je iba môj názor.

OdoslaťOdoslané: 10. Feb 2007 19:54
od Honda
doprastavak napísal:
Honda napísal:
doprastavak napísal:Na Slovensku by mohli založiť súkromnú diaľničnú spoločnosť a tá by podľa mňa hospodárila a stavala viac stavieb ako súčastná diaľničná spoločnosť.


Ani by som nepovedal. Bez elektronického mýta by si nezarobila. A čo by mala stavať ? Musela by dostať do správy celú dialničnú sieť. A ešte si nie som istý či by to malo úspech. My nie sme Chorvátsko. A nikde v okolí nemajú viac dialničných spoločností - ČR má dokonca dialnice stále s ostatnými cestami spojené.

Dneska treba 200 miliárd Sk na dokončenie D1, R1 a D4. A to sú úseky, ktoré si na seba zarobia tým, čo spoja. Kamión z KIA zaplatí vždy nech bude stáť km kolko chce. Lenže dialnice dneska vynášajú pár miliárd ročne a ešte treba odrátať nejakých 500 miliónov na údržbu a opravy. Mýto by možno spravilo dvojnásobok príjmov ale stále to neni na 200 miliárd Sk do 25 rokov.

Slovensko podla mňa nie je zaujímavá krajina pra takýto projekt. Keby sme boli ostrov tak možno ano lebo by sa tu nedala vybrať iná trasa. Ani nemáme také intenzity aby si na seba zarobili najdrahšie úseky a asi jedné čo by si na seba zarobilo je D1 po Žilinu a celá R1 a možno D4. A potom by si každá súkromná firma pýtala od štátu tieňové mýto.

Cez NDS malo mať v r. 2006 PPP na D1 v stavebných nákladoch 64-96 milárd Sk. Nemá ho. A PPP je správna cesta .. nezaložiť dnešné dialnice niekomu tretiemu a keď už platiť tak len za konkrétny úsek.

Nakoniec možno sa dopracujeme aj k tomu že niekdo sprivatizuje aj NDS.
Súkromná spoločnosť, ktorej majiteľom je fizická osoba hospodári oveľa lepšie ako štátna spoločnosť. Súkromná spoločnosť by mohla vybudovať južný ťah a prevádzkovať ho, mohla by dostať samostatné úseku do správy a stavby napr. rýchlostné cesty a zaviesť na nich mýto a realizovať stavby súvisiace s RC. Ale to je iba môj názor.


Ja ti ho neberiem. Ja len že Slovensko nemá šancu kým to nefunguje v okolitých štátoch. :wink:

OdoslaťOdoslané: 18. Feb 2007 16:48
od Dialniciar
Chcem len upozorniť, že HR má síce 4 diaľničné spoločnosti, ale štát masívne investoval v rokoch 2000-2006 do diaľničnej siete aj sám aj cez PPP aj cez úvery. Samé sa tie diaľnice nebudú stavať len kvôli tomu, že sa administratívne vytvoria diaľničné spoločnosti.

Bez PPP alebo bez masívnej štátnej spoluúčasti o to žiadny investor neprejaví záujem.

OdoslaťOdoslané: 22. Sep 2009 23:03
od Tomáš
Vzhľadom na to že sme malý štát stačila by jedna spoločnosť, jedno mýto atď.

Re: Staci jedna dialnicna spolocnost na Slovensku?

OdoslaťOdoslané: 04. Okt 2010 19:40
od williams
jednoznacne u nas staci jedna spolocnost