Scotty napísal:Tvoj celkový pohľad je aký, lebo aj od toho sa dá dosť získať vývoj. Nechem ťa preceňovať, ale tá R3 alebo aj D1 a situácia v BA, tak to ti vychádza a zrejme máš veľmi veľa kontaktov nielen na ministerstve.
To je teda len dobre a ešte lepšie je, že sem prispievaš.
Môj názor na RC R7 nemá takmer žiaden vplyv, ale ja nie som za výstavbu tejto RC skôr než bude dokončená D1, D3, R5, R1, R4 (KE-Milhosť), obchvaty na R2 (ZV-KE), obchvaty na R3 od DK-Poľsko a vyriešené v súčasnosti avizované dopravné zámery v meste BA. Okrem toho je nevyhnutné ešte pred kompletnou výstavbou R2, R3, R4 a R6 vyriešiť obchvaty okolo krajských miest ako TT, NR, BB či PO.
RC R7 by mala byť začatá čo sa stavebných prác týka až potom. Dovtedy sa môže pripraviť dokumentácia, vykúpiť pozemky, resp. pripraviť ich majetkovo-právne vysporiadanie a prípadne pripraviť aj rozpočet na túto RC, t.j. nielen koľko bude stáť, ale aj z čoho by sa mala postaviť. A kto by ju mal stavať. Toto sú zásadné otázky, pretože, keby sa plnili cca. pred 5 rokmi, tak už dnes sa mohli postaviť D a RC za viac ako 12 mld.sk aj pri tých plánovaných (a takmer nikdy nesplnených) rozpočtoch na výstavbu diaľničnej siete na Slovensku.
Môje dôvody, prečo by som staval R7 ako poslednú:
Nie je to len preto, že je navrhnutá ako posledná, pretože by sme sa mohli baviť aj o iných RC, ktoré nie sú až také nevyhnutné ako napr. R6 (určite je potrebnejšia R1). Podobne D4 nie je taká dôležitá ako D1.
R7 má aj viacero navrhovaných trás, ale tá základná je BA-DS-NZ-LV-..., takže tohoto by som sa držal aj ja. Najčastejšie argumenty pre výstavbu R7 sú podpora južných okresov, južné Slovensko, regióny s vyššou nezamestnanosťou. To je všetko pravda. Ale sú tu regióny, ktoré majú ešte "väčšiu" pravdu. Okrem toho sú tu argumenty, ktoré sú zavádzajúce a klamlivé, predovšetkým vychádzajú od istej národne orientovanej politickej strany, ktorá pôsobí najmä na juhu SR.
1. Hovoriť o tom, že SR stavia len akýsi severný ťah a na ostatné Slovensko sa zabúda nie je pravda, pretože sa stavia aj R1+R2 (ZV-KE), čo je južný ťah. Hovoriť, že D1 v smere od TT-ZA-CA-... je len vedľajší medzinárodný koridor a že neďaleko už ide tiež paralelná diaľnica (ČR) je veľmi zlý argument, pretože po výstavbe R7 sa táto RC dostáva na takú istú úroveň ako D1 na spomínanom úseku, t.j. v Maďarsku tiež ide súbežne diaľnica. Avšak narozdiel od D1, R7 by takáto bola v celom svojom úseku.
2. Povedať, že diaľničná sieť je na to, aby podporovala rozvoj regiónov, aby znižovala nezamestnanosť, je pravda. Takisto aj tranzitnú dopravu. Ale niekoľko faktov. SR má na severe SR 80% všetkého priemyslu (bez BA) a na juhu SR, teraz myslím oblasť pri RC R7, je rozvinuté najmä poľnohospodárstvo. Kde je treba postaviť diaľnicu? Je jasné, že najprv priemyselné oblasti, čo je D1 a R1. Okrem toho, že je nezamestnanosť na juhu SR od 15-20%, je pravda, ale je aj na Kysuciach, Orave, Gemeri, Spiši, Hornej Nitre. Takže týmto smerom sa uberá diaľničná výstavba na Slovensku, a práve preto sa plánuje (tak ako aj iné RC) RC R7. A to, že medzi ZV-KE je vysoká nezamestnanosť, slabo rozvinutý priemysel a upadajúce poľnohospodárstvo, je katastrofou a v takejto lokalite už sama diaľnica jednoducho nepomáha.
3. Okrem toho sa veľmi často sa uvádza, že na juhu SR je zle rozvinutá aj základná cestná infraštruktúra. To je pravda. Ale je zle rozvinutá aj v BB (predovšetkým oblasť okolo KA a VK), takisto sú zlé cesty v krajoch ako KE či PO. A naviac, na trase RC R7 v úseku BA-DS je podľa mňa kvalitná cesta I.triedy. A potom chýba spojenie medzi DS-NZ a je to zlé aj v smere na LV a tu je otázne pokračovanie a ďalšie napojenie RC R7. Robí sa síce projektová dokumentácia, ale tá sa môže zmeniť, kým sa začne stavať, príkladov z praxe je dosť (D1, R1, R3, R4, ...).
4. A ešte sa zvykne aj oponovať, že cestná infraštruktúra na juhu SR bude najlacnejšia, pretože je to nížina. A ja tvrdím a stojím si za týmto názorom, že najlacnejšia práve v tejto oblasti ani zďaleka nebude. Všetci (feroslav, ...) veľmi tvrdo kritizujete "megalomanské" mosty na D1. Ale v oblasti, kde sú rieky Malý Dunaj, Váh atď. nebude lacná ani len tá cesta I. triedy, nieto ešte RC. Isteže, RC R7 nebude drahšia ako D1, ale tie úseky, kde budú stavané mosty (a bude ich dosť), drahé budú takisto ako napr. v úsekoch TN-ZA. Možno o niečo lacnejšie, ale oveľa nie.
Takže výsledkom by boli 2 južné ťahy a úplne "odstavené" severné Slovensko, východné Slovensko a symbol SR, Tatry a okrem toho aj celá priemyselná zóna pri súčasnej D1 a nielen na nej.
Okrem toho, juh SR je dostatočne rozvíjaný z hľadiska jednotlivých obcí a poľnohospodárstva či turistického ruchu (termálne kupáliská).
Môj názor je len jeden, dostavať D1 za každú cenu čo najrýchlejšie (nie za každú cenu v SKK) aspoň po PP a je len logické, že potom aj po KE a následne po UA. Medzitým aj R1, D3, ...
Názor na R7 mám, aby sa okrem toho, že sa pripraví sama výstavba a zabezpečí sa všetko potrebné k tejto výstavbe, mala by sa postaviť cesta I. tr. medzi DS-NZ. Tá by totižto nielen pomohla rozvoju a doprave v tejto oblasti, ale aj tak by bola nutná, ak by sa mala RC R7 otvoriť a na obe stavby popri tejto trase peniaze naraz nebudú.