V Turci spoplatnili všetky hlavné ťahy, aj betónku Čítajte

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

V Turci spoplatnili všetky hlavné ťahy, aj betónku Čítajte

Odoslaťod paul0001 » 07. Jan 2010 14:44

V Turci spoplatnili všetky hlavné ťahy, aj betónku

Hoci sa blokáda na martinských čerpacích staniciach v pondelok minulého týždňa nekonala, väčšina oslovených turčianskych dopravcov petíciu Únie autodopravcov Slovenska podporila. Realitu s mýtnym systémom si mnohí ešte stále nevedia predstaviť.

MARTIN. Od 1. januára platia nákladní i autobusoví dopravcovia na cestách prvej triedy, diaľniciach a rýchlostných komunikáciích mýto. S touto povinnosťou, ktorá vyplýva zo zákona, nie sú vyrovnaní a Únia autodopravcov Slovenska pripravovala na 4. januára blokádu niektorých čerpaccích staníc na Slovensku.
Vodiči kamiónov sú zmätení

V Martine vodiči natankovali v minulý pondelok úplne bez problémov. Čerpacie stanice tu nikto neblokoval. Tunajší dopravcovia si myslia, že blokádou sa nič nevyrieši. Problémy a chaos okolo novinky na cestách však zdieľajú rovnako ako ostatní dopravcovia na celom Slovensku. „Registráciu už máme za sebou, síce na štyrikrát, pretože na jednu registráciu sa dali registrovať len dve autá. Zvoli sme systém predplatného," vysvetľuje Štefan Lahita z Dopravy MT. Samotný mýtny systém a spôsob platenia je pre nich ešte veľkou neznámou. Očakávajú veľa komplikácií. „Nikto nevie, odkiaľ pokiaľ sa platí. Svoju prvú cestu ešte nemám za sebou. Obávam sa, že sa bude platiť za úseky a nie za prejazdené kilometre. Myslím si, že s tým budú spojené ešte veľké problémy," uvažuje dopravca z Dubového Miloslav Daubner. Podľa únie je mýtny systém nepripravený a štát by mal jeho používanie ešte prerokovať a upraviť. Upozornila, že zavedenie mýta môže mať vplyv aj na ceny konečných produktov. Podľa premiéra Róberta Fica je však mýtny systém spravodlivý.
Ľudia budú preferovať novšie autobusy

Mýtny systém sa týka aj diaľkových autobusových dopravcov. SAD Žilina zatiaľ neplánuje v diaľkovej doprave zvyšovať cestovné. „Počkáme si na prvé faktúry za úhradu mýta," informovala nás hovorkyňa SAD Žilina Ivana Strelcová. S takouto taktikou súhlasí aj majiteľ spoločnosti Alessbus Dušan Kevický, ktorý jazdí najmä z Martina do Žiliny a zájazdovo na vybrané miesta po celom svete.

„Zvyšovať cenu cestovného zatiaľ nebudem, pretože som sa na mýto dostatočne pripravil. Máme takmer nové autobusy, ktoré patria do do ekologických tried, to znamená, že ani poplatky za jednotlivé kilometre nie sú také vysoké. Z Martina do Žiliny a späť ma to stojí 1,40 €. Do Prešova a späť je to už 23 €," hovorí D. Kevický, ktorý má svoju prvú skúsenosť s mýtom už za sebou. „Funguje to normálne. Keď sa vodič dostane na spoplatnený úsek, družica ho zaznamená a palubná jednotka v aute zapípa, vtedy začína rátať kilometre a pri každej križovatke pípne znovu a v prípade, že zídete zo spoplatnenej cesty, ďalej vám kilometre už neráta," vysvetľuje dopravca.

Autobusová spoločnosť MT Lines už bola nútená cenu cestovného zdvihnúť o desať percent. Táto spoločnosť má linky z Bratislavy do Košíc a naspäť, po spoplatnených úsekoch jazda takmer v kuse. „Po prvom mesiaci si však ešte budeme musieť urobiť poradu a zvážiť, či to zvládneme, alebo budeme musieť zvýšiť cestovné ešte viac," infomoval nás majteľ spoločnosti Ivan Lamoš. „Vo vozovom parku máme aj staršie karosy aj novšie autobusy, takže emisné triedy sú rôzne, ale dopady mýta ešte len zisťujeme a zbierame skúsenosti od jednotlivých šoférov," vysvetľuje I. Lamoš.
Potraviny zatiaľ nezdražejú

Azda najhorší dopad, ktorý sa bude týkať všetkých ľudí, môže mať mýto na všetkých dopravcov a zásobovačov obchodov s potravinami. Autodoprava MPH, ktorá rozváža pečivo z najväčšej a najstaršej pekárne v Turci, Pekárne Hruška, má na mýto rovnaký názor ako v únii. „Petíciu sme podporili, pretože mýtny systém sa nám zdá nepripravený a samotné platenie za kilometre je neprehľadné a nedá sa bezprostredne skontrolovať," hovorí majiteľ Autodopravy MPH Raimond Reištetter. „Navyše, veľmi nás mrzí, že spoplatnili aj panelovú cestu do Turčianskych Teplíc, ktorá nám roky ničí autá. Každý, kto môže, ju obchádza cez Príbovce a oni ju spoplatnia," rozhorčuje sa dopravca. Na otázku, či budú musieť pristúpiť k zdražovaniu svojich služieb, odpovedal optimisticky. „Zatiaľ sa snažíme hľadať také riešenia, ktoré by neviedli k takýmto záverom. Napríklad smerom na Žilinu sme vymenili auto nad 3,5 tony za obyčajné osobné auto a podobne," hovorí R. Reištetter.
Prímestské cestovanie závisí od kraja

Mýto logicky oplyvňuje aj prímestské autobusy, ktoré tiež jazdia po spoplatnených úsekoch. SAD Žilina za rok na linkách prímestskej dopravy prepraví asi 28 miliónov cestujúcich, z toho 50 percent z nich si kupuje zľavnené cestovné. Či sa ceny cestovného zvýšia, alebo ako mýto zasiahne zľavnené cestovné, o tom rozhodne Žilinský samosprávny kraj. Dôvod na paniku však zatiaľ nie je. Ako nás ešte v posledných dňoch minulého roku informovala hovorkyňa ŽSK Zuzana Muchová, kraj zatiaľ so zdražovaním cestovného neuvažuje. Všetko sa ukáže až po prvom štvrťroku, kedy budú známe výsledky z prvých faktúr za mýto. Optimistickou okolnosťou pre náš kraj môže byť skutočnosť, že SAD Žilina má prevažne nové autobusy s priemerným vekom 3,63 roka. „Nové autobusy s motormi Euro 4 a Euro 5 sme kúpili len v minulom roku a oba tipy patria do výrazne zníženej sadzby mýta," potvrdila nám hvorokyňa SAD Žilina Ivana Strelcová.

štvrtok 7. 1. 2010 9:21 | Jana Kovalčíková

http://turiec.sme.sk/c/5180740/v-turci- ... tonku.html
paul0001
diskutujúci
 
Príspevky: 228
Obrázky: 12
Založený: 14. Aug 2008 13:22
Bydlisko: Brusel - Paris - Washington

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.