Vážny: Kto nechce mýto, nech si zvolí inú trasu

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Vážny: Kto nechce mýto, nech si zvolí inú trasu

Odoslaťod Dialniciar » 09. Jan 2010 15:01

Vážny: Kto nechce mýto, nech si zvolí inú trasu

Dopravcovia protestujúci proti novému mýtnemu systému, ktorí nedodržiavajú zákon o štrajku a spôsobujú problémy v plynulosti cestnej premávky, musia niesť za svoje konanie dôsledky, vyhlásil minister dopravy Ľubomír Vážny (na snímke).

"V prípade, že by to bol štrajk podľa pravidiel zákona o štrajku, vtedy mám úctu k zákonu a musím rešpektovať tento štrajk. Takýto štrajk zatiaľ nie je, je to len nejaký protest týchto dopravcov a na základe tohto protestu blokujú cestnú infraštruktúru. Ich zastavenie na ceste spôsobuje problémy v plynulosti premávky a budú voči ním vyvodené všetky dôsledky," upozornil minister v Sobotných dialógoch Slovenského rozhlasu.

Nemá ísť pritom podľa neho o použitie sily proti protestujúcim, ale ukladanie pokút za blokovanie premávky.

Nech si zvolia inú trasu
Vážny zopakoval svoje skoršie vyjadrenia, že proti mýtnemu systému neprotestuje absolútna väčšina z približne 70.000 dopravcov, ktorí sú v ňom registrovaní, ale len tí, ktorí zanedbali svoje povinnosti a nepripravili sa. "Všetci dopravcovia rešpektujú pravidlá hry, len niekoľko, 100, 200, možno 1000 to nerešpektuje. Mýto je nevyhnutná súčasť používania nadradenej dopravnej infraštruktúry, kto ju nechce používať, môže si zvoliť inú trasu," konštatoval.

Poplatky by mohli byť aj vyššie
Vyhlásil tiež, že nevidí priestor na zníženie sadzieb mýta, ktoré sú podľa neho s výnimkou susednej Českej republiky najnižšie spomedzi všetkých krajín, ktoré mýtny systém v Európe zaviedli.

Výška poplatku sa stanovuje na základe vzorca dohodnutého na úrovni Európskej únie (EÚ) s určitým povoleným rozpätím. "Nie je využitá maximálna miera, ktorú by sme na Slovensku mohli uplatňovať, ale je asi o 30 % nižšia," priblížil Vážny s tým, že mýtne poplatky dopravcov bežní občania v cenách tovarov a služieb ani nepocítia.

O problémoch je ticho
S týmto tvrdením však nesúhlasí opozičný poslanec a exminister dopravy Pavol Prokopovič (SDKÚ-DS). "Nikdy ste neprezentovali, ako sa to vypočítalo a aké tam bolo možné rozpätie. Občania a dopravcovia môžu mať pochybnosti, či sa nedalo ísť aj cenovo nižšie. Možno by bol výnos štátu nižší, ale dopad na občanov by bol určite nižší," zdôraznil.

Súčasný minister dopravy sa podľa Prokopoviča vyjadruje ako hovorca prevádzkovateľa mýtneho systému, keď vôbec nehovorí o problémoch a snaží sa obhajovať tých, ktorí súčasné problémy spôsobili. Napriek tomu však pravdepodobne jeho strana nebude iniciovať Vážneho odvolanie. "Nie je teraz dôvod ho odvolávať, nech ešte urobí tri-štyri také tlačové besedy ako urobil a odvolajú ho vlastní," myslí si Prokopovič.

Blokovanie hlavného mesta
Viac ako 100 kamionistov, za ktorých sa postavila aj Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), už od štvrtka blokuje Rožňavskú ulicu v Bratislave. Istý čas blokovali aj ďalšie cesty v hlavnom meste. Nespokojní dopravcovia požadujú zníženie spotrebnej dane z pohonných látok, cestnej dane, rozdelenie spoplatnených úsekov ciest na menšie časti a prerušenie prevádzky mýtneho systému o šesť mesiacov, kým sa neodstránia jeho nedostatky.

Po piatkovom večernom rokovaní vo Zvolene predstavitelia únie avizovali, že neustúpia zo svojich požiadaviek ani z pozícií, ktoré zaujali v Bratislave. Ochotní sú ale upustiť od svojich aktivít na ostatných miestach Slovenska do pondelkového rokovania s predsedom vlády Robertom Ficom. Minister dopravy podľa nich svojimi výrokmi na adresu nespokojných dopravcov urazil nielen ich, ale aj všetkých poctivých občanov.

http://hnonline.sk/ekonomika/c1-3978496 ... -inu-trasu
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.