Čína asfaltuje Poľsko

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čína asfaltuje Poľsko

Odoslaťod rbarat » 18. Okt 2010 10:58

Snaha ázijských stavebníkov presadiť sa na starom kontinente miestne firmy neteší

Politici majú diaľnice radi. Slúžia ako dobrá predvolebná téma, pri ktorej vedia hovoriť o naštartovaní ekonomiky, tvorbe pracovných miest a rozvoji regiónov. Opakujú, že bez kvalitnej cestnej siete investori do zaostalejších regiónov neprídu. Už menej pozornosti sa zvykne venovať tomu, koľko diaľnice stoja. A či projekty náhodou nie sú zbytočne predražené. V Poľsku sa rozhodli ísť na to úplne inak. V snahe ušetriť nechali časť diaľnice postaviť Číňanom.

Číňan v Poľsku

Poľsko s bezmála 40 miliónmi obyvateľov nemá v súčasnosti ani 900 kilometrov diaľnic. No do konca roku 2012 by ich už malo mať 1 800. Ako dodávateľa 50-kilometrového úseku diaľnice A2 spájajúcej Varšavu s Berlínom si Poliaci v medzinárodnom tendri vybrali čínsku štátnu stavebnú spoločnosť China Overseas Engineering Group Company (Covec). Je to prvý diaľničný kontrakt čínskej firmy v EÚ.

Európske stavebné firmy sa ozvali okamžite, čínskeho konkurenta obvinili z podliezania cien. „Neexistuje súkromná firma, ktorá by mohla konkurovať s Čínou,“ cituje nemecký denník Frankfurter Allgemenie Zeitung riaditeľa Európskeho združenia stavebného priemyslu (FIEC) Ulricha Paetzolda. Čínska firma údajne ponúkla o 40 percent nižšiu sumu, ako očakával poľský vyhlasovateľ súťaže. Oproti druhému v poradí bola cena ešte o štvrtinu nižšia.

Číňania si trúfajú postaviť 50-kilometrový rovinatý úsek za 320 miliónov eur. Len kvôli predstavivosti: investičné náklady v rámci rozbehnutého PPP projektu na výstavbu 51,5 kilometra diaľnice R1 do Banskej Bystrice predstavujú 915 miliónov eur. Pravda, ide o veľmi zjednodušené porovnanie, pri ktorom sa nezohľadňuje technická náročnosť stavby a geologické podmienky. Hoci spomenutý úsek R1 práve medzi extra zložité nepatrí.

Nemecké námietky

Podľa nemeckého denníka prebehol poľský tender z formálnej stránky v poriadku. Na stavbu nových úsekov diaľnice A2, ktoré majú mať spolu vyše 250 kilometrov, prispela úverom aj Európska investičná banka. No európski stavebníci poukazujú na to, že Covec je štátna firma. Takže Peking mohol jej účasť v tendri podporiť už iba preto, aby sa čínski stavebníci etablovali na lukratívnom stavebnom trhu v Európe.

Proti Čínanom v Poľsku hlasno protestovalo Spolkové združenie nemeckého stavebného priemyslu ZDB. Jeho zástupcovia sa obracali na domácich ministrov dopravy, hospodárstva i zahraničných vecí. Súťaž označili za škandál. „Považujeme za neúnosné prideľovať infraštruktúrne zákazky financované z verejných zdrojov čínskym štátnym firmám,“ stojí vo vyhlásení ZDB.

Združenie varuje, že Číňania vytláčajú z biznisu európske firmy, ktoré musia plniť všetky sociálne a ekologické požiadavky EÚ. Európski stavbári majú ťažké srdce na čínskeho konkurenta aj preto, že v Číne sa k stavebným zákazkám nedá jednoducho dostať. Bez založenia dcérskej spoločnosti, prípadne bez čínskeho partnera, to skrátka nejde.

Napriek protestom európskych firiem si Poliaci Číňanov pochvaľujú. „Rozhodli sme sa pre Covec pre najnižšiu cenu a schopnosť postaviť cestu načas,“ povedal pre Polish Market Online Marcin Hadaj z poľského generálneho riaditeľstva národných diaľnic a ciest. Diaľničný úsek by mal byť hotový včas na majstrovstvá Európy vo futbale, ktoré sa v roku 2012 uskutočnia v Poľsku a na Ukrajine.

Poľsko tiež odmieta obavhejnska firma prinesie so sebou množstvo subdodávateľov a vlastných stavbárov. M. Hadaj zdôraznil, že Číňanov vyberali aj pre ich sľub zapojiť predovšetkým poľských subdodávateľov a stavbárov. „Sme si istí, že poľské firmy budú mať teraz záujem svoje ceny znižovať a nie zvyšovať,“ citovala ho nemecká spravodajská televízia Deutsche Welle. Cenovú výhodu oproti európskej konkurencii vidí aj v tom, že Covec nepotrebuje na prefinancovanie stavby drahé úvery.

Poľské mýto

Poliaci začiatkom mesiaca uzavreli tender na elektronický výber mýta na svojich diaľniciach. Generálne riaditeľstvo diaľnic a ciest vyberalo z dvoch finalistov. Jedným bolo konzorcium MyToll, v ktorom sa stretli spoločnosti T-Systems, Satellic, Efkon, Strabag a regionálna investičná skupina Kulczyk Investments. V druhom zoskupení bol Kapsch TrafficCom, Durante Investsments a Texel.

Kým MyToll ponúkal satelitný systém, Kapsch prišiel s mikrovlnným systémom, ktorý predpokladá nutnosť postaviť množstvo kontrolných brán. MyToll navrhol cenou v prepočte 1,65 miliardy eur. Kapsch vyhral s ponukou 1,24 miliardy eur.

Víťazné konzorcium sa zaviazalo, že systém bude fungovať už 1. júla budúceho roka. Poliaci očakávajú, že do roku 2018 vďaka nemu zinkasujú vyše päť miliárd eur. Spoplatnenie by sa malo týkať nákladných áut nad tri a pol tony, Kapsch bude musieť postupne zaistiť výber mýta na 2 000 kilometroch diaľnic, piatich tisícoch kilometrov rýchlostných ciest a 600 kilometroch regionálnych ciest prvej triedy.

O zákazku na vybudovanie elektronického mýta prejavilo v Poľsku záujem pôvodne desať firiem. Hneď v prvom kole vypadlo napríklad IBM. Ďalej sa prepracovali aj spoločnosti známe zo slovenského mýtneho tendra. Vrátane zostavy s francúzskou spoločnosťou Sanef a Siemens, ktoré sú súčasťou slovenského víťazného konzorcia SkyToll. Nakoniec však štátnemu investorovi prišli iba dve finálne ponuky.

http://firmy.etrend.sk/firmy-nefinancny ... sko-2.html
rbarat
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 471
Obrázky: 3
Založený: 10. Jún 2005 12:15
Bydlisko: Ba

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.