Figeľ pripustil užšiu diaľnicu do Martina

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Figeľ pripustil užšiu diaľnicu do Martina

Odoslaťod duro_z_dediny » 23. Nov 2010 16:36

Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH) pripustilo, že diaľnica zo Žiliny do Martina môže byť užšia, ako sa pôvodne predpokladalo. Zodpovednosť za to však rezort pripisuje predchádzajúcemu vedeniu pod šéfovaním Ľubomíra Vážneho (Smer). Vážny upozornil, že užšia diaľnica môže byť jeden z dôvodov zatiaľ neobjasnenej 30–percentnej zľavy na výstavbu úseku, ktorú ponúklo konzorcium pod vedením nemeckého Hochtiefu. Figeľ naznačuje, že zľava je úspechom súčasného vedenia ministerstva.

Či akcia spočíva aj v užšej diaľnici, nechce ministerstvo podrobne vysvetliť, kým ešte s konzorciom prebiehajú rokovania. Vážny upozornil, že cesta sa má zúžiť z 26,5 na 25,5 metra. Rezort dopravy však oponuje, že užšiu diaľnicu odobril ešte samotný exminister. "To, o čom hovorí Vážny, je súčasťou prvého dodatku ku koncesnej zmluve s koncesionárom Žilinská diaľnica, ktorý predložil do vlády 21. januára 2010 a Ficova vláda ho aj vtedy schválila," uviedol Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy.

V dodatku je uvedené, že súkromník môže cestu zúžiť. Samotný exminister to nepopiera. Takýto ústupok koncesionárovi vraj urobil v záujme spustenia prípravných prác. Konečné rozhodnutie však podľa neho ešte nepadlo. "Defi nitívne odsúhlasenie nebolo vykonané v zmysle ostatných ustanovení koncesnej zmluvy, a taktiež nebola povolená zmena stavby pred dokončením," dodal Vážny. V stavebnom povolení by tak mala ešte stále ostať diaľnica so šírkou 26,5 metra.

Či sa cesta nakoniec zúži, bude závisieť od toho, či túto možnosť združenie firiem pod vedením Hochtiefu využije. A tiež, či mu to štát dovolí, súkromník to však v dodatku k zmluve povolené má. Takáto úprava by však mohla byť v rozpore s podmienkami samotnej súťaže a toho sa obával aj Vážny.

Ak by sa cesta nakoniec zužovala, podľa všetkého by sa o jeden meter zmenšil stredný deliaci pás. Namiesto pôvodných štyroch by po novom dosahoval tri metre. Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského pri zúžení stredného pásu, aby sa zachovala bezpečnosť cesty, je zase potrebné použiť inú, zrejme drahšiu, technológiu zvodidiel.

O akciovej ponuke Hochtiefu by malo ministerstvo dopravy otvorene prehovoriť v priebehu najbližších dní. Pravdepodobne v stredu má totiž minister Figeľ priniesť na rokovanie vlády dodatok k zmluve na diaľnicu. Podľa pôvodnej zmluvy, ktorú podpisoval ešte Vážny, mala výstavba a 30–ročná údržba cesty vyjsť na 8,5 miliardy eur.

Stavebníci združení v ďalšom konzorciu Slovenské diaľnice, ktoré malo pôvodne stavať inú súkromnú diaľnicu od Martina po Prešov, naznačujú, že cena zo Žiliny do Martina mohla byť nadsadená. Namietajú, že Figeľ ide stavať s Hochtiefom, ale ich úseku šancu nedal.

Vladimíra Kucejová | 23. novembra 2010 10:42
Zdroj: portál http://www.pravda.sk
http://spravy.pravda.sk/figel-pripustil ... nomika_p01
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.