Diaľnica pri Žiline zlacnela o 27 percent

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Diaľnica pri Žiline zlacnela o 27 percent

Odoslaťod miso » 26. Nov 2010 10:33

SaS neuspela s lobovaním proti pokračovaniu tretieho balíka PPP

Výstavba a prevádzka 30 kilometrov diaľnice D1 v treťom balíku PPP na trase zo Žiliny do Martina bude lacnejšia o 27 percent. Ministerstvo dopravy v rámci vyjednávania s koncesionárom dosiahlo zníženie ročnej splátky z doterajších približne 277 miliónov eur na 218,7 milióna eur. Súčasne sa podarilo presvedčiť SaS, aby neblokovala vyjednávanie o tejto zmluve. Potvrdil to dnes po koaličnej rade minister dopravy Ján Figeľ.

,,Predložím preto v stredu vláde návrh uzavrieť dodatok číslo dva k pôvodnej zmluve s koncesionárom o posunutí termínu na komerčné uzavretie,“ doplnil Figeľ.

Celková splátka má byť ešte nižšia, pretože sa započítajú znížené úroky. Ročná platba koncesionárovi by tak mohla klesnúť až pod 204 miliónov eur. Celkovo by tak Slovensko za túto diaľnicu zaplatilo o takmer dve miliardy menej, a to približne 6,5 miliardy eur počas 30-ročného splácania.

Partnerom vlády pre tretiu zmluvu PPP je koncesionárska spoločnosť Žilinská diaľnica, za ktorou je konzorcium vedené nemeckou firmou Hochtief. Súčasne však štát mierne ustúpil koncesionárovi tým, že predĺžil lehotu na jednotlivé úseky. Jednoduchšie úseky sa budú stavať namiesto 39 až 41 mesiacov a realizácia náročnejších úsekov sa predlžuje z 55 na 57 mesiacov. Reálne tak bude diaľnica medzi Žilinou a Martinom otvorená pre vodičov po piatich rokoch od momentu výstavby. Stavať by sa malo začať začiatkom leta budúceho roka. Žilina by tak dostala diaľnicu, ktorá ju odbremení od tranzitnej dopravy, v roku 2016.

Minister dopravy chcel predložiť návrh druhého dodatku na rokovanie vlády už tento týždeň, SaS to však zablokovala a požiadala, aby o téme dotiahnutia tretieho balíka PPP rokovali najprv koaličné strany.

SaS sa snažila presvedčiť ostatné politické strany, že ide o oveľa drahší balík z pohľadu výstavby ako bol prvý balík PPP, a preto mu netreba dať šancu na dotiahnutie, podobne ako sa rozhodlo pri prvom balíku PPP. Minister J. Figeľ to však odmietol a naznačil, že ide najmä o lobing slovenských stavebných firiem.

Čísla, na ktorých SaS dokazovala nevýhodnosť respektíve vysokú cenu tretieho balíka, pripomínali argumenty, ktoré vytiahli nedávno stavebné firmy zo skrachovaného prvého balíka PPP. Išlo najmä o cenu diaľnice za kilometer či celkové investičné náklady, ktoré boli podľa SaS vyššie pri treťom ako pri druhom balíku PPP.

Dôkazy SaS dokazujúce predraženosť tretieho balíka na základe porovnania s podobnými číslami pri skrachovanom prvom balíku PPP boli podľa ministerstva dopravy nezmyselné, neúplné a nepravdivé. ,,Prepočty robené spolu s poradcom ukazujú, že to boli veľmi nepresné alebo neúplné čísla a argumenty, jednoducho sa porovnávali hrušky s jablkami,“ doplnil Ján Kovalčík z inštitútu stratégie pri ministerstve dopravy.

Podľa Figeľa prišiel s iniciatívou predseda poslaneckého klubu SaS Jozef Kollár, ktorý však spolupracoval s Doprastavom, čo je jedna z ohrdnutých stavebných firiem z prvého balíka PPP. Kolár tvrdí, že poradcom nebol, ale spoluprácu s Doprastavom nevylúčil. ,,Podporujeme urýchlenú dostavbu diaľnic, ale myslíme si, že o takýchto významných a finančne náročných zmluvách by sa malo rokovať na úrovni koalície. Ešte treba doladiť niektoré detaily, ale po ich vyjasnení nevidíme dôvod, prečo tretí balík na vláde nepodporiť,“ vysvetlila hovorkyňa strany SaS Tatiana Tóthová.

Po páde prvého balíka PPP na diaľnicu od Martina po Prešov zostali tri najväčšie stavebné firmy na Slovensku bez práce. Ide o Doprastav, Váhostav-Sk a Inžinierske stavby Košice. Firmy sa snažia robiť kampaň proti tretiemu balíku, aby štát vycúval aj z neho. V novom tendri, či už formou PPP alebo klasickým verejným obstarávaním diaľničnej spoločnosti po úsekoch, by sa totiž spomínané slovenské firmy mohli uchádzať o výstavbu.

Výstavba diaľnic môže byť podľa ministra dopravy už čoskoro financovaná aj z druhého dôchodkového piliera. Minister práce Jozef Mihál (SaS) na rokovaní koaličnej rady predložil východiskový materiál na diskusiu o možnostiach využitia zdrojov z druhého penzijného piliera na financovanie výstavby diaľnic.

Tretí balík PPP Žilina – Martin:

· Ide o 30 km diaľnice a jeden privádzač

· vyše 10 km tvoria tunely

· vysúťažená cena za výstavbu a údržbu v súčasnej hodnote bola 4,2 miliardy eur

· stavebné náklady boli 2,3 miliardy eur, neskôr klesli na 1,99 miliardy eur

· po skončení vyjednávania J. Figeľa sú investičné náklady 1,61 milióna eur

· ročná splátka bola pôvodne 360 miliónov eur, neskôr klesla na 300 miliónov

· ročná platba aj po zarátaní zníženia úrokov bude okolo 204 miliónov eur

· Slovensko splatí počas 30 rokov asi 6,5 miliardy eur

· konzorcium firiem vedie nemecký Hochtief, v konzorciu sú aj rakúska Alpine Bau a Western Carpathians Motorway Investors Company a španielska spoločnosť FCC Construcción

© 2010 TREND Holding, spol. s r.o., 25.11.2010 / Jana Morháčová

Zdroj: portál http://www.etrend.sk
http://ekonomika.etrend.sk/ekonomika-sl ... rcent.html
miso
diskutujúci
 
Príspevky: 74
Obrázky: 88
Založený: 24. Apr 2010 20:02

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.