Stanovisko ministerstva dopravy k vyjadreniam Róberta Fica

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Stanovisko ministerstva dopravy k vyjadreniam Róberta Fica

Odoslaťod miso » 26. Nov 2010 18:52

Zlodej kričí: Chyťte zlodeja!

Bratislava, 26. október 2010 - Róbert Fico sa dnes – deň pred komunálnymi voľbami - opäť predviedol ako klamár, ktorý pre úspech vo voľbách urobí čokoľvek. A keď treba, pomôže mu vyhlásením aj Smeru blízke združenie Klub 500. Zľava, ktorú ministerstvo dopravy s koncesionárom Žilinská diaľnica vyrokovalo je v prvom rade o znížení investičných a prevádzkových nákladov koncesionára a marží financujúcich bánk. Ak pán Fico hovorí iné, zavádza.

Expremiér Fico kladie otázky, no predovšetkým on by mal odpovedať: Prečo cena za tretí balík, ktorú s koncesionárom dohodol Fico a Vážny, bola o 27 % vyššia ako tá, ktorú dohodol súčasný minister dopravy Ján Figeľ. Prečo minulá vláda podpísala tento extrémne predražený projekt? Komu a kam mali tiecť tieto peniaze, aké kšefty v tom boli? Prečo aj dnes predseda Smeru-SD namiesto odpovedí kladie otázky?

Nové vedenie ministerstva dopravy pod vedením Jána Figeľa zdedilo dve pre štát nevýhodné, výrazne predražené zmluvy s koncesionármi na vybrané úseky D1. Pri prvej sa koncesionár tučnej marže prisľúbenej Ficovou vládou nevzdal, pri druhej sa po ťažkých rokovaniach podarilo dosiahnuť výrazné zlacnenie.

Preto sa úseky z prvého balíka budú tendrovať nanovo a stavať oveľa lacnejšie za peniaze z eurofondov. Na ťažké úseky pri Žiline eurofondy nestačia a čo je ešte dôležitejšie, na nižšiu cenu výhodnú aj pre štát tu nakoniec pristúpil Ficovou vládou vybraný koncesionár. Najťažšie úseky diaľnice D1 postaví a bude 30 rokov udržiavať za podstatne nižšiu cenu.

Pán Fico a jeho exminister Vážny by mali Slovensku vysvetliť, prečo podpísali zmluvu s cenou o 27 % vyššou ako je súčasná nová ponuka vyrokovaná pod Figeľovým vedením. V koho záujme zaviazali daňovníkov splácať o 58,6 milióna eur (1,77 miliardy korún) viac, a to každý rok po dobu 30 rokov!

Figeľov tlak na zníženie ceny a opravu ďalších nevýhodných ustanovení koncesnej zmluvy priniesol úsporu, ktorej výšku si väčšina bežných ľudí ani nevie predstaviť. Na ilustráciu preto uvedieme, že dosiahnutá úspora je 35-násobkom celého ročného rozpočtu krajského mesta Žilina a dokonca 40-násobkom ročného rozpočtu Banskej Bystrice. Takéto enormné predraženie odsúhlasil Ficov kabinet a podpísal vtedajší minister Ľubomír Vážny. V prospech konzorcia zahraničných firiem.

Fico klame, že zlacnenie je výsledkom zúženia diaľnice o dva metre. V skutočnosti koncesionárovi umožnil zúžiť diaľnicu na 25,5 m už dodatok z januára tohto roka (podpísaný ministrom Vážnym), a to stále pri predraženej cene. Pod Figeľovým vedením sa dohodnutá šírka diaľnice nezmenila.

Fico tvrdí, že úspory sú výsledkom skracovania mostov. Takúto možnosť však pripúšťala už pôvodná koncesná zmluva (skracovať mosty mohol aj koncesionár 1. balíka a aj s tým počítal).

Fico klame, že ponúkaná zľava pri 3. balíku je výsledkom zlacnenia peňazí na finančných trhoch. Pravda je taká, že ak zostanú lacné až do momentu finančného uzatvorenia, bude to znamenať ďalšie zníženie ročnej platby (nad rámec už dohodnutej a prezentovanej zľavy). To augustová ponuka koncesionára pri 1. balíku PPP bola postavená takmer výlučne na zlacnení cez nízke úroky (ktoré už nie sú realitou), a teda v skutočnosti nezáväzná a nereálna (namiesto prezentovaných 190 mil. eur by v skutočnosti ročná platba predstavovala 260 – 280 mil. eur).

Róbert Fico sa dnes tvári ako ochranca všetkých Slovákov, ale bol to práve on a jeho vláda, ktorá chcela Slovákov cez predražené PPP projekty okradnúť. Očakávame, že Fico s Vážnym dajú jasnú odpoveď a nebudú nás kŕmiť klamstvami o zľavách a úrokových sadzbách v prvom balíku. Úrokové sadzby už niekoľko mesiacov rastú. Údajné zľavy v prvom balíku preto v skutočnosti neboli zľavami, ide teda o nezodpovedné klamanie slovenskej verejnosti pred voľbami. A to Fico dobre vie.

Fico a Klub 500 zavádzajú aj keď hovoria o poškodení slovenskej ekonomiky či o tom, že ministerstvo pripravilo o prácu tisícky ľudí, ktorí sa mali zamestnať vďaka prvému balíku PPP. Zrejme už zabudli, že aj v konzorciu na prvý balík boli nielen slovenské, ale aj zahraničné firmy. Áno, chceli využiť domácich stavbárov. Podobne je to však aj pri 3. balíku. Hoci v konzorciu sú iba zahraničné firmy, opakovane deklarovali, že v čo najväčšej miere využijú domáce kapacity a zamestnajú ľudí zo Slovenska.

Čas ukazuje, že augustové rozhodnutie ministerstva dopravy nepredlžovať agóniu 1. balíka bolo správne. Dnes NDS vypísala súťaž na dva úseky D1 pri Levoči, začiatkom budúceho roka vypíše ďalšie súťaže na väčšinu úsekov z pôvodného 1. balíka. Predpokladáme, že sa o zákazky pobijú najmä domáce stavebné firmy. Tisícky stavbárov teda budú mať čoskoro opäť prácu. Pritom vďaka zdrojom z eurofondov zaťažíme slovenských daňovníkov oveľa menším bremenom ako to plánovala vláda pod vedením R. Fica.


Martin Krajčovič, hovorca ministra dopravy

mobil: + 421 905 620 695

mail: martin.krajcovic@mindop.sk

Zdroj: http://www.telecom.gov.sk/index/index.p ... prm2=81294
miso
diskutujúci
 
Príspevky: 74
Obrázky: 88
Založený: 24. Apr 2010 20:02

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.