Sulík tlačí Figeľa k lacnejšej diaľnici

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Sulík tlačí Figeľa k lacnejšej diaľnici

Odoslaťod duro_z_dediny » 01. Dec 2010 01:41

SaS opäť zastavila rokovanie vlády o žilinskej autostráde, štvrtinová zľava sa jej máli.

Zhruba štvrtinová zľava na diaľničný obchvat Žiliny, ktorú vyjednal minister dopravy Ján Figeľ, nestačí. Myslí si to strana SaS, ktorá po druhýkrát zablokovala schvaľovanie projektu na úrovni vlády.

Chce ho totiž opätovne prebrať na Koaličnej rade. Opakuje sa tak scenár spred týždňa, keď strana po prvýkrát výhodnosť tohto projektu spochybnila.
Obrázok

Ako včera naznačil Ján Figeľ, žiada sa od neho výraznejšie zníženie ceny, ktorú si investor Žilinská diaľnica pýta za výstavbu aj za prevádzku diaľnice počas 30 rokov. Podľa poslednej ponuky je to 6,6 miliardy eur. "Líšime sa (s SaS, pozn. HN) v očakávaniach, či sa ešte dá samotný návrh zlepšovať, v pohľadoch na stavebné náklady, operačné náklady a takzvanú komerčnú cenu,“ potvrdil Figeľ.

Vyhlásiť nanovo

Termín Koaličnej rady zatiaľ vytýčený nie je. Ján Figeľ by nemal mať problém s podporou lídrov Mostu-Híd. Podľa hovorkyne Nory Czuczorovej do jeho kompetencie zasahovať nechcú. Figeľ tvrdí, že má aj podporu ministra financií Ivana Mikloša. "Aj minister financií a jeho ministerstvo je súčasťou procesu prípravy a bez základnej zhody medzi nami by som ani materiál do vlády nepripravoval.“

Poslanecký klub SaS by mal podľa poslanca Richarda Švihuru svoj postoj ešte predebatovať. Zatiaľ sa jeho poslanci vo svojich vyjadreniach rozchádzajú. Najmenej traja už otvorene povedali, že zákazku je najlepšie aj napriek zľavám zrušiť a prideliť nanovo. "Môj osobný názor je, že takáto veľká investícia by si zaslúžila namiesto dojednávania sa o zľavách normálnu súťaž,“ povedal včera poslanec Kamil Krnáč.

Peniaze môžu chýbať
Koaliční partneri si nerozumejú ani pri otázke, či Slovensko dokáže túto autostrádu postaviť aj inak. Podľa Figeľa sa to bez pomoci súkromného investora nedá. Ten má totiž tento 29-kilometrový úsek, ktorý posunie diaľnicu D1 od Žiliny až pred Martin, stavať "na sekeru“. Štát mu nebude platiť hneď po dokončení výstavby, ale v pravidelných splátkach za 30 rokov. Okrem toho sa nemusí starať ani o prevádzkové náklady či opravy, keďže tie má v rámci zmluvy na starosti tiež investor. Tento model
financovania sa nazýva verejno-súkromné partnerstvo (PPP). "Slovensko nemá ani toľko zdrojov štátnych a ani plánovaných európskych, aby bez formy PPP dokázalo rozvíjať celú prioritnú diaľničnú sieť,“ hovorí Figeľ.

Ak by štát túto zákazku konzorciu Žilinská diaľnica predsa len vzal, vyhlásenie a vyhodnotenie nového tendra by podľa Figeľa trvalo rok a pol. Cesta by sa tak nestihla postaviť v plánovanom termíne, ktorým je rok 2016, ale až v ďalšom roku.

Poslanci SaS však o jeho slovách presvedčení nie sú. "Za súčasného stavu by sa určite mala zvážiť možnosť
preverenia lacnejších spôsobov financovania,“ hovorí Krnáč.

Zľavám je koniec

Figeľ doteraz stavebné konzorcium Žilinská diaľnica dotlačil k zľave na stavebné práce z pôvodnej ceny 2 miliardy eur na 1,6. Znížil tiež cenu ostatných súčastí tohto kontraktu, ktorými sú prevádzka či údržba diaľnice počas 30 rokov. Na ďalšie zrazenie ceny sa podľa svojho vyjadrenia veľmi necíti.

"Očakávať, že toto je možné ďalej a bez limitov meniť, je spochybňovaním aj samotného koncesionára. Jeho čakajú ťažké rokovania s bankami na báze novej dohody,“ hovorí Figeľ.

Minister však pripúšťa ďalšie zníženie finančných nákladov na strane investora. Očakáva, že do 1. mája, kedy sa má rozbehnúť výstavba, zlacnejú bankové úvery. Celkové náklady štátu na tento projekt za 30 rokov by tak boli na úrovni 6,1 miliardy eur namiesto 6,6, ktoré pri súčasných úrokových sadzbách investor navrhuje.

Ján Kováč, 00:00 1. 12. 2010


Zdroj: HN, portál http://hnonline.sk
http://hnonline.sk/ekonomika/c1-4838468 ... j-dialnici
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 196
Založený: 18. Jún 2009 11:46

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.