J. Figeľ: Štát postaví diaľnicu pri Žiline lacnejšie

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

J. Figeľ: Štát postaví diaľnicu pri Žiline lacnejšie

Odoslaťod Andrej » 14. Dec 2010 19:33

J. Figeľ: Štát postaví diaľnicu pri Žiline lacnejšie
Z Ficovho sna o 150 km súkromných diaľnic pochovala vláda dve tretiny

14.12.2010 / Jana Morháčová

Tretia súkromná diaľnica plánovaná na trase D1 od Žiliny po Martin sa nebude realizovať. Pre Slovensko je príliš nevýhodná a drahá. Uviedol to dnes minister dopravy Ján Figeľ (KDH) v zdôvodnení, prečo zastavil v poradí už druhý diaľničný PPP projekt zdedený po predchádzajúcej vláde Roberta Fica.

Vyše 30-kilometrový úsek označovaný ako tretí balík PPP malo stavať konzorcium zahraničných firiem vedené nemeckým Hochtiefom. Po šiestich európskych a slovenských firmách z prvého skrachovaného PPP balíka tak košom od slovenskej vlády dostali ďalšie veľké stavebné firmy z Európy. Hochtief zatiaľ náhly krach rokovaní nekomentoval.

Oznámenie však prichádza v čase, kedy došlo k náhlemu obratu v niekoľkomesačnej zákopovej vojne ministerstva dopravy s koncesionárom skrachovaného prvého balíka PPP – spoločnosťou Slovenské diaľnice. V tomto konzorciu boli dve slovenské stavebné firmy – Doprastav a Váhostav-Sk, matka Inžinierskych stavieb Košice – francúzska spoločnosť Colas a tri ďalšie zahraničné spoločnosti.

Začiatkom septembra nechala vláda Ivety Radičovej ,,padnúť“ PPP projekt na 75-kilometrový úsek diaľnice D1 od Martina po Prešov. Napätie medzi kozorciom Slovenské diaľnice a vládou sa stupňovalo najmä potom, čo J. Figeľ žiadal od firiem nielen vrátiť dokumentáciu, ale aj odškodné 10 miliónov eur za neústretové počínanie. Firmy zasa rozpútali kampaň, že odstúpenie štátu od projektu bolo politickým revanšom. Súčasne sa snažili dôkazy o predražení projektu či neschopnosti zohnať peniaze vyvracať. Neboli však veľmi úspešne.


Minulý piatok však došlo k obratu o 180 stupňov a firmy sa s ministerstvom dopravy dohodli na urovnaní. ,,Ide o záverečnú bodku za prvým balíkom PPP,“ povedal Ján Kovalčík, šéf inštitútu stratégií pri ministerstve dopravy.

Dohoda je o tom, že ministerstvo nebude od koncesionára požadovať vyplatenie pokuty vo výške 10 miliónov eur a Slovenské diaľnice zase ustúpia od nároku na úroky z omeškania vzťahujúce sa na platbu za prípravné práce v objeme približne 355-tisíc eur. ,,Obidve strany sa súčasne zriekli akýchkoľvek nárokov v súvislosti s koncesnou zmluvou v budúcnosti," konštatuje sa v stanovisku rezortu dopravy.

Podľa J. Kovalčíka sa obe udalosti – pád tretieho balíka a rýchle urovnanie sporov v prvom balíku – navzájom neovplyvňujú. ,,Išlo len o časovú náhodu,“ tvrdí J. Kovalčík. Podľa informácií TRENDU však náhla zmena v správaní slovenských stavebných firiem mohla byť vyvolaná aj pádom tretieho balíka PPP. Firmy tak dostanú šancu zapojiť sa do súťaží o stavbu diaľnice na úsekoch od Žiliny po Martin.

Sen bývalého premiéra R. Fica, postaviť cez tri projekty 150 kilometrov súkromných diaľnic, tak nová vláda definitívne skresala na tretinu. Jediný aj skutočne realizovaný a naplnený PPP projekt prinesie vodičom kvalitnejšiu cestu v dĺžke 53 kilometrov na rýchlostnej ceste R1 od Nitry po Banskú Bystricu.

Diaľnicu zo Žiliny do Martina bude stavať štát z rozpočtu a eurofondov. ,,Hneď v budúcom roku začneme s výstavbou úseku, kde je vyše sedemkilometrový tunel Višňové,“ spresnil dnes J. Figeľ. Tunel sa bude stavať vyše päť rokov a podľa ministra by mohol byť dokončený v roku 2016. Preto stačí, keď štát dva priľahlé úseky rozbehne do jeden a pol roka, aby boli dokončené súčasne s tunelom a celá trasa mohla slúžiť vodičom. Financovanie tunela má byť zabezpečené z eurofondov.

Presun prostriedkov z deviatich operačných programov do programu Doprava má dosiahnuť až 400 miliónov eur. Celkovo to však nebude dosť ani na samotný tunel, ktorého cena sa odhaduje na približne 700 miliónov eur. ,,Podrobnejší plán financovania bude súčasťou strategického dokumentu o výstavbe diaľnic a ten bude pripravený do konca marca,“ spresnil J. Kovalčík.

Dva skrachované diaľničné PPP projekty v skratke

PPP1: diaľnica D1 z Martina do Prešova (75 km)

Najväčšia zmluva štátu o výstavbe a prevádzke diaľnic v histórii Slovenska mala investičnú hodnotu 2,4 miliardy eur. Vláda Roberta Fica ju uzatvorila na jar roku 2009. Postavenie vrátane prevádzky malo stáť štyri miliardy eur. Vrátane ceny peňazí malo Slovensko za diaľnicu zaplatiť 7,5 až 9 miliárd eur. Štát v septembri oznámil, že zmluva ,,zexpirovala“. Dôvodom bola predražená ponuka, manipulácia s posudkami výhodnosti a fakt, že koncesionár ani na šiestykrát nedokázal zabezpečiť financovanie projektu. Štát preplatil konzorciu pod názvom Slovenské diaľnice prípravné práce v hodnote 52 miliónov eur.

PPP3: Diaľnica D1 zo Žiliny do Martina (31 km)

Postavenie, 30-ročná prevádzku a údržbu necelých 27 kilometrov diaľnice a vyše štvorkilometrového diaľničného privádzača zazmluvnila vláda Roberta Fica v januári tohto roka. Investičná hodnota stavby 1,99 miliardy eur narástla pod vplyvom prevádzky a údržby na 4,2 miliardy a vrátane ceny peňazí na 8,6 miliardy eur. Súkromné firmy neskôr znížili ponuku o 27 percent, čo znamenalo pre Slovensko splátky v súhrne za 6,6 miliardy eur. Ešte koncom novembra ministerstvo dopravy tvrdilo, že o záverečnej dohode vyjednáva. Koaličná rada však v pondelok oznámila, že aj tento projekt nechá padnúť.

http://ekonomika.etrend.sk/ekonomika-sl ... ejsie.html
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.