Figeľ: Rýchlejšia výstavba nič nerieši

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Figeľ: Rýchlejšia výstavba nič nerieši

Odoslaťod miso » 15. Dec 2010 10:18

Minister dopravy Ján Figeľ zrušil výstavbu diaľnice zo Žiliny do Martina, ktorá sa mala začať stavať na jar 2011 za súkromné peniaze. Figeľ tvrdí, že diaľnica bude do jesene 2016, čo je o pol roka neskôr. Rýchlejšou výstavbou by sa však podľa neho bezpečnosť pre motoristov nezvýšila.

Ustúpili ste pri diaľnici požiadavkám strany Sloboda a Solidarita?
Vyhral skôr zdravý rozum a metóda, ktorú som od začiatku presadzoval ako najlepšiu. Doteraz však bola limitovaná skôr nepripravenosťou vládnej koalície na výraznejšie prerozdelenie európskych prostriedkov. SaS mala ako prvú otázku napríklad trasu. Či musí ísť diaľnica tak, ako je projektovaná, a samozrejme, či sa nedá aj ďalej zľaviť z ceny.

SaS vraj lobovala za Doprastav, ktorý už prišiel o diaľnicu z Martina do Prešova a takto sa bude môcť uchádzať o zrušený úsek?
Už otvorením prvého balíka, ktorý tvorila diaľnica medzi Martinom a Prešovom, sa umožnila súťaž všetkým zúčastneným, aj menovanému Doprastavu. Pri treťom balíku išlo o riešenie, ktoré bolo lepšie ako predtým zazmluvnené vládou Roberta Fica.

Z diaľnice zo Žiliny chcete už na budúci rok začať stavať tunel Višňové cez eurofondy. Zaradenie úseku do rámca financovania z eurofondov však zvyčajne trvá aj dva roky. Ako to chcete stihnúť za rok?
Zaraďovanie jednotlivých úsekov do takzvaných zásobníkov je zabehnutá procedúra. Nevidím problém pri úseku, ktorý je kľúčovou súčasťou odsúhlasenej národnej diaľničnej siete a zároveň súčasťou medzinárodného dopravného koridoru.

Na úkor čoho sa budú stavať diaľnice – zdravotníctva alebo školstva?
Zdravotníctva určite nie. Prerozdelenie by sa malo dotknúť operačných programov, v ktorých je slabé čerpanie. Toto je prostriedkom analýzy hlavne Úradu vlády, ktorý organizoval už štyri kolá rokovaní na úrovni ministrov aj expertov. Veľmi často sa napríklad hovorilo o neefektívnosti vynakladania prostriedkov niektorých projektov v informatizácii.

Konzorcium pod vedením nemeckého Hochtiefu, ktoré malo stavať diaľnicu zo Žiliny, zmluvu nijako neporušilo. Neobávate sa nejakých žalôb alebo pokút?
V tomto momente je to o ďalšom nepredlžovaní prípravy na realizáciu, z čoho vyplývajú, samozrejme, dôsledky vo forme potreby vysporiadať tento vzťah. Najväčšou pohľadávkou je vyplatiť realizované prípravné práce, ktoré predstavujú 42 miliónov eur bez dane. Na ne bola osobitná dohoda a sme pripravení o tomto sa dohodnúť.

V rámci zrušeného úseku je okrem tunela Višňové aj tunel Ovčiarsko. Vy hovoríte, že je v jednoduchej časti, ktorú možno postaviť cez PPP projekty do troch rokov. Podľa niektorých informácií sa však bude stavať štyri a pol až päť rokov...
Malo by to byť za tri a pol roka. Takýto termín bol súčasťou koncesnej zmluvy, predpokladáme, že je realizovateľný. Samozrejme, ak sa zistili vecné argumenty, ktoré by ukázali, že je rizikový a znamenal by zbytočné predraženie, tak sa dá hovoriť o nejakých mesiacoch navyše. V každom prípade tam stále máme čas na vypísanie tendra.

Okrem Višňového chcete začať stavať až o dva roky. Neubudnú v danom regióne napríklad investície pre odsun výstavby diaľnice a nepomohla by jej skoršia výstavba aj bezpečnosti napríklad pri Strečne?
Úseky, ktoré sa dajú postaviť rýchlejšie a v pôvodnej koncesnej zmluve majú byť sprevádzkované za tri a pol roka, v zásade nič neriešia. Diaľnicu do Žiliny už dnes máme a toto by bola ďalšia diaľnica do Žiliny z juhu, ktorá by nemala pokračovanie tam, kde potrebujeme. Riešili by sme problém, ktorý riešiť netreba. A ten, čo je naozaj problémom, teda tunel Višňové, by stále aj pri pôvodnom PPP projekte čakal do roku 2016. Áno, to by umožnilo strihať pásky v roku 2014 pred voľbami, ale nebolo by to asi zodpovedné riešenie.

Jednou z výhod PPP projektov bolo, že sa s nimi dokáže rýchlejšie stavať. Nebolo by teda lepšie, že by sa stavalo možno drahšie, ale rýchlejšie? Hlavne pre obce, ktorým sa výstavba oddiali?
V tomto prípade je rozdiel oneskorenia zanedbateľný, nie je podstatný, ide o niekoľko mesiacov. Namiesto na jar sa úsek dokončí na jeseň 2016. Ak to zoberieme z pohľadu celej výstavby a 30–ročného záväzku, rozdiel postaviť dielo o niekoľko mesiacov neskôr, ale mať ho splatené už v tom okamihu oproti tridsaťročnej povinnosti, stojí za to.

V Česku vláda na zrušenie PPP projektov doplatila, keďže koncesionár žalobami v ďalšom procese dosiahol ešte vyššiu cenu, ako bol pôvodný projekt. Nemôže sa to stať aj u nás?
Tendre, ak sú dobre pripravené, by mali výstavbu zlacniť. Vzťah s koncesionárom budeme riešiť na dvojstrannej úrovni. Za ministerstvo som pripravený na korektné komunikovanie a vzťahy a vysporiadanie a to očakávam aj od koncesionára.

Vladimíra Kucejová | 15. decembra 2010

Zdroj: portál http://www.pravda.sk
http://spravy.pravda.sk/figel-rychlejsi ... nomika_p01
miso
diskutujúci
 
Príspevky: 74
Obrázky: 88
Založený: 24. Apr 2010 20:02

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.