1/65 Kremnické bane

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

1/65 Kremnické bane

Odoslaťod stanog » 20. Dec 2010 21:46

Za rozšírenie cesty bojujú z obavy o život

Rekonštrukciu štátnej cesty 1/65 smerujúcu na Kremnické Bane mali cestári zahájiť v októbri. Pre nezhody s vlastníčkou sýpky, ktorá stojí v jej tesnej blízkosti, sa tento zámer oddialil. To znepokojilo Vieru Myšíkovú bývajúcu v susedstve. Tvrdí, že cesta je v momentálnom stave nebezpečná.
29. 08. 2009

Zdroj: Eva Štenclová, sme.sk

Kremnica - Majiteľkou trojpodlažnej sýpky, ktorá stojí pri ceste vedúcej na Kremnické Bane, je Jarmila Maršálková. V starej budove, ktorá sa nachádza na základe bývalého banského mlyna, sú pamiatkové hodnoty. V budúcnosti by ju vraj preto chcela sprístupniť verejnosti s tým, že prízemie by slúžilo ako reštauračné zariadenie. Je však presvedčená, že jej plánom môže rozšírenie štátnej cesty, ktorá sa tak k budove ešte viac priblíži, zabrániť. „Objekt je prístupný len zo strany hlavného ťahu. Skomplikovalo by to zásobovanie a odstrašilo návštevníkov. Neviem, kto by sa popri sýpke odhodlal prejsť s vedomím, že len dva metre od neho prefrčí tirák," povedala.
Smrteľné nehody

Keďže stará cesta leží aj na pozemku Jarmily Maršálkovej, tá sa odvolala na vyvlastňovacie konanie.

„Stavbu sme mali zahájiť v októbri, ale toto odvolanie nás brzdí. Celá rekonštrukcia sa tak posunie minimálne o rok, alebo k nej nikdy nedôjde," vyjadril sa zodpovedný pracovník Slovenskej správy ciest.
Pri ceste smerujúcej na Kremnické Bane má nehnuteľnosť aj Viera Myšíková. Informácia o oddialení jej rozšírenia ju pobúrila. „Viacerí susedia o to už niekoľko rokov bojujeme z obavy o život. Veď v minulosti tam došlo už k dvom, možno trom smrteľným nehodám," povedala. „Keď tadiaľ v obidvoch smeroch prechádzajú dva kamióny naraz, nemáme sa im kde vyhnúť. Človek musí zastaviť a čakať, kým sa nevzdialia. Vždy je to so strachom, či nás náhodou jeden z nich nezachytí," vysvetlila. Podľa nej boli všetci susedia radi, že tento rok sa s nebezpečnou cestou konečne začne niečo robiť. „O to viac nás mrzí, že pani Maršálková to stopla."
Nechce riskovať

Viera Myšíková žije v Čechách, no celé letné či vianočné prázdniny trávieva v Kremnici. „Rada by som sa sem natrvalo vrátila, ale bráni mi v tom práve tá cesta. Mám dve deti, nechcem riskovať ich bezpečnosť. A to nehovorím o strachu, aký som prežívala, keď som ich vozievala v kočíku." Keď sú v jej rodisku na prázdninách, deti nikdy popri ceste nenechá ísť samé. „Vždy ich vyprevádzam až po chodník," podotkla.

Ohľadom rozšírenia cesty vraj obyvatelia okolitých domov iniciovali aj petíciu. „Osobne som o to bola žiadať niekoľkokrát aj na mestskom úrade. Konečne sme sa dopracovali k nejakému riešeniu, no kvôli niekoho podnikateľským zámerom to môže byť zmarené," povedala. Podľa nej by mala Jarmila Maršálková ustúpiť a umožniť tak rekonštrukciu cesty. „Určite by mohla nájsť aj iné alternatívy, ako zabrániť ohrozeniu jej nehnuteľnosti. Napríklad by si mohla zažiadať o postavenie protihlukovej steny," myslí si.

„Nie je pravda, že obyvatelia okolitých domov sú za rozšírenie cesty. Práve naopak, viem, že sú proti," povedala Jarmila Maršálková. „Ide o politickú záležitosť a viac sa k tejto téme nebudem vyjadrovať," uzavrela.

http://www.vyvlastnenie.sk/clanok/a/za- ... dokumenty/

V súčasnosti tam beží nejaké odvolanie http://bb.ksu.sk/OSSS/Uradna_tabula/Vyz ... snenie.pdf

Skupina Kremničanov sa obáva rozšírenia cesty
25. marca vystúpili na kremnickom mestskom zastupiteľstve signatári petície proti rozširovaniu cesty 1/65 v úseku Kremnica- Kremnické Bane. Tvrdia že obchvat mesta R3 sa nikdy nepostaví.

„Ako budú ľudia prechádzať na druhú stranu cesty, keď už teraz je to nebezpečné“ tvrdí člen petičného výboru Ivan Frzoň. Ich hlavnou výhradou je tvrdenie, že súčasná cesta 1/65 sa po rozšírení nad Kremnicou prekategorizuje, zastaví sa priechod nákladnej dopravy cez Donovaly a takmer 30 rokov sľubovaná rýchlostná komunikácia sa nikdy nepostaví, respektíve začiatok výstavby sa bude odkladať do neurčita. /pozri video/

„Na predmetnú rýchlostnú cestu bola spracovaná technická štúdia (TS), ktorej koncept je momentálne v pripomienkovom konaní“ tvrdí hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti /NDS/ Marcel Jánošík. „V rámci tejto technickej štúdie bolo navrhnuté variantné vedenie trasy (obchvat Kremnice ako aj prepojenie R3 a R2 a ich peaz v úseku Handlová – Žiar nad Hronom...). Po dodaní TS bude pokračovať proces EIA. Výsledný variant bude odporučený v záverečnom stanovisku vydanom Ministerstvom životného prostredia SR. Do vydania tohto záverečného stanoviska nie je možné určiť výsledný variant.“ dodáva Jánošík.

Na oficiálnej stránke NDS sa rok 2016 uvádza ako predbežný termín začatia výstavby rýchlostnej komunikácie R3 Horná Štubňa- Šašovské Podhradie. http://www.ndsas.sk/rychlostne-cesty/12 ... 2&prm2=149

Vedúca organizačno-správneho odboru Slovenskej Správy ciest tvrdí, že rekonštrukcie cesty nad Kremnicou sa bude realizovať v dvoch etapách. V roku 2011 by sa mala začať „rekonštruovať cesta medzi Kremnicou a Kremnickými Baňami /1472 m/. Následne sa bude budovať cesta Kremnické Bane- hranice okresu /3 605m/.

„Predmetom pripravovanej rekonštrukcie úseku cestnej komunikácie je uvedenie smerového a výškového vedenia trasy do normového stavu a rozšírenie cestnej komunikácie o prídavný pruh pre pomalé vozidlá na celej dĺžke navrhovanej trasy, výstavba chodníkov pre peších v intraviláne mesta „ dodáva Fedorová. Ďalej uvádza, že v tomto roku sa ešte rekonštrukcia cesty Kremnica - Kremnické Bane dá pripomienkovať.

Otázku o uzatvorení cesty pre nákladnú dopravu cez Donovaly sme adresovali hovorcovi Banskobystrického samosprávneho kraja. Na uvedenú otázku neodpovedal, z neoficiálneho zdroja sme sa ale dozvedeli, že nákladná doprava v tomto úseku bude zastavená až po dobudovaní novej rýchlostnej komunikácie medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom.

Faktom ale ostáva, že prechod cez cestu v intraviláne mesta je problematický už teraz. „Niekedy musíme čakať až 10 minút kým sa dostaneme na druhú stranu cesty“ tvrdí Hana z Kremnice. „Často sa kamióny predbiehajú priamo v meste. Je to nebezpečné.“ dodáva nespokojná Kremničanka.

V osemdesiatich rokoch minulého storočia bola cesta cez historické centrum odklonená. Za obeť prestavby vtedy paradoxne padlo množstvo historických objektov v meste. V súčasnosti prechádza mestom trojprúdová cesta.

„Občania Kremnice ťažko znášajú nárast kamiónovej dopravy cez mesto. V roku 2010 by sa malo uskutočniť opätovné sčítanie prechodu vozidiel po ceste I/65, ktoré ukáže jej aktuálne dopravné zaťaženie.“ uzatvára problematiku Zuzana Balážová, kremnická primátorka.

http://www.kosice24.sk/news.php?extend.48852.141

Rekonštrukcii cesty bráni kultúrna pamiatka

Pri štátnej ceste 1/65 v smere na Kremnické Bane sa nachádza stará sypáreň. Jej majiteľku znepokojuje, že cesta by sa mala v rámci rekonštrukcie ocitnúť v jej tesnej blízkosti.

KREMNICA. Trojpodlažná sýpka, ktorú vlastní Jarmila Maršálková, je kultúrnou pamiatkou. Obáva sa, že po rekonštrukcii hlavného ťahu bude od neho budova vzdialená len niekoľko centimetrov. „V pôvodnom zámere cestárov sa počítalo so šesťdesiat centimetrovým priblížením od rohu sypárne. Nákladné autá a kamióny, ktoré tadiaľ denne prechádzajú, môžu narušiť jej statiku. Nehovoriac o tom, že k otrasom a padaniu kameňov dochádza už teraz, keď je cesta vzdialená osem metrov."
Nebezpečné tiráky

Budova sa podľa pamiatkového výskumu nachádza na základe bývalého banského mlyna postaveného v stredoveku, ktorý na prelome 15. a 16. storočia prerobili na sýpku. Tá už síce neplní svoju funkciu, no sú v nej pamiatkové hodnoty. „Ide o zaujímavé konštrukčné prvky, spoje či kamenné detaily na fasádach aj vo vnútri," vymenovala Maršálková niektoré z nich.

„Druhé a tretie poschodie by sme chceli sprístupniť verejnosti, prízemie by slúžilo ako reštauračné zariadenie," hovorí o plánoch s budovou, ktorú vlastní deväť rokov. Tvrdí, že jej zámeru môže zabrániť práve rekonštrukcia štátnej cesty. Objekt je prístupný len zo strany hlavného ťahu na Kremnické Bane čo by podľa nej skomplikovalo zásobovanie.

Jarmila Maršálková

Jarmila Maršálková tvrdí, že kamióny môžu narušiť statiku jej budovy.

„Odstrašilo by to aj návštevníkov. Neviem, kto by sa popri sýpke odhodlal prejsť s vedomím, že len dva metre od neho prefrčí tirák. Územné rozhodnutie z vlaňajšieho januára však hovorí o tom, že projektová dokumentácia pre stavebné povolenie sa má upraviť tak, aby nedošlo k trvalému záberu plochy pred sýpkou," vysvetlila. Vzápätí zdôraznila, že cestári právoplatné rozhodnutie nerešpektujú.
Odvolanie ich brzdí

Na stavebné povolenie v rámci svojho zámeru má Jarmila Maršálková všetky súhlasné stanoviská, chýba jej už len schválenie od cestárov. „Povedali mi, že to urobia vtedy, keď im ja pustím plochu pred sýpkou." Napriek tomu, že ona sa bez tejto formality nepohne tvrdí, že cestári s ňou podobný problém nemajú. „Rekonštrukciu urobia aj bez môjho povolenia," myslí si. „Poukazujú na verejný záujem s tým, že cestu nemajú kde presmerovať," dodala.

Zodpovedný pracovník zo Slovenskej správy ciest Banská Bystrica informoval, že stará cesta je aj na pozemku Jamily Maršálkovej.

„Ale nikdy sme sa nechceli dostať za jej plot. Cesta má byť vzdialená šesť a pol metra mimo neho." Podľa neho ide o dostatočnú vzdialenosť od samotnej sýpky. Zároveň potvrdil, že kým Maršálková nebude rešpektovať technické riešenie cesty, súhlas k jej zámeru od nich nedostane.

„Stavbu sme mali zahájiť v októbri, no pani Maršálková nás odvolaním sa na vyvlastňovacie konanie brzdí. Tým sa to celé posunie minimálne o rok, alebo k rekonštrukcii nikdy nedôjde," povedal.


Čítajte viac: http://ziar.sme.sk/c/4960892/rekonstruk ... z18geZtcpx
stanog
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 46
Založený: 29. Jan 2008 12:05
Bydlisko: Do Senca to mám na skok ale do/z Bratislavy často aj hodiny...

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 12 hostí.