Cestu smrti pri Žiari nahradí R1 až koncom januára

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Cestu smrti pri Žiari nahradí R1 až koncom januára

Odoslaťod duro_z_dediny » 20. Dec 2010 22:54

Posledný štátom obstarávaný úsek rýchlostnej cesty poškodili zosuvy pôdy a vyliaty Hron

Posledný štátom manažovaný a obstarávaný úsek na rýchlostnej ceste R1 z Bratislavy do Banskej Bystrice bude meškať viac ako mesiac. Sprejazdnenie štvorprúdovej cesty, ktorá nahradí známu cestu smrti pri Žiari nad Hronom, sa odkladá na druhú polovicu januára. Stavbári potrebujú viac času na doriešenie zosuvov pôdy a na zmeny v dokladoch po zmenách projektov.
,,Trvať za každú cenu na termínoch nemá zmysel. Niekoľko stavieb na východnom Slovensku už potvrdilo, ako to môže poškodiť kvalitu výsledku,“ uviedol Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy.
Pred pár dňami ešte ministerstvo tvrdilo, že na silvestrovskú lyžovačku budú vodiči jazdiť už po súvislej diaľnici od Hronského Beňadiku až po Banskú Bystricu. Ide približne o 90-kilometrový úsek. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) plánovala druhú etapu úseku rýchlostnej cesty R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie v dĺžke 8,4 kilometra a plnom štvorpruhovom profile sprejazdniť do konca roka. Podľa zmluvy s dodávateľom mala byť pritom cesta sprístupnená do 23. novembra. ,,Kolaudácia má byť až v júni 2011,“ dodal M. Krajčovič.
Dodávateľom stavby je Združenie Žarnovica II, vedené spoločnosťou Doprastav. Ďalšími členmi združenia sú firmy Strabag Bratislava, Stavby silnic a železnic Zlín a Inžinierske stavby Košice.
Pôvodná zmluvná cena tejto stavby 123,3 milióna vrátane dane z pridanej hodnoty by sa mala kvôli prácam navyše zvýšiť asi o päť miliónov eur. ,,Penále sa nebude uplatňovať. Problémy neboli zavinené dodávateľom, ale objektívnymi príčinami – vyššou mocou,“ doplnil hovorca NDS Marcel Jánošík.

Zakliata diaľnica pri Žiari
Rýchlostná cesta pri Žiari nad Hronom je jedna z mála infraštruktúrnych stavieb, pri ktorej štát prehral dlhodobý spor s občianskymi aktivistami. Rozsudok Najvyššieho súdu SR znamenal historický precedens v sporoch občanov so štátom o diaľniciach. V roku 2005 súd uznal námietky občanov a zrušil územné rozhodnutie na trasu. NDS tak musela zastaviť šesť rokov príprav budovania úseku a všetky procesy absolvovať odznova.
Svätokrížsky občiansky spolok zo Žiaru nad Hronom inicioval protesty aj žaloby proti štátu, žiadal presmerovanie trasy asi v dĺžke tri kilometre z celkových 18 kilometrov na úseku. Rozhodnutie bolo paradoxné, pretože súd neprikázal zmeniť trasu, len zopakovať všetky procesy prípravného a stavebného konania. Dôvodom bolo, že úrady nedostatočne a kratšie ako určoval zákon informovali o trase budúcej R1 cez Žiar nad Hronom. Jedna zmena trasy súčasne neprešla posudzovaním vplyvov na životné prostredie.
Následne štát úsek rozdelil na dva a všetky procesy na získanie územného rozhodnutia či stavebného povolenia zopakoval a prvý bezproblémový úsek začal stavať.
Aby sa situácia v budúcnosti neokovala, bývalá vláda Roberta Fica a následne aj parlament upravili zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach na výstavbu diaľnic. Ním sa sprísnili pravidlá aj v rámci zákona o ochrane prírody a zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. V praxi štát obmedzili počet účastníkov, ktorí sa vyjadrujú k trasovaniu diaľnic. Prakticky sa mohli ozvať už len majitelia pozemkov, cez ktoré cesta vyššej kvality bude prechádzať.
Sprísnenie pravidiel využil štát pri opätovnom schvaľovaní trasy práve rýchlostnej cesty R1 cez Žiar nad Hronom. Pripomienky spolku boli vylúčené, pretože nešlo o zúčastnenú osobu. Toto ustanovenie neskôr napadla Európska komisia a Slovensko muselo sprísnenie vypustiť z právneho poriadku.


20.12.2010 / Jana Morháčová
Zdroj: Trend, http://www.etrend.sk
http://ekonomika.etrend.sk/ekonomika-sl ... nuara.html
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 196
Založený: 18. Jún 2009 11:46

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.