Súčasná vláda zastavila výstavbu diaľnic, tvrdí Vážny

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Súčasná vláda zastavila výstavbu diaľnic, tvrdí Vážny

Odoslaťod duro_z_dediny » 12. Jan 2011 20:47

Poslanec parlamentu a bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny vyhlásil, že terajší minister dopravy Ján Figeľ svojimi "nešťastnými rozhodnutiami" zdecimoval program výstavby diaľnic.

Obrázok

BRATISLAVA 12. januára (WEBNOVINY) - Zo správy o hodnotení programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v rokoch 2007 až 2010 podľa poslanca a exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) priamo vyplýva, že súčasná vláda po nástupe zastavila výstavbu diaľnic. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) tým podľa jeho predchodcu priznal, že neplní spomínaný diaľničný program, ktorý po úprave v roku 2009 vysoko presahoval záväzok programového vyhlásenia bývalej vlády, a svojimi "nešťastnými rozhodnutiami" ho zdecimoval. Obrat v zaspatej príprave a výstavbe diaľnic po roku 2006, uviedol ďalej Vážny pre agentúru SITA, dosiahla predošlá vláda Roberta Fica. "V súčasnosti nastáva doba neznalosti, prehodnocovania a zastavovania hotových projektov bez zodpovednej koncepcie, čo potvrdil ďalší materiál pripravený na rokovanie súčasnej vlády," vyhlásil Vážny.

Vláda na stredajšom zasadnutí vzala na vedomie správu rezortu dopravy o plnení programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 až 2010. Program, ktorý schválila bývalá vláda Roberta Fica (Smer-SD), nebol naplnený. Hlavnými dôvodmi bola podľa rezortu dopravy nedostatočná projektová príprava stavieb, ako aj zaradenie dobre pripravených úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 do troch veľkých projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP), z ktorých dva na D1 boli zastavené. Do zásobníka projektov boli, naopak, zaradené úseky s oveľa nižšou projektovou prípravou, čo spôsobilo oneskorenie čerpania finančných prostriedkov z Operačného programu Doprava.

Bývalý minister dopravy má výhrady, že správa o plnení diaľničného programu za predošlé štyri roky nezohľadňuje, že na PPP projekty mala v roku 2008 a 2009 vplyv finančná kríza. Chýba mu v nej aj vysvetlenie, prečo nezačala výstavba žilinského úseku D3 Strážov - Brodno. Vážny by chcel zároveň vedieť, prečo ministerstvo dopravy doteraz nevydalo stavebné povolenie na obchvat Žiaru nad Hronom na rýchlostnej ceste R2, keď dokumentácia na jeho vydanie bola dodaná v októbri 2009 a majetkovoprávna dokumentácia je už dávno hotová.

V rozpore s legislatívou je podľa neho stav napríklad v prípade plánovaného úseku D3 Svrčinovec - Skalité, keď žiadosť o stavebné povolenie bola podaná v marci 2010 a kompletná majetkovoprávna dokumentácia až v novembri uplynulého roka. "Stavebný úrad musí konať tak, že buď zastaví konanie, ak sa nedá stavebné povolenie vydať alebo ho preruší maximálne na tri mesiace. Takýchto vecných a obsahových chýb je pri popise stavieb viacero a na týchto prípadoch môžeme jasne hodnotiť akú má materiál vypovedaciu hodnotu," dodal Vážny.

Za strategické zlyhanie svojho nástupcu označil Vážny zastavenie výstavby 100 kilometrov D1, ktoré mali byť postavené cez prvý a tretí balík PPP, ale aj iných diaľničných úsekov. "Čím zabrzdil a znemožnil čerpanie európskych fondov, ktoré sú na výstavbu najlacnejšie, a keďže sú to granty EÚ, sú nenávratné a jedinečné," povedal na adresu Figeľa. Vážny pripomenul, že vláda Roberta Fica sa stala prvou v histórii Slovenska, ktorá začala a dala do užívania pre motoristov za štvorročné obdobie viac ako 40 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.

"Tempo prípravy a výstavby sa v rokoch 2006 až 2010 jednoznačne zrýchlilo, keď doteraz vždy vlády odovzdávali iba úseky začaté svojimi predchodcami," uviedol ďalej exminister dopravy. Počas celého obdobia bývalej vlády v rokoch 2006 až 2010 bolo odovzdaných do prevádzky necelých 140 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a rozostavaných zostalo vyše 80 kilometrov. Ficova vláda si v programovom vyhlásení dala za cieľ postaviť 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, nepodarilo sa je však splniť zámer dokončiť D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2010.

Vážny kritizoval, že ministerstvo dopravy zatiaľ nepripravilo nový program výstavby diaľnic na roky 2011 až 2014. Podľa rezortu dopravy by sa tak malo stať do apríla tohto roka. "Bolo by zaujímavé vedieť od ministra Figeľa, ako naplánuje NDS (Národná diaľničná spoločnosť) investičný plán tohto roka, ako sa majú pripraviť stavebné firmy na tento rok, ak sa z oficiálnych dokumentov ministerstva dozvedajú len hodnotenia predchádzajúceho obdobia," uviedol Vážny. Ako dodal, rezort dopravy si dal za cieľ postaviť v tomto a budúcom roku 5,2 kilometra diaľnic.

Autor: SITA, 12.01.2011 16:17
Zdroj: SITA, portál http:///www.webnoviny.sk
http://www.webnoviny.sk/ekonomika/sucas ... lanok.html
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.