NAOZAJ HOTOVÁ?

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

NAOZAJ HOTOVÁ?

Odoslaťod duro_z_dediny » 01. Okt 2011 05:58

Našinec je tvor jednoduchší. A tak keď bývalý premiér Robert Fico pobehuje za Nitrou po stavbe rýchlostnej komunikácie a pred televíznymi štábmi sa rozčuľuje, že cesta je síce dokončená, no autá pre neschopnosť tejto vládnej koalície budú po nej jazdiť až niekedy o mesiac, ľudí to doslova pobúri. Čo to je za nezmysel, pýtajú sa nahlas, poklepkávajúc si po čele. Cesta hotová, ale len vinou tých neschopných trkvasov, čo sú pri moci, jazdiť po nej nemôžeme. A vodiči naďalej musia riskovať a strácať drahocenný čas na tom starom, mimoriadne nebezpečnom úseku.
A keď takýto škandál správne spropagujú aj v televíziách bez toho, aby hlavy moderátorské ľuďom pravdivo vysvetlili, čo sa vlastne stalo, Fico a jeho Smer opäť pekne zabodovali.
O pár dní neskôr, aby sa rana v dušiach občanov opäť rozjatrila, dodávateľ stavby usporiada na dokončenej, no neodovzdanej rýchlostnej ceste pomaly ľudovú zábavu s mažoretkami, vraj ako prejav vďaky obyvateľom okolitých obcí, že vydržali všetok ten stavebný hluk a prach. A ľudia sa opäť poriadne naštvú - krásna rovná asfaltka, zvodidlá, mosty, ale žiadne autá. Len cyklisti a korčuliari, ktorých tam dodávateľ veľkoryso vpustil. A všetci vedno frflú, čo to je za vládu, ktorá nechce prevziať a spojazdniť dokončenú rýchlostnú cestu, vďaka ktorej sa podstatne zjednoduší a zrýchli spojenie medzi Banskou Bystricou a Bratislavou.
Aj pán doktor Fico je pobúrený: „Zdá sa mi to veľmi lacné, že vláda sa vyhovára na staviteľa, nakoľko stavba je hotová. My neakceptujeme žiadne jej výhovorky, pre ktoré sa táto stavba nebude môcť používať.“
A len tak akoby mimochodom sa občan z médií dozvie na prvý pohľad bezvýznamnú informáciu - že dodávateľ stavby doteraz neodovzdal potrebnú dokumentáciu k viac ako päťsto stavebným objektom, vraj chýbajú aj bezpečnostné protipožiarne dokumenty, dokonca nie je celkom jasné, či sú všetky pozemky majetkovo vyrovnané.
Ale aj tak nám ktosi silou-mocou vtĺka do hlavy, že po dokončenej ceste nemôžu jazdiť autá, pretože to zapríčinili neschopní úradníci. A nie dodávateľ, ktorý zrejme podcenil prípravu dokumentácie, bez ktorej žiadnu stavbu nikto prebrať nemôže, aj keby ako veľmi chcel. Ak by náhodou nebolo pred voľbami a úradníci by dostali príkaz, aby zatvorili oči. S takým malým rizikom - že prvá vážnejšia dopravná nehoda by mohla dostať ľudí, ktorí by sa pod jej spustenie bez potrebnej dokumentácie podpísali, rovno do basy.
Nerozumiem, ako môže bývalý predseda vlády, navyše právnik, nepriamo požadovať, aby sa nerešpektovali zákony a záväzné predpisy. Keď postavíme jadrovú elektráreň, tak ju uvedieme do činnosti skôr, než dá Úrad pre dohľad nad jadrovou bezpečnosťou konečné požehnanie, že je všetko v poriadku? Len aby nečinne nestála? Kde to žijeme, keď podpredseda zákonodarného zboru obviňuje štátne orgány za to, že dodržiavajú zákon?
Je však možné, že kritikov trápi ani nie to, že vodiči budú musieť ešte niekoľko týždňov jazdiť po starej ceste, ale fakt, že koncesionár Granvia príde pre nedodržanie termínu o pekné peniaze. Každý mesiac meškania môže pre neho znamenať stratu aj desať miliónov eur.
Nie je žiadnym tajomstvom, že celý PPP projekt výstavby rýchlostnej komunikácie R1, do ktorého patrí okrem spomínaného 46-kilometrového úseku za Nitrou aj obchvat Banskej Bystrice v dĺžke necelých šesť kilometrov, bol schválený počas minulej vlády. A je neuveriteľne predražený. Každý jeden rok počas tridsiatich rokov bude štát za výstavbu tejto cesty a jej prevádzku a údržbu platiť koncesionárovi 125 miliónov eur, teda dohromady takmer štyri miliardy eur!
Len pre zaujímavosť, Chorváti vybudovali pred niekoľkými rokmi okolo 380 kilometrov diaľnice zo Záhrebu do Splitu v mimoriadne náročnom teréne a s dvomi tunelmi dlhšími než päť kilometrov za 2,2 miliardy eur…
Takéto excelentné podmienky, ktoré sa podarilo dodávateľovi vyjednať so štátom, ktorý zastupoval vtedajší smerácky minister dopravy Ľubomír Vážny, oprávnene vyvolávajú otázky o výhodnosti či, presnejšie, nevýhodnosti investície. Tým skôr, že na verejnosť prenikli informácie, že do tohto biznisu mala byť zapojená ako subdodávateľ aj stavebná firma brata vtedajšieho predsedu vlády.
Mimochodom, kam môže viesť honba za čo najrýchleším dokončovaním a predčasným odovzdávaním diaľnic a rýchlostných ciest, svedčí aj päťkilometrový úsek pri Levoči, ktorý s veľkou slávou otvárali tesne pred voľbami. Len pár dní po jeho odovzdaní sa objavili prvé výtlky a deformácie a neskôr diaľnicu museli pre opravy úplne uzavrieť. Päť kilometrov len polovičného profilu stálo takmer 72 miliónov eur. Opäť len na porovnanie - Chorváti za túto sumu postavili priemerne dvanásť kilometrov, a v plnom profile. A nemuseli žiadny úsek uzavrieť a opravovať už po niekoľkých mesiacoch...

Miloš Luknár

30.09.2011

Zdroj PLUS 7 Dní, portál http"--plus7dni.pluska.sk
http://plus7dni.pluska.sk/plus7dni/slov ... otova.html
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.

cron