Železnice si budú musieť na opravy požičať

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Železnice si budú musieť na opravy požičať

Odoslaťod Andrej » 08. Okt 2011 08:52

Železnice si budú musieť na opravy požičať

Ministerstvo dopravy je pripravené na to, že si železnice vezmú úvery.

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) potrebuje získať zhruba 200 miliónov eur. Asi 150 miliónov eur totiž potrebuje na investície do modernizácie a opravy vozňov, ktoré malo pôvodne vykryť ministerstvo dopravy, ale neskôr si to rozmyslelo.

Ďalších 30 až 50 miliónov by mal stáť nákup časti opravárenských služieb od nákladného železničného prepravcu – Cargo.

Peniaze na prevod opravární od Carga budeme musieť získať z cudzích zdrojov, tvrdí hovorca ZSSK Alexander Buzinkay. Firma tiež rieši, odkiaľ vziať na investície, dodal. Zatiaľ to nevie.

Ak sa bude prísne šetriť, môžu si požičať

Na ministerstve dopravy nemajú nič proti tomu, ak si železnice ešte požičajú. „Určitá nevyhnutná zaťaž úverového zaťaženia ZSSK sa bude tolerovať,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

Potreby železníc

Železničná spoločnosť, ktorá zabezpečuje osobnú dopravu vo vlakoch, má na tento rok vyčlenenú dotáciu 205 miliónov eur. Z toho financuje kilometre, ktoré vlaky prejdú na objednávku štátu.
Rátali aj s ďalším príspevkom od štátu, 150 miliónov eur na opravu vozňov. Ministerstvo si dotáciu rozmyslelo. Investície sú však rozpracované, určité peniaze na ne získať treba.´
Opravárenské služby si ZSSK často objednáva od železničného nákladného prepravcu Cargo. Predtým, než sa Cargo predá, má sa časť týchto služieb previesť na osobného železničného dopravcu. Cena: 30 až 50 miliónov eur.

Platí to, iba ak inak budú železnice konať absolútne úsporne.

Za problémami železníc je pritom aj štát. Ten totiž spôsobil železniciam stratu vo výške asi 157 miliónov eur, keď v minulosti nezaplatil za všetky objednané vlakokilometre.

„Dlžné sumy štátu voči ZSSK možno uhradiť až v roku 2012,“ vysvetľuje Krajčovič, prečo povolí železniciam nové úvery.

Na tento rok dostala štátna firma dotáciu vo výške 205 miliónov eur. Tie sa vraj nemôžu použiť na investície. O rovnakej sume sa píše aj v návrhu rozpočtu na budúci rok.

S akým hospodárskym výsledkom napokon firma skončí, zatiaľ nie je jasné. Ešte nedávno na tento rok ZSSK plánovala stratu vo výške asi 9 miliónov eur. Vychádzala však napríklad aj z toho, že zdražie cestovné už od augusta a stále sa tak nestalo.
Zadlžení sú aj ďalší

S najväčšími dlhmi však vstupovalo do ozdravovania nákladné Cargo. Do konca augusta muselo splatiť úver viac ako 13 miliónov eur.

Opačný scenár ohrozoval výplaty. Dnes odborári ministerstvu dopravy odkazujú, aby firmu čo najrýchlejšie predalo.

Jasnú stratu očakávajú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), správca koľají.

„Firma očakáva stratu vo výške asi 100 miliónov eur, čo je oproti plánu spred revitalizácie lepší výsledok hospodárenia o 93 miliónov eur,“ povedala hovorkyňa firmy Martina Pavliková.

Daniela Krajanová © SME

piatok 7. 10. 2011 20:00 | Daniela Krajanová

Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/6087899/zelez ... z1aAt66wTu
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.