Ministerstvo dopravy rozbieha ďalšiu diaľnicu, prácu získa takmer tritisíc ľudí
26.10.2011
TLAČOVÁ SPRÁVA
Bratislava (26. október 2011) – Sceľovanie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami pokračuje. Národná diaľničná spoločnosť dnes za účasti prvého podpredsedu vlády a ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Jána Figeľa podpísala zmluvu na výstavbu 16,4 km dlhého úseku Dubná Skala – Turany pri Martine s firmou Váhostav-SK, a.s.
Vo výstavbe tak bude už 33 kilometrov diaľnice D1. Diaľničný úsek pri Martine prinesie prácu priamo či nepriamo bezmála trom tisíckam ľudí. Výstavba úseku by mala trvať zhruba tri roky, uvedenie do prevádzky sa predpokladá v závere roka 2014.
V súťaži o martinskú diaľnicu zvíťazila firma Váhostav-SK, ktorá ju v režime naprojektuj a postav (tzv. žltá kniha Fidic – zásadne obmedzuje možnosť navyšovania ceny prostredníctvom dodatkov) má zrealizovať za 137,7 milióna eur. Je to o 205 miliónov eur menej ako mal úsek stáť v tzv. prvom balíku PPP (iba suma za stavebné práce). Projekt bude financovaný z eurofondov a zo štátneho rozpočtu.
Martinský úsek je tento rok už druhým zamluvneným na diaľnici D1. Od júna má zhotoviteľa aj takmer 10 kilometrový úsek Jánovce - Levoča. Ďalší úsek D1 pri Prešove (Fričovce – Svinia, 11,2 km) je tesne pred podpisom zmluvy. Súťaž finišuje aj na ďalších 10 kilometrov diaľnice východne od Levoče. Začiatkom tohto mesiaca NDS rozbehla verejné obstarávanie na ďalší, ružomberský úsek D1 Hubová – Ivachnová (15,2 km).
„Vlani nás Róbert Fico označoval za vlastizradcov, amatérov. Predpovedal nám, že dva roky ani nezakopneme. Dnes tu má ďalšiu odpoveď. V júni sme rozbehli diaľnicu pri Levoči, dnes štartujeme martinskú diaľnicu,“ povedal minister dopravy J. Figeľ.
Výstavba ciest môže podľa ministra zmierniť dopady stupňujúcej sa globálnej ekonomickej krízy na Slovensko. „Našou odpoveďou na krízu sú činy, nie prázdne slová a gestá – tie prácu ľuďom neprinesú. Staviame, a to o polovicu lacnejšie ako chcela stavať minulá vláda v predražených PPP projektoch. Za ušetrené peniaze môžeme postaviť viac diaľnic, čo znamená tisícky nových pracovných miest,“ povedal minister Figeľ.
Tie isté úseky stavia ministerstvo dopravy oveľa lacnejšie ako plánovala vláda Róberta Fica v predražených PPP projektoch, ktoré SMERovali Slovensko do slepej uličky, v ktorej už uviazlo bankrotujúce Grécko. Martinský, prešovský a dva levočské úseky D1, teda celkovo 46 kilometrov dokážeme postaviť o takmer 700 miliónov eur lacnejšie ako chcela minulá vláda v PPP projektoch. „Férová a transparentná súťaž, reálne termíny výstavby a odmietnutie špekulatívnych kšeftov nám umožňujú stavať rýchlejšie a bez toho, aby sme neúmerne zadlžovali naše deti a poslali krajinu na grécku cestu štátneho bankrotu,“ dodal J. Figeľ.
V súčasnosti dosahované úspory sú cestou, ako za rovnaké zdroje postupovať rýchlejšie. Dávajú reálnu šancu z eurofondov prostredníctvom Operačného programu Doprava financovať aj úseky, na ktoré finančné krytie chýbalo.
Úsek Dubná Skala – Turany je najpotrebnejší zo všetkých chýbajúcich úsekov diaľnic na Slovensku. Odbremení v dĺžke vyše 16 km mimoriadne preťažený úsek cesty I/18 pri Martine. Podľa sčítania intenzity dopravy z roku 2010 prejde týmto úsekom denne prejde v priemere 22 až 27 tisíc vozidiel (z toho 6 až 8 tisíc nákladných), čo je podobná záťaž ako na dvoj- až trojpruhovom úseku v Strečnianskej úžine. Od Dubnej Skaly ide pritom o výlučne dvojpruhovú cestu s minimom úsekov umožňujúcich predbiehanie. Navyše táto preťažená komunikácia vedie priamo cez Vrútky a Sučany, v menšej miere zasahuje aj Turany. Výstavba diaľnice v tomto úseku preberie všetku tranzitnú dopravu, čím uvoľní existujúcu cestu pre účely regionálnej a lokálnej dopravy.
Názov stavby:
diaľnica D1 Dubná Skala - Turany, dĺžka 16,4 km
Zhotoviteľ:
Váhostav – SK, a.s.
Začiatok výstavby:
November 2011
Lehota výstavby:
37 mesiacov (1100 dní)
Zmluvná cena:
137,8 mil. EUR bez DPH
Mgr. Ľubomír Tuchscher
riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou
http://www.mindop.sk/index/index.php?id ... rm2=113560