Konečne! Vodiči od včerajšieho dňa môžu využiť nový úsek rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami v dĺžke 45,9 km.
Čerstvo odovzdaná vozovka vodičom výrazne skráti čas za volantom. Nový Čas ju hneď otestoval. Kým po starej ceste sme trasu z Bratislavy do Banskej Bystrice dlhú skoro 195 km prešli za 2 hodiny a 12 minút, po novej rýchlostnej ceste nám to napriek preddušičkovému náporu trvalo len 1 hodina a 43 minút. A to sa na R1-ke hodinu po otvorení stala aj nehoda. Prví vodiči prešli po novej časti R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami včera krátko po štrnástej hodine. Cestu, ktorú stavalo konzorcium Granvia, mali síce pôvodne odovzdať už pred mesiacom, staviteľ však v termíne nestihol dotiahnuť potrebnú dokumentáciu. Doteraz sa tak po novom asfalte preháňali len cyklisti a korčuliari. „Je to najdlhšia, najrýchlejšie vybudovaná, ale aj najdrahšia cesta, aká bola na Slovensku kedy naraz postavená,“ povedal pri odovzdávaní novej vozovky minister dopravy Ján Figeľ.
Nový Čas otestoval trasu z Banskej Bystrice do Bratislavy. Úsek dlhý takmer 200 km sme prešli po starej ceste deň pred otvorením novej R1 a potom ešte raz s využitím novej rýchlostnej cesty PR1BINA. Kým po starej ceste nám to trvalo 2 hodiny a 12 minút, po novej rýchlostnej ceste to bolo 1 hodinu a 43 minút. A to v čase dopravnej špičky a návalu motoristov, ktorí popoludní migrovali na východ. R1 tak skráti šoférom cestu až o 29 minút. Keďže sa tu jazdí plynulo, ušetria aj peniaze za pohonné hmoty. Podľa výpočtov osobné autá na úseku ušetria jeden liter paliva, nákladné až 3,7 litra nafty. Spoločnosť začala budovať cestu v lete 2009. Podľa zmluvy sa Granvia bude 30 rokov starať aj o údržbu vozovky. Celkové náklady na vybudovanie tohto úseku R1 presiahli 1,2 miliardy eur.
Stará cesta
Bratislava (tabuľa) -Banská Bystrica
Vzdialenosť: 194,6 km
Čas: 2 hodiny a 12 minút
Nová R1
Bratislava - Banská Bystrica
Vzdialenosť: 192,3 km
Čas: 1 hodina 43 minút
Jazda po novej R1
1. Tyršovo nábrežie, Bratislava
Obdiva pokusy po starej ceste aj novej R1 sme odštartovali na Tyršovom nábreží, čas sme začali merať od tabule Bratislava.
2. Nitra, začiatok novej R1:
69,9 kilometra, 38 minút
Vstupujeme na nový úsek R1 obchádzame Nitru.
4. Koniec nového úseku R1
111 kilometer, 1 hodina a 1 minúta
5. Banská Bystrica
Náš pokus sme ukončili v Banskej Bystrici pri pamätníku SNP. Reálna úspora času oproti starej cesty je takmer polhodina.
Nová R1 v číslach
Dĺžka: 45,9 km
Celkové náklady: 1,2 mld. €
Počet áut denne: 20 000
Úspora na spotrebe áut:2 milióny € ročne
Úspora zo zníženia nehodovosti: 1 milión € ročne
Úspora času: 20 miliónov € ročne (vyčíslená hodnota ušetreného času)
Mostových objektov: 84
Množstvo betónu na mosty: 300-tisíc m3
Jazda po starej ceste, bez úseku R1 PR1BINA
1. Bratislava - 0 kilometrov,0 hodín - Štart testu.
2. Nitra - začiatok novej R1 69,9 km, 35 minút
Po viac ako pol hodine plynulej jazdy po diaľnici prichádzame do Nitry.
3. Nitra-mesto - 89 km,42 minút
Pravidelne sa pri svetelnej križovatke vytvárajú kolóny.
4. Beladice - stará cesta
95,1 km, 51 minút
Najhorším úsekom pre vodičov cestujúcich smerom na Banskú Bystricu bol práve úsek okolo Zlatých Moraviec, kde donedávna chýbala rýchlostná cesta. Úsek dlhý 34 km sme prešli za 29 minút. Počas piatkových kolón tu však býva situácia neporovnateľne horšia.
5. Banská Bystrica - 194,6 km, 2 hod. 12 min.
K jednému zo symbolov Banskej Bystrice, Pamätníku SNP, sme dorazili za takmer 2 a štvrť hodiny.
Nový Čas
http://www.cas.sk/clanok/209575/testova ... minut.html