MDVRR rozbieha v priebehu týždňa už druhú diaľnicu, tentokrá

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

MDVRR rozbieha v priebehu týždňa už druhú diaľnicu, tentokrá

Odoslaťod Andrej » 02. Nov 2011 15:04

Ministerstvo dopravy rozbieha v priebehu týždňa už druhú diaľnicu, tentokrát pri Prešove

02.11.2011

Bratislava (2. november 2011) – V priebehu jedného týždňa stúpol počet zazmluvnených kilometrov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom z 9 na 37. To by mal byť koncom roka zároveň rozsah diaľničných kilometrov, ktoré sa tento rok podarí rozostavať. Vo výstavbe tak bude spolu vyše 40 km diaľnic a 20 km rýchlostných ciest.

K diaľniciam, ktorých výstavba sa onedlho rozbehne, pribudol dnes ďalší úsek pri Prešove. Národná diaľničná spoločnosť totiž za účasti prvého podpredsedu vlády a ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Jána Figeľa podpísala so združením firiem Doprastav, a.s., – Strabag, s. r. o., zmluvu na výstavbu 11,2 km dlhého úseku D1 Fričovce – Svinia pri Prešove.

Diaľničný úsek pri Prešove prinesie prácu priamo vyše 500 ľuďom. Výstavba úseku by mala trvať zhruba tri roky a štyri mesiace, uvedenie do prevádzky sa predpokladá v závere roka 2014. Úsek bude financovaný z eurofondov (Operačný program Doprava) a zo štátneho rozpočtu.

Víťazné konzorcium firiem má postaviť diaľnicu v režime naprojektuj a postav za 114,6 milióna EUR. Je to o 153 miliónov eur menej ako mal úsek stáť v tzv. prvom balíku PPP. Ide výlučne o sumu nákladov za stavebné práce, teda bez nákladov na údržbu a prevádzku diaľnice.

Obrázok

Prešovský úsek (Fričovce – Svinia, 11,2 km) je tento rok už tretím zamluvneným na diaľnici D1. Od júna má zhotoviteľa aj takmer 10 kilometrový úsek Jánovce - Levoča. Uplynulý týždeň NDS podpísala zmluvu s firmou Váhostav-SK, a. s., na úsek pri Martine (Dubná Skala – Turany, 16,4 km). Súťaž finišuje aj na ďalších 10 km diaľnice východne od Levoče. Začiatkom minulého mesiaca NDS rozbehla verejné obstarávanie na ružomberský úsek D1 Hubová – Ivachnová (15,2 km).

„Ekonómovia už dnes nahlas hovoria, že vplyvom udalostí v zahraničí budeme môcť byť radi, ak Slovensko dosiahne aspoň minimálny hospodársky rast. To prakticky znamená zastavenie tvorby nových pracovných miest, opakujem, najmä pod vplyvom globálnej ekonomickej krízy. V kontexte týchto udalostí je minulotýždňová a, samozrejme, aj tá dnešná diaľničná zmluva – dobrou správou nielen pre vodičov, ale najmä pre zamestnancov a stavebné firmy,“ povedal minister dopravy Ján Figeľ.

Minister Figeľ zdôraznil, že ak by rezort nezrušil prvý balík PPP, doteraz by sa diaľnica medzi Martinom a Prešovom nestavala. „Celý balík úsekov v dĺžke až 75 km by bol zablokovaný pre úsek Turany – Hubová, na ktorý nám Brusel, napriek našej intenzívnej snahe, nedal doposiaľ kladné environmentálne stanovisko. Takže ak by sme pokračovali v PPP, teda tak ako chcel expremiér Fico, doteraz by sme nemohli medzi Martinom a Prešovom stavať,“ povedal Figeľ.

Správnosť rozhodnutia nepokračovať v predražených PPP projektoch minulej vlády potvrdzuje aj fakt, že polícia minulý týždeň vzniesla obvinenie proti bývalému zamestnancovi ministerstva dopravy za falšovanie analýzy, na základe ktorej sa mala Ficova vláda rozhodnúť či bude stavať diaľnice zo štátneho rozpočtu alebo cez PPP projekty. Obvinenie vzniesla polícia na základe trestného oznámenia, ktoré podalo ministerstvo dopravy na jeseň minulého roka. Skutočná analýza hovorila, že ak sa výstavba úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom (v rozsahu 75 km) bude financovať zo štátneho rozpočtu, bude to o 546 miliónov eur lacnejšie ako cez PPP. Zamestnanec ministerstva dopravy analýzu zmanipuloval tak, že tento rozdiel z večera na ráno stenčil na 29 miliónov eur. Materiál so sfalšovanou analýzou predložil na rokovanie minulej vlády exminister dopravy a dnes poslanec NR SR Ľubomír Vážny. „Rozdiely v cenách medzi PPP za Fica a cenami za nás sú ešte väčšie ako hovorila analýza, ktorú sfalšovali. Len štyri z úsekov pôvodného v rozsahu 46 km vychádzajú za nás takmer o 700 miliónov lacnejšie ako v PPP. To hovorím o stavebných nákladoch. Nie sú v tom náklady na údržbu a prevádzku,“ povedal J. Figeľ.



Technické fakty úsek D1 Firčovce - Svinia:

· Vyše 11-kilometrový úsek D1 medzi tunelom Branisko a Prešovom odľahčí od tranzitnej dopravy obce Hendrichovce, Bertotovce a Chminianska Nová Ves, ktorými prejde cca 14-tisíc vozidiel denne. V súčasnosti prechádza celý objem dopravy stredom týchto obcí po ceste prvej triedy I/18. Technické, bezpečnostné a kapacitné parametre tejto cesty sú vzhľadom na existujúcu intenzitu dopravy nevyhovujúce.

· Stavebné povolenie je vydané od marca 2009. Podcenenie geológie v trase diaľnice a necitlivé začatie prípravných prác na jar 2010 pôvodným koncesionárom 1. balíka PPP aktivovalo zosuvy v trase diaľnice. Na najväčšom z nich je nutné vykonávať sanačné opatrenia ešte pred nástupom nového zhotoviteľa.

· Verejné obstarávanie bežalo od marca 2011. Súťaž na zhotoviteľa stavby prebiehala v zmysle „Žltej knihy FIDIC“ (zodpovednosťou zhotoviteľa je doprojektovať realizačnú dokumentáciu a postaviť diaľnicu podľa platných technických noriem a predpisov).

· Trasa úseku D1 Fričovce Svinia má západo-východnú orientáciu. Je ohraničená na západe obcou Fričovce, rovnomennou diaľničnou križovatkou a masívom Branisko, kde sa pripája na sprevádzkovaný úsek D1 Beharovce – Fričovce. Na východe je úsek ukončený napojením v križovatke Svinia v prevádzkovanom úseku D1 Svinia – Prešov - západ.


Technické fakty úsek D1 Firčovce - Svinia:
Názov stavby: diaľnica D1 Fričovce - Svinia, dĺžka 11,2 km.
Zhotoviteľ: združenie firiem Doprastav, a. s. (hlavný člen združenia) a Strabag, s. r. o. (člen združenia).
Začiatok výstavby: november 2011.
Lehota výstavby: 3 roky a 4 mesiace (40 mesiacov al. 1200 dní).
Zmluvná cena: 114,6 mil. eur bez DPH (cena v PPP – stavebné náklady 267,7 mil. eur – bola takmer 2,5-krát vyššia).
Stavebné objekty: 15 mostov (z toho 14 na diaľnici), protihlukové steny (3,5 km)
Financovanie: fondy EÚ + ŠR



Mgr. Ľubomír Tuchscher
riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou

http://www.mindop.sk/index/index.php?id ... rm2=113846
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.