Slovensko môže prísť o peniaze v čerpaní eurofondov

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Slovensko môže prísť o peniaze v čerpaní eurofondov

Odoslaťod duro_z_dediny » 08. Nov 2011 08:37

Európska komisia pre závažné nedostatky pri využívaní eurofondov pozastavila priebežné platby na projekty v operačných programoch Životné prostredie a Informatizácia spoločnosti. Pozastavením vyplácania peňazí pohrozila aj pri operačných programoch Doprava, Zamestnanosť a sociálna inklúzia a Vzdelávanie.

BRATISLAVA 7. novembra (WEBNOVINY) - Slovensko môže prísť o peniaze z eurofondov, ak neodstráni nedostatky pri ich čerpaní. Európska komisia vzniesla výhrady k realizácii piatich z jedenástich operačných programov na základe výsledkov auditov uskutočnených v minulom období. Podľa informácie Stáleho zastúpenia SR pri Európskej únii (EÚ), ktorú má agentúra SITA k dispozícii, pre závažné nedostatky Brusel už rozhodol pozastaviť priebežné platby v prípade operačných programov Životné prostredie a Informatizácia spoločnosti.

Zastavenie platieb platí až do momentu, kým príslušné riadiace orgány programov neprijmú nápravné opatrenia, ktoré komisia vo svojich audítorských správach odporúča. Pozastavenie vyplácania peňazí hrozí aj pri operačných programoch Doprava, Zamestnanosť a sociálna inklúzia a Vzdelávanie, ak sa do stanovených termínov nevykoná náprava.

Nedostatky v programe Doprava

Európska komisia upozornila na nedostatky v prípade programu Doprava na základe vládneho auditu, ktorý vykonalo ministerstvo financií ako certifikačný orgán 15. júla až 10. októbra 2010. "Ide ešte o obdobie z čias minulej vlády za ministrovania Ľubomíra Vážneho. Nejde ale o veľké infraštrukturálne projekty, ale o prioritnú os 7, čo je technická pomoc," uviedol v pondelok pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Súčasné vedenie ministerstva podľa neho už spomínané nedostatky odstránilo a Európsku komisiu bude informovať do 11. novembra o všetkých opatreniach, ktoré majú napraviť zistené nedostatky v systéme riadenia a kontroly programu Doprava. Podľa výsledkov auditu v programe Doprava "systém funguje, ale niektoré zlepšenia v oblasti riadenia projektov technickej pomoci sú potrebné." Audit pridelil v tomto prípade známku dva, programy Informatizácia spoločnosti a Životné prostredie dostali horšie známky.


Obrázok
V Operačnom programe Doprava bolo k 31. októbru vyčerpaných 23,93 % z alokovaných zdrojov.
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič


Rezort nedostatky odstraňuje


"Ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán Operačného programu Doprava začalo na odstraňovaní zistených nedostatkov pri implementácii projektov pracovať hneď, ako získalo výsledky auditu ešte od ministerstva financií," dodal rezort dopravy. Ministerstvo predpokladá, že Európska komisia na základe vyhodnotenia plnenia nápravných opatrení a posúdenia predloženej dokumentácie prehodnotí svoje stanovisko a nepristúpi k pozastaveniu platieb. "V tomto štádiu sa nehovorí o konkrétnych sumách, ide len o dočasné pozastavenie, respektíve plánované pozastavenie platieb. Na základe prijatých opatrení komisia rozhodne do troch až šiestich mesiacov o ďalšom postupe," očakáva ministerstvo dopravy. Pokiaľ komisia usúdi, že nedostatky boli uspokojivo odstránené, plánované pozastavenie platieb bude zrušené.

V Operačnom programe Doprava bolo k 31. októbru vyčerpaných 920,387 mil. eur, čo je 23,93 % z alokovaných zdrojov. Objem kontrahovania dosiahol 2,063 mld. eur pri miere 53,65 %. "Do konca roka predpokladáme výrazný nárast kontrahovania vďaka posunu vo veľkých diaľničných projektoch," predpokladá rezort dopravy. Miera kontrahovania by sa ku koncu roka mohla zvýšiť na okolo 70 %.


Exminister Vážny sa obáva o diaľnice


Obrázok
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) by mal podľa poslanca parlamentu za Smer-SD Ľubomíra Vážneho zabezpečiť zlepšenie systému čerpania eurofondov

Poslanec parlamentu Ľubomír Vážny (Smer-SD) vyslovil obavu, že štát nebude mať z čoho preplácať zazmluvnenú výstavbu diaľnic, ak by bolo pozastavené financovanie projektov z európskych zdrojov. "Stavbári môžu očakávať, že sľubované plynulé financovanie lacných grantov z EÚ fondov je fikcia," uviedol exminister dopravy. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) by mal podľa Vážneho zabezpečiť zlepšenie systému čerpania eurofondov a financovanie zazmluvnených projektov plnením požiadaviek Bruselu.

Stále zastúpenie SR pri EÚ odporučilo riadiacim orgánom a príslušným ministerstvám, zodpovedajúcim za jednotlivé operačné programy, nevyhnutne dodržať termíny odpovedí požadovaných komisiou. Pri príprave odpovedí by mali maximálne intenzívne komunikovať s komisiou, ktorá tento prístup navrhuje a odporúča.

Naše zastúpenie v Bruseli zároveň ponúklo spoluprácu pri týchto rokovaniach. V prípade operačných programov, kde už nastalo pozastavenie priebežných platieb, odporúča intenzívne prijímať nápravné opatrenia, aby nevznikalo ďalšie meškanie v platbách. "V prípade programov, kde na základe výsledkov auditu je reálna hrozba pozastavenia priebežných platieb, prijať požadované opatrenia v stanovenom termíne," navrhlo ďalej slovenské zastúpenie pri EÚ. Zároveň odporúča dôkladnú prípravu a spoluprácu s komisiou počas vykonávania ďalších auditov, aby boli ich výsledky čo najpriaznivejšie.



Autor: SITA, 07.11.2011 14:57, aktualizované 7.11.2011 16:48

Zdroj:SITA, portál http://www.webnoviny.sk
http://www.webnoviny.sk/ekonomika/slove ... lanok.html
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.