Na nové diaľnice prejde okolo 80 % dopravy zo súbežných ...

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Na nové diaľnice prejde okolo 80 % dopravy zo súbežných ...

Odoslaťod duro_z_dediny » 11. Nov 2011 08:50

Na nové diaľnice prejde okolo 80 % dopravy zo súbežných ciest

Otvorenie nových diaľničných úsekov medzi Žilinou a Prešovom výrazne odľahčí priľahlé úseky na preťaženej ceste prvej triedy. Tá bude potom podľa Výskumného ústavu dopravného, a.s. plne schopná kapacitne zabezpečovať regionálnu a medziregionálnu dopravu.

Po vybudovaní nových úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom by malo na súbežných úsekoch ciest prvej triedy zostať okolo 18 až 22 % súčasnej dopravnej intenzity. Výskumný ústav dopravný, a.s. (VÚD) v Žiline predpokladá, že na diaľničné úseky môže po ich odovzdaní do užívania prejsť 78 až 82 % terajšieho objemu dopravy na priľahlých úsekoch hlavnej cesty.

Okrem ekonomických dopadov sprevádzkovania nových diaľničných úsekov považuje uvedená inštitúcia za významný prínos aj odľahčenie jestvujúcej preťaženej cesty prvej triedy. Tá bude potom plne schopná kapacitne zabezpečovať regionálnu a medziregionálnu dopravu. "Cesta prvej triedy č. 18 od Žiliny do Prešova je významnou cestnou komunikáciou zabezpečujúcou tranzit v smere východ - západ. Vzhľadom na túto skutočnosť a množstvo tranzitnej dopravy je možné počítať s presunom dopravy z cesty prvej triedy na nové diaľničné úseky D1 v pomere 22 % a 78 %, respektíve 18 % a 82 %," informoval VÚD agentúru SITA.

Kapacita cesty prvej triedy medzi Jánovcami a Jablonovom v okolí Levoče na jej najužších miestach je v súčasnosti prekročená už tri a pol násobne. Za deň po tejto ceste prejde spolu takmer 13 tis. automobilov, z toho okolo 3,5 tis nákladných. Výstavba 18,5 kilometrovej diaľnice Jánovce - Jablonov, ktorá je rozdelená na dve časti, bude mať podľa VÚD prínos zo skrátenia cestovného času okolo 19 mil. eur ročne. Užívatelia by na prevádzkových nákladoch mali za rok ušetriť zhruba 8 mil. eur. Trvalé prínosy pre región majú tvoriť 826 tis. eur a dočasné prínosy 312,5 tis. eur. Dopravní experti ďalej počítajú s tým, že ročná úspora zo zníženia nehodovosti môže dosiahnuť 434 tis. eur a zo zníženia produkcie emisií 87 tis. eur ročne. Západnú časť diaľnice pri Levoči stavia združenie vedené žilinskou spoločnosťou Váhostav - SK, a.s. Vyhodnocovanie ponúk v tendri na stavbu východného úseku tejto diaľnice by mala Národná diaľničná spoločnosť, a.s. uzavrieť v najbližšom čase. Najlacnejšiu ponuku v súťaži navrhlo konzorcium HANT BA, a.s. Považská Bystrica a Cestné stavby Liptovský Mikuláš, spol. s r.o.

Po ceste prvej triedy v úseku Fričovce - Svinia pred Prešovom jazdí denne takmer 14 tis. vozidiel, z čoho je skoro 4 tis. nákladných. Cesta je v najužších miestach kapacitne už nevyhovujúca. Odľahčiť cestu má výstavba vyše 11-kilometrovej diaľnice. Stavebné práce uskutoční združenie v zložení Doprastav, a.s. a Strabag, s.r.o.

"Kontinuálne prepojenie regiónov pomocou diaľnice D1, ktorej významnou súčasťou je aj úsek Fričovce - Svinia, zabezpečí rozvoj sídelnej štruktúry dotknutého východoslovenského regiónu a zamedzí masívnemu odchodu obyvateľov v produktívnom veku do ekonomicky vyspelejších regiónov Slovenska," očakáva generálny riaditeľ VÚD Ľubomír Palčák.

Očakávaný ročný prínos po dokončení diaľnice Fričovce - Svinia zo skrátenia cestovného času podľa expertov dosiahne 10,4 mil. eur. Užívateľom má budúca diaľnica ušetriť za rok prevádzkové náklady vo výške 4,1 mil. eur. Trvalé prínosy diaľnice pre región v podobe vzniku nových pracovných miest majú tvoriť okolo 620 tis. eur a dočasné prínosy realizáciou stavebných prác 169 tis. eur ročne. Odhadovaná ročná úspora zo zníženia nehodovosti je 433 tis. eur a zo zníženia produkcie emisií 47 tis. eur.

Výskumný ústav dopravný vypracoval ekonomické prínosy z výstavby a prevádzky diaľnic v rámci štúdie Koncepcia udržateľnosti výstavby nadradenej cestnej siete SR v roku 2009. "Prepočtom prínosových ukazovateľov do roku 2011 by sa uvedené ukazovatele čiastočne zmenili. Táto zmena prínosových ukazovateľov by bola výsledkom zmeny niektorých vstupných ukazovateľov do výpočtu, napríklad intenzít dopravy, či hodnoty investičných nákladov," vysvetlil VÚD

Obrázok

Zdroj:SITA, portál http://openiazoch.zoznam.sk
http://openiazoch.zoznam.sk/cl/113945/N ... nych-ciest
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.

cron