Najväčší tender tejto vlády sa začne na budúci týždeň

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Najväčší tender tejto vlády sa začne na budúci týždeň

Odoslaťod rastislav5 » 17. Nov 2011 10:51

Najväčší tender tejto vlády sa začne na budúci týždeň
Eva Bullová | 17. novembra 2011 6:43
O výstavbu najdlhšieho tunela na Slovensku Višňové začnú stavebné firmy bojovať zrejme už na budúci týždeň.

* Začína sa boj o najdlhší tunel – kľúč k diaľnici na východ

Diaľničný tunel medzi Višňovým a Dubnou Skalou by mal byť hotový v roku 2017 a mal by zhltnúť 664 miliónov eur
Diaľničný tunel medzi Višňovým a Dubnou Skalou by mal byť hotový v roku 2017 a mal by zhltnúť 664 miliónov eur
Autor: Ľuboš Pilc, Pravda

Ministerstvo dopravy spolu s diaľničnou spoločnosťou totiž podľa informácií Pravdy počíta už len pár dní do vyhlásenia verejnej súťaže na 7,5–kilometra dlhý dvojrúrový tunel. Keďže dĺžka tunela si vyžaduje päťročnú výstavbu, nemôže byť celý zaplatený z európskych financií na aktuálne programové obdobie.

Aby sa dali na stavbu použiť príslušné eurofondy, tunel Višňové by musel byť postavený a skolaudovaný do roku 2015. Reálne by to prichádzalo do úvahy, ak sa so stavbou začalo pred dvomi rokmi. Časť sa teda pravdepodobne zaplatí z eurofondov na roky 2007 – 2013 a zvyšná časť z európskych peňazí na ďalšie roky. "Takéto riešenie bolo jedným z variantov. Ak sa minister dopravy predsa len rozhodol takto to rozdeliť, určite to má v Bruseli dohodnuté a prerokované. Neobával by som sa komplikácií," tvrdí Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného.

Rezort dopravy odhadol expertízami stavebné náklady na takmer 664 miliónov eur, čo je najviac z doterajších diaľničných úsekov vysúťažených za súčasnej vlády. Tunel by mal byť funkčný v roku 2017. Nadväzujúci úsek z Dubnej Skaly do Turian by mal byť hotový o tri roky skôr. Nedávno ho začal stavať Váhostav. Materiál, ktorý by sa ťažil pri stavbe tunela, vie Váhostav zužitkovať na diaľničné násypy. Iná firma by musela popremýšľať, na čo a ako vyše 850–tisíc kubických metrov horniny použije. "Určite sa budú snažiť aj ostatné firmy nájsť využitie materiálu. Ak sa podarí rozbehnúť výstavbu tunela v prvej polovici budúceho roka, v tom čase sa budú stavať aj mnohé ďalšie úseky diaľnice D1 a tam sa nájde miesto, kde vydolovanú horninu dať," vysvetľuje Palčák.

Úsek s tunelom Višňové má vydané stavebné povolenie, vyvlastnené sú všetky pozemky, vyrúbané stromy a existuje prieskumná štôlňa, ktorá bude neskôr slúžiť ako úniková cesta. Štôlňu postavila nemecká firma Hochtief. Hoci prieskumnú štôlňu začali raziť ešte v roku 1998 za vlády Mikuláša Dzurindu (SDKÚ) a dokončili ju o štyri roky neskôr, ani jedno vedenie ministerstva dopravy nevedelo doteraz nájsť peniaze na postavenie tunela.

Višňové bude najskôr raziť fréza s priemerom 3,5 metra, len tak sa totiž do tunela dostanú banské mechanizmy, ktoré tunel ešte rozšíria. Fréza prerazí základnú štôlňu a v nej potom vybudujú ostenie. Ďalšími trhacími prácami sa rúry rozšíria. Podobný postup sa aplikuje aj v baniach.

Práve dve rúry tunela Višňové, ktoré budú mať po dokončení priemer 8,5 metra, majú odbremeniť región od premávky 29–tisíc áut denne a zabrániť zápcham či často smrteľným nehodám pod Strečnom. Diaľnica je v regióne vítaná, až na výnimky. "Ľudia, ktorým pôjde cesta poza domy a znehodnotí tak ich susedné pozemky, s diaľnicou nesúhlasia. Vo všeobecnosti si však občania Višňového uvedomujú, že diaľnica je potrebná," opísala nedávno nálady ľudí starostka obce Marta Brezovská.

Po novom sa teda pri Hričovskom Podhradí diaľnica odkloní na východ a južne od Žiliny zamieri cez Lietavskú Lúčku do spomínaného tunela a ďalej na východ. Bez tunela pri Višňovom plnohodnotná diaľnica D1 z Bratislavy do Košíc nebude.

http://spravy.pravda.sk/najvacsi-tender ... nomika_p01
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.