O zázračných PPP a diaľniciach z bakelitu

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

O zázračných PPP a diaľniciach z bakelitu

Odoslaťod Andrej » 21. Nov 2011 12:20

O zázračných PPP a diaľniciach z bakelitu

V nedeľnom O 5 minút dvanásť sme si opäť vypočuli blahorečenie úžasných PPP projektov na výstavbu diaľnic. Pán predseda Smeru Fico vyzval na špecializovanú diskusiu len na túto tému. Som za. Veľmi ľahko spoznáme, čo to znamená, keď sa za dvoch ministrov má s tou istou firmou stavať ten istý úsek cesty, prečo za jedného ministra "tá istá" cesta stojí polovicu, ako za jeho predchodcu. A možno zistíme, kto stavia potemkinovskú, alebo ak chcete bakelitovú diaľnicu.

O tom, koľko nás stojí PPP rýchlostná cesta Pr1bina som písal minule. Zaujímavé fakty sa ponúkajú aj k úsekom diaľnice D1, ktoré boli pripravené na výstavbu cez PPP za vlády Roberta Fica, a za menej ako polovicu očakávaných stavebných nákladov sa ich dnes zaväzujú postaviť tie isté firmy.

Zázračné, užšie PPP diaľnice

Pri PPP forme mohol koncesionár meniť projekt ešte viac ako to umožňuje podpísaná zmluva o dielo na rovnaký úsek v zmysle tzv. žltej knihy FIDIC. A tak sa aj stalo za minulého vedenia ministerstva dopravy stalo. Koncesionár v PPP napríklad zúžil diaľnicu z 26,5 m na 25,5 m (vypustil stredný deliaci pás). Terajší dodávateľ musí dodržať šírku 26,5 m. Koncesionár mohol meniť niveletu trasy a aj mierne trasovanie. Teraz dodávateľ takéto zmeny nemôže vykonať. Takže ak by sme porovnávali projekčné riešenie tejto istej akcie ako ju chcel postaviť koncesionár a ako ju musí postaviť terajší zhotoviteľ, kúpili by sme v základných črtách Trabant cez koncesionára v PPP.

S kalkulačkou v ruke

PPP projekt Pr1bina je rýchlostná cesta šírky 22,5 m a bude mať dĺžku 52 km. Terajšie súťaže D1 (diaľnica s šírkou 26,5 m) vychádzajú priemerne 8 mil. EUR/km diaľnice (bez tunelov). Ak teda zoberieme priemernú cenu za diaľnice (hoci je o 4 m širšia a aj niveleta a polomery sú náročnejšie ako pri rýchlostnej ceste) a vynásobíme počtom kilometrov na Pr1bine, dostaneme sa k cene 416 mil. EUR. Koncesiónár na Pr1binu však vo svojich podkladoch hovorí pri položke stavebné náklady o viac ako dvojnásobku - 887 mil. EUR. Pritom pri spôsobe obstarania, PPP budeme platiť za túto cestu 127 mil EUR ročne po dobu 30 rokov, t.j. spolu 3,9 mld EUR. Toto všetko pojde zo štátneho rozpočtu. Už za tri ročné platby, ktoré budeme platiť koncesionárovi, by sme dokázali zaplatiť stavebný náklad. A ak by sme to financovali s využitím eurofondov (vykryjú viac ako 55% všetkých nákladov v závislosti od rôznych parametrov), potom by stačila jedna ročná platba zo štátneho rozpočtu. Kde je tu výhoda a sedliacky rozum? Mimochodom úseky na R1 medzi Nitrou a Zlatými Moravcami boli pôvodne pripravené na výstavbu cez eurofondy. Nuž, ale ako povedal klasik - minister mienil a premiér zmenil.

Vysavač namiesto metly

Áno, ročná platba obsahuje aj údržbu za cca 14 mil. EUR ročne. Národná dialničná spoločnosť dnes spravuje 50 km úsek za menej ako 5 mil. EUR. Starostlivosť o PPP cestu je výrazne vyššia, až by sa dalo povedať, že namiesto metly Pr1binu upratujú vysávačom. Ale - požičiam si argument pána podpredsedu parlamentu Fica - načo nám je super kamerovový systém na ceste pri Nitre, keď ľudia bez práce v Lučenci, Veľkom Krtíši či Bardejove môžu snívať o poriadnej ceste prvej triedy - na diaľnicu si môžu nechať zájsť chuť. Dovolím si tvrdiť, že väčšina ľudí by privítala radšej dobudovanie spojenia Bratislava - Košice, ako 50 kilometrov extrémne rýchlo postavenej cesty so špeciálnou francúzskou starostlivosťou.

Taká jedna nepríjemnosť s dodatkami

Podľa vyhlásení opozície nás čakajú dodatky, ktoré výrazne predražia pôvodne vysúťaženú cenu. Keď už je problém, ak ide vyjadrenie z ministerstva dopravy, pomôžem si človekom, ktorý je nezávislejší od súčasného vedenia ministerstva, ergo je Smeru bližší. Asi nikdy nezabudnem na to, ako na tlačovej konferencii na otázku s možnými dodatkami reagoval šéf Váhostavu, Ján Kato. S veľkou nevôľou konštatoval, že cena je konečná a dodatky nemôžu byť.

Grécka pôžička na slovenskú diaľnicu

Kľúčovú úlohu na celom PPP zohráva cena peňazí. Ten, kto odmieta porovnania nákladov na financovanie rôznymi spôsobmi, len nechce prijať fakt, že PPP financovanie pri troch balíkoch bolo drahšie, ako keby štát realizoval projekty sám. Pamätám si, ako som kvôli spotrebnému úveru na 10.000 eur obehával všetky banky v meste a hľadal tú najvýhodnejšiu. Mohol som ísť aj do hypotéky, ale rozhodol som sa pre využitie rodinných úspor a krátkodobú pôžičku. Svoje zohrala cena peňazí. Rovnako by sa mal správať aj štát. Keď sa vláda rozhodla ísť do diaľničných PPP, mohla si požičať cez dlhopisy za 4- 5 % úrok. No úročenie v troch PPP projektoch je vyčíslené na 9 - 10 %. Viem, že z gréckych pôžičiek sa stala už floskula. Ale ako inak nazvať PPP financovanie, ak Grécko začalo padať, keď dosiahlo úrokovú úroveň 7 %?

Fígeľ v cene

Viem, že mnohým vŕta v hlave, ako je možné, že teraz sú ceny zrazu také nízke. Prvý argument som dal v predchádzajúcom článku - realistická doba výstavby bez tlaku na plnenie termínov "stihnúť do volieb". Ďalším fígľom je, že výstavba diaľnic sa nesúťaží vo veľkých balíkoch, ale po úsekoch. Takýmto spôsobom sa do súťaží prihlási viac uchádzačov, ktorí sú ochotní ísť nižšie s cenou. Tretím dôvodom pre vysúťažené ceny je, že stavebný priemysel v celom regióne viac-menej stojí. Keď sa obstarávali PPP balíky, stavebníctvo ešte mierne rástlo, každý počítal so ziskom. Dnes firmám chýbajú súkromné zákazky a tak na to, aby prežili, sú ochotné ísť na hranicu nákladov. V malom to vidím aj na našom ministerstve. Obstarávali sme rekonštrukciu toaliet. Elektronickou aukciou. Z pôvodne očakávanej ceny sa vysúťažená dostala na polovicu. Aby sa však vec ministerstvu nevypomstila a aby sa firma po rozbití všetkých záchodov nezbalila a úradníci by nemali kam sa ísť... veď vieme všetci čo, pozvali sme si uchádzača na vysvetlenie. Z dodávateľa sa vykľula zabehnutá regionálna stavebná firma s cca 20 ročnou tradíciou, ktorá potrebuje na zimu robotu. V tomto prípade dala v aukcii takú ponuku, aby mala na zimu "robotu pre svojich chlapov" a nejako prežila do jari. Pýtam sa, keď sa to dá v malom, prečo by sa štát nemal rovnako gazdovsky správať aj vo veľkom?

Na záver jedna aktuálna prezentácia z dielne ministerstva dopravy o pohľade na PPP

(priamo v clanku)

Čítajte viac: http://tuchscher.blog.sme.sk/c/281158/O ... z1eL0Jsas3
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 12 hostí.