Namiesto cez Terchovú pôjdu kamióny pod Strečnom

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Namiesto cez Terchovú pôjdu kamióny pod Strečnom

Odoslaťod Andrej » 22. Nov 2011 14:34

Namiesto cez Terchovú pôjdu kamióny pod Strečnom

Eva Bullová | 4. novembra 2011 11:47 - aktualizované 5.11.2011 6:00
Kamiónom a nákladným autám nad 12 ton štát od piatka začal zakazovať prejazdy po obecných cestách. Nové dopravné značky budú postupne osadené na každej križovatke kvalitnejšej cesty s cestami 2. a 3. triedy. Ľudia v mnohých obciach si vydýchnu, na druhej strane významnejšie cesty sa zahustia.


Napríklad úsek pod Strečnom už nákladiaky nebudú môcť obchádzať cez Terchovú. Cesta pri Strečne sa tak zahustí, keďže diaľnica, ktorá by úsek obchádzala, má ešte najmenej šesť rokov chýbať. Podobne najmä poľské kamióny už nebudú chodiť z Liptovského Mikuláša cez Zuberec na Podbiel a ani späť. Na západe krajiny by zase nákladiaky nemali napríklad putovať cez Kráľovú pri Senci v smere na Sládkovičovo, čím sa vyhýbali plateným úsekom cesty prvej triedy či diaľnice.

"V piatok sa začalo osádzanie zvislého dopravného značenia v Bratislavskom samosprávnom kraji, v okrese Senec. Osádzanie budeme realizovať postupne v závislosti od procesu schvaľovania projektových dokumentácií orgánmi štátnej správy do konca roka 2011," povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

Starostovia dedín, cez ktoré si kamióny krátili cestu, sa často sťažovali na poškodené komunikácie, ruch a prašnosť. "Tých nákladiakov, čo sa denne prehnali obcou, boli stovky. Dokonca okrajovým domom praskali múry. Už som si všimol, že cestári montujú zákazové tabule," hovorí starosta Terchovej Viktor Vallo. Cez Terchovú prechádzali autá vždy, keď sa stala vážna nehoda pod Strečnom. Po novom sa kamióny do Terchovej nedostanú, pretože zákazovú značku osadili v smere od Párnice a aj na križovatke Žilina – Dolný Hričov.

V tomto prípade tým, že sa nákladné autá rozhodli ísť cez obec Terchová a následne cez Gbeľany a Belú, obišli aj mýtom spoplatnenú cestu 1. triedy do Žiliny. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) preto očakáva, že sa týmto krokom mýto obchádzať nebude. O koľko by si mal štát polepšiť na výbere mýta, nevie odhadnúť ani jeho prevádzkovateľ firma SkyToll.

"V okamihu, ako sa kamión dostane na nespoplatnenú cestu nižšej kategórie, zmizne z nášho systému. Preto nevieme povedať, koľko kamiónov reálne prechádza týmito úsekmi a o koľko sa teda zvýši výber, keď sa autá presunú na platené cesty," vysvetľuje hovorca spoločnosti Anton Bódis.

Hoci sa na osádzaní zákazových značiek dohodol Figeľ s autodopravcami, tí sú naďalej nespokojní. Nepáči sa im, že napriek tomu, že za využívanie ciest samospráv platia daň z motorových vozidiel, nemôžu už využívať všetky cesty. "Trváme na tom, aby tieto dane boli úmerne znížené, a aby výber a prerozdeľovanie takto získaných prostriedkov bol centralizovaný pod štát," pokračuje Pavol Jančovič, predseda združenia autodopravcov Česmad.

Stopke na cesty 2. a 3. triedy sa vyhnú nákladné autá, ktoré majú napríklad v danej obci prevádzku alebo zabezpečujú zásobovanie. "Odtrhnúť niekoho, kto vyrába a predáva, od okolitého sveta tým, že mu neumožníme prijímať či vyvážať svoje produkty, by bolo slušne povedané "veľmi neuvážené"," dodal Jančovič. Dodanie a namontovanie nových značiek vyjde štát na 370-tisíc eur. Celkovo sa značky osadia na 133 úsekoch ciest 2. alebo 3. triedy po celom Slovensku.

Čítajte viac: http://spravy.pravda.sk/namiesto-cez-te ... z1eROeeRus
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.